Jokidelfiinit saavat suojeluohjelman ja muita tuoreita onnistumisia

Jokidelfiinit saavat suojeluohjelman ja Vietnam kieltää villieläinkaupan. Nämä ja monta muuta luonnonsuojelun onnistumista on saatu aikaiseksi uskollisten tukijoidemme ansiosta!

Jokidelfiinit saavat suojeluohjelman

Kalastuksen sivusaaliiksi joutuminen, vesivoimapadot, saastuminen ja ilmastonmuutos uhkaavat jokidelfiinejä. Nyt delfiineille on kuitenkin luvassa helpotusta, sillä neljä Etelä-Amerikan valtiota on tehnyt niille suojeluohjelman. Ohjelman toivotaan alkavan vuonna 2021 Amazonin, Orinocon, Tocantinsin ja Araguaiajoen alueilla, ja se kattaa noin yhdeksän miljoonaa neliökilometriä. WWF auttoi yhdessä muiden järjestöjen kanssa ohjelman laatimisessa arvioimalla delfiinipopulaatioiden kokoa ja korostamalla vesivoimalaitosten rakentamisen haittoja delfiinien vapaalle liikkuvuudelle.

Tuimme Australian paloissa loukkaantuneiden villieläinten hoitoa

Kymmenet tuhannet koalat menettivät henkensä Australiassa viime syksynä ja talvena riehuneissa ennennäkemättömän tuhoisissa metsä- ja maastopaloissa. Palojen riehuessa pahimmillaan tehohoitoon tuotiin noin 150 koalaa päivässä, mikä on lähes kolminkertaisesti normaalitilanteeseen verrattuna. WWF Australia on ohjannut Queenslandin eläinsuojeluyhdistykselle hätäapuvaroja paloissa loukkaantuneiden villieläinten pelastamiseen. Yhteensä WWF on tukenut yli 40:ää paikallista organisaatiota paloissa loukkaantuneiden villieläinten pelastamisessa. Myös suomalaiset ovat lahjoittaneet varoja Australiaan.

Vietnam kieltää villieläinkaupan

WWF ja yhdeksän muuta järjestöä vetosivat maaliskuussa Vietnamin pääministeriin ja kehottivat maan hallitusta puuttumaan laittomaan villieläinkauppaan. Heinäkuussa työ kantoi hedelmää, kun Vietnamin pääministeri vahvisti direktiivin, jonka tavoitteena on Vietnamin laittoman villieläinkaupan lopettaminen. Direktiivi on tärkeä ensiaskel kohti tulevien zoonoosiepidemioiden riskin vähentämistä sekä lajien suojelemista ja ihmisten hyvinvoinnin varmistamista. Mikäli direktiivi pannaan käytäntöön kattavasti ja tehokkaasti, se voi tarkoittaa merkittävää käännöstä parempaan lajien suojelussa Vietnamissa.

Muurahaiskäpy

Yli miljoona hehtaaria metsiä suojelun ja kestävän käytön piiriin

Olemme saaneet 1,3 miljoonaa hehtaaria metsää suojelun ja kestävän käytön piiriin kehitysyhteistyöohjelmassamme Aasiassa ja Afrikassa kahden vuoden aikana. Kestävän metsänhoidon avulla metsät säilyvät ja paikallisväestö voi hyödyntää kylämetsiä kestävästi. Tavoitteemme on pysäyttää maailman metsäkato vuoteen 2030 mennessä, ja lisäksi pyrimme saattamaan puolet maailman metsistä suojelun tai kestävän käytön piiriin sekä ennallistamaan 350 miljoonaa hehtaaria metsiä kokonaan tai osittain luonnontilaisiksi.

Sääkset koskettivat miljoonayleisöä

WWF:n Luontolive välittää kuvaa upeista, mutta harvinaisista eläinlajeista, joiden suojelemiseksi on vielä tehtävä töitä. Maaliskuun lopusta elokuun alkuun palvelussa seurattiin sääksiä, joita uhkaa pula pesäpaikoista, sillä metsätalouden takia vanhojen metsien määrä on huvennut vähiin. Lähetys oli huippusuosittu, ja sitä katsottiin yhteensä 3,8 miljoonaa kertaa. Vertailun vuoksi WWF:n kestosuosikkia, Norppaliveä, katsottiin tänä vuonna noin 1,2 miljoonaa kertaa. Reilun neljän kuukauden aikana katsojat saivat todistaa sääksiemojen saapumista pesälleen, parittelua, munimista sekä poikasten kuoriutumista, kasvua ja lentoharjoituksia. Suuren suosion takia WWF suunnittelee lähetyksen toteuttamista jälleen ensi keväänä. Sääkset ovat usein paikkauskollisia ja on hyvin mahdollista, että katsojat pääsevät todistamaan saman parin pesintää myös ensi keväänä.

Kalan pyydystänyt sääksi kuvattuna Ruotsissa

Haluatko auttaa?

Suojele elämää WWF-kummina

Monimuotoinen luonto on kaiken elämän edellytys maapallollamme. Silti luontoa tuhotaan nyt nopeammin kuin koskaan ihmisen historian aikana. Meillä on ratkaisuja pysäyttää luonnon hätätila, mutta se on mahdollista vain tukijoidemme avulla. Nyt tarvitaan jokaista luonnonsuojelijaa!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Suojele elämää WWF-kummina