Yhdessä se on mahdollista

Kiitos tuestasi. Nämä saavutukset eivät olisi mahdollisia ilman uskollisia tukijoitamme. WWF toimii kaikilla mantereilla ja yli 100 maassa.

1,5

Pariisin ilmastosopimus astui marraskuussa voimaan, kun EU ja Kanada rati­fioivat sen. Pariisissa sovittiin siitä, että ilmaston lämpeneminen on pysäytettävä ennen kuin se ylittää kaksi astetta ja allekirjoittaneet sitoutuivat tavoittelemaan tilannetta, jossa lämpötilan nousu saataisiin rajattua 1,5 celsiusasteeseen. Upea esimerkki siitä, mitä voimme saada aikaiseksi pitkäjänteisellä vaikuttamistyöllä!

9

Suomalaisyritykset ovat menestyneet WWF:n kansainvälisessä palmuöljypisteytyksessä. Pisteytyksessä selvitettiin vastuullisen palmuöljyn määrää elintarvike- ja päivittäistavaratuotannossa. Palmuöljyn tuotanto on yksi suurimmista metsäkadon aiheuttajista Kaakkois-Aasian sademetsissä. Suomesta mukana olleista yrityksistä Fazer sai täydet yhdeksän pistettä ja sijoittui tuottajaryhmän kärkeen.

360

Syyskuussa saatiin ilouutisia: saimaannorppakanta on kasvanut! Metsähallituksen uuden arvion mukaan Saimaassa uiskentelee nyt 360 norppaa. Aiemmin norppia arvioitiin olevan noin 320. Työtä norpan pelastamiseksi on tehtävä yhä, mutta nyt on lupa olla tyytyväinen siihen, että luonnonsuojelu tuottaa tulosta! Olemme työskennelleet norpan suojelemiseksi jo vuosikymmeniä.

2

Kaksi erittäin uhanalaista lumileopardia saatiin pannoitettua Bhutanissa Jigme Dorjin kansallispuistossa WWF Suomen ja ulkoministeriön tuella. Syyskuussa tänä vuonna tapahtunut pannoitus on Bhutanissa ensimmäinen laatuaan. Lumileopardit varustettiin radiolähettimillä ja päästettiin takaisin luontoon. Radiolähettimien avulla saadaan tärkeää tietoa lumileopardin liikkumisesta suojelutyön tueksi.

1 550 000

Lokakuussa päätettiin maailman suurimman mertensuojelualueen perustamisesta. Etelämantereella sijaitsevalla Rossinmerellä suojeltiin yhteensä yli 1,5 miljoonaa neliökilometriä 35 vuodeksi. Rossinmeri on luontoarvoiltaan valtavan tärkeä alue, jota on kutsuttu kuuluisan luonnonpuiston mukaan myös merten Serengetiksi. WWF jatkaa työtä sen eteen, että alueesta tulisi pysyvästi suojeltu.

3

Arktinen luonto on uhattuna ilmastonmuutoksen takia. WWF:llä ja suomalaisilla on nyt ainutlaatuinen tilaisuus vaikuttaa arktiseen politiikkaan ainakin kolmesta syystä. Suomi on Arktisen neuvoston puheenjohtajamaa 2017–2019 ja WWF puolestaan on ainoa ympäristöalan kansalaisjärjestö sen tarkkailijajäsenenä. Pääsihteerimme Liisa Rohweder toimii tänä aikana WWF:n globaalin arktisen ohjelman puheenjohtajana.