Takuuvarmat joulun kruunaajat

Joulu voi tulla, kun keittiöstä leijailee siirappisen appelsiinikastikkeen, paahdetun maa-artisokan ja pähkinäisen myskikurpitsan taianomainen tuoksu. Katoimme joulupöydän, joka on oodi kasviksille ja lähivesien kalalle.

Luontoa ja huoletonta joulun aikaa arvostavalle herkkusuulle on nyt katettu pöytä valmiiksi. Luonnonystävän resepteillä löydät uusia makuja, kunnioitat perinteitä ja otat monenlaiset ruokavaliot huomioon. Joulun vastuullisiin ruokavalintoihin pätee samat helpot muistisäännöt kuin arkiruokaankin: valitse runsaasti kasviksia ja suosi lähivesien tuttuja kalalajeja, kuten särkikaloja, muikkua, ahventa ja haukea. Trooppiset ja muut vieraammat merenherkut kannattaa jättää ostamatta tai tarkistaa niiden kestävyys WWF:n Kalaoppaasta.

Paahdetut perunasiivut särkitahnalla

Särkisäilyke on loistava valinta, jos joulupöytään mielii kalaa. Tämän särkitahnan voi tarjota tuttuun tapaan saaristolaisleivän kanssa tai kokeilla leivän sijaan paahdettuja perunasiivuja.

Paahdetut perunasiivut särkitahnalla

Kolmen juureksen skagenpiirakka

Skagenin maut yhdistetään kotimaisiin juureksiin. Rapean lehtitaikinapiirakan päältä löytyy maa-artisokkaa, palsternakkaa ja juuriselleriä. Piirakka, joka on sekä uskomattoman herkullinen että yllättävä.

Kolmen juureksen skagenpiirakka

Jouluisesti maustetulla linssiohratolla täytetty kurpitsa

Tässä on joulupöydän kirkkain tähti, jossa yhdistyy kaikki joulun kotoisat maut. Paahdetut kurpitsan puolikkaat täytetään jouluisella linssiohralisäkkeellä.

Jouluisesti maustetulla linssiohratolla täytetty kurpitsa

Paahdetut dijon-ruusukaalit

Appelsiinilla ja dijonilla maustuneet ruusukaalit maistuvat jouluisilta. Ruusukaalit ovat parhaimmillaan, kun ne paahtuvat pinnalta ja jäävät sisältä napakoiksi.

Paahdetut dijon-ruusukaalit