Norppabongarit Saimaalla

WWF:n vuotuinen norpparetki Saimaalle antoi kummeille mahdollisuuden nähdä maailman harvinaisimman hylkeen luonnossa. Päivän tulos ei ollut huono: ainakin neljä bongattua norppaa!

”On ilman muuta selvää, että ei voida mennä ihan lähelle norppia, joten hyvät kiikarit kannattaa ottaa mukaan”, hihkaisee imatralainen Irma Lappalainen. Hän kiikaroi innokkaana kevätauringossa yrittäen löytää kivellä köllötteleviä saimaannorppia.

WWF:n kummien norpparetkelle lähdettiin jälleen norppien kuvaajana kunnostautuneen Juha Taskisen kanssa toukokuun puolessa välissä. M/S Kaesa -puualus poimi porukan mukaan Savonlinnasta.

Lappalainen on ollut WWF:n norppa­kummina 1990-luvulta asti ja on mukana myös öljyntorjuntajoukkojen vapaaehtoisena. ”Tuntuu ihanalta, että on voinut avustaa norppia. On niin hienoa, että niitä on elävänä luonnossa eikä vain kansallispuistoissa tai eläintarhoissa.”

Pienimmät norppien ystävät olivat päässeet reissuun äitiensä mukana. Kymmenenvuotias norppafani Alexi Maho sai matkan syntymäpäivälahjaksi. Hän omistaa parikymmentä norppa­pehmolelua, joista kaksi pääsi mukaan retkellekin. Retki oli lahja äidiltä Soile Peni-Kivirikolta, joka on ollut norppakummi jopa viisitoista vuotta. Paras lahja oli onnistunut bongaus: Alexi pääsi näkemään kiikareillaan, kun norppa nosti päätään.

Norpparetki Saimaalle järjestetään jälleen Juha Taskisen johdolla ensi vuoden toukokuussa. Ilmoittautumisohjeet retkelle julkaistaan vuoden 2017 ensimmäisessä WWF-lehdessä.