Mitä ympäristöä tukevia ratkaisuja voi tehdä golfkentällä? — ”Ympäristöystävällisyys on velvollisuus”

Golfkenttien millintarkaksi ajettu, kymmenien hehtaarien laajuinen ruohoaukio ei välttämättä herätä mielikuvia monimuotoisesta luonnosta. Mitä ympäristöä tukevia ratkaisuja golfkentillä voi tehdä?

”Golfkentät vaativat suuren pinta-alan, ja se tila otetaan yleensä luonnosta. Se velvoittaa golfyhteisön olemaan vastuullinen ja pitämään ympäristöstä huolta.”

Näin toteaa Janne Lehto, joka haluaa oppia ymmärtämään, mitä golfkenttää ympäröivä luonto kaipaa. Lehto työskentelee kenttämestarina Kirkkonummella sijaitsevassa Hirsala Golfissa, jonka 65 hehtaarin pinta-alasta noin kolmasosa on hoidettua nurmialuetta. Alueelta löytyy lisäksi villikukkaniittyjä ja kanervakeskittymiä, ja kentän läpi virtaa Finnträskin järven kautta aina Itämereen saakka laskeva Långvikin puro.

Noin 10 prosenttia tontista on suojeltua aluetta, ja suojelualaa on tarkoitus lisätä.

”Koen jopa velvollisuudekseni pitää huolta siitä, että luonto golfkentän ympärillä voi hyvin. Haluan myös inspiroida muita golfkenttiä toimimaan samoin.”

Työ ympäristön puolesta on jo noteerattu. Kenttä on muun muassa ensimmäisenä suomalaisena golfkenttänä saanut kansainvälisen GEO-ympäristösertifikaatin sekä palkittu useana vuonna Suomen golfliiton ympäristöpalkinnolla. WWF:n Itämeren suojelutyötä Hirsala Golf tukee royalty-lahjoituksilla.

Lehto kokoaa parhaillaan opasta siitä, miten golfkentät voisivat auttaa uhanalaisia hyönteisiä. Suunnitelmissa on myös perustaa kentälle kosteikko, joka torjuu vesien rehevöitymistä imemällä itseensä ravinteita ja pidättämällä vettä.

Golfkentän läpi virtaavaa puroa kohennettiin muutama vuosi sitten WWF:n ja Keskon K-Kalapolut-talkoissa. Puroa ennallistettiin luonnontilaisemmaksi ja sen virtaamisnopeutta parannettiin, jolloin esimerkiksi uhanalaiselle meritaimelle saatiin lisää potentiaalisia elin- ja lisääntymispaikkoja.

Lehto haluaa vaikuttaa golf-alan luontonäkemyksiin kotiviheriöiden ulkopuolellakin. Hän toimii Suomen golfkentänhoitajien puheenjohtajana, mitä hän pitää hyvänä foorumina vaikuttamistyölle.

”Tietoisuus ympäristöasioista on parantunut, ja monet golfkentät ovat jo innostuneet panostamaan luontoon.”

Yritys, auta luontoa yhdessä WWF:n kanssa

Toimimme yhdessä yritysten kanssa luontokadon pysäyttämiseksi, sillä kaikkia tarvitaan mukaan rakentamaan tasapainoista tulevaisuutta luonnolle ja ihmisille.

Katso lahjoitus- ja kumppanuustavat

Yritys, auta luontoa yhdessä WWF:n kanssa