©Kalle Erkkilä / WWF Suomi

WWF:n talkooleiri on kovaa työtä, mukavaa seuraa ja upeita maisemia. Talkooleiriläiset auttavat luontoa arvokkaalla työpanoksellaan kunnostamalla esimerkiksi uhanalaisia perinneympäristöjä. Suuren suosion saavuttaneita talkoita järjestetään taas ensi kesänä eri puolilla Suomea.

WWF:n talkooleirit kesällä 2014

Kaikki leirit ovat täynnä. Voit ilmoittautua varasijalle.

Vallisaari Helsingissä 24.-25.5.

Vallisaaressa Santahaminan edustalla järjestetään kahden päivän talkooleiri. Saarella ei yövytä, vaan illaksi palataan kotimajoitukseen. Työnä on erilaisia raivauksia. Vetäjänä ahkeroi Jari Luukkonen WWF:stä. Metsähallituksen puolesta taistelevat Minttu Perttula ja Arto Pummila. Ruokapuolesta vastaa Leena Haapanen. WWF:stä ovat mukana myös Teemu Niinimäki ja Antti Lappo. Huom! Koska Vallisaari on sotilasaluetta, osallistujien tulee olla Suomen kansalaisia.

Vehmaanniemi Vammalassa 27.–29.6.

Vammalan Vehmaanniemessä heilutellaan hankoja, haravia ja viikatteitakin viikonlopun ajan. Vetäjänä toimii Teemu Niinimäki. Myös konevoimaa on paikalla. Sisämajoitusmahdollisuus.

Kolin kansallispuisto 5.–12.7.

Kolin jylhissä maisemissa Pielisen tuntumassa leirin töinä on raivausta, niittoa, aidantekoa ja kaskialueiden kunnostusta. Tukikohtana toimii Lakkalan tilan pihapiiri kansallispuiston eteläosassa. Vetäjänä suunnistaa Harri Karjalainen Metsähallituksesta, Arto Saari avustaa. WWF:stä ovat mukana Teemu Niinimäki kenttäkoordinaattorina ja Erna Riitta D`Angelo kokkina.

Nothamn Tammisaaren saaristossa 19.–26.7.

Tammisaaren saaristossa järjestetään merellinen talkooleiri: risusavottaa, niittoa, haravointia ja säiden salliessa polttoa. Iltalöylyt telttasaunassa. Vetovastuussa touhuaa Esko Tainio Metsähallituksesta. WWF:stä mukana on Teemu Niinimäki. Ruokavastuussa on Erna Riitta D`Angelo.

Jurmo Saaristomerellä 2.–9.8.

Saaristomeren kansallispuistossa Jurmon saarella on tiedossa raivausleiri elokuun saaristo-oloissa, päätyönä katajan raivausta. Vetäjänä viuhahtelee Jari Luukkonen WWF:stä. Metsähallitukselta vetämässä on Trygve Löfroth. Ruuat laittaa Erna Riitta D`Angelo.

Jungfruskär Houtskarissa 3.–7.9.

Tarunhohtoinen Jungfruskär sijaitsee ulkosaaristossa Saaristomeren kansallispuiston länsilaidalla. Leirillä tehdään syksyistä niitynhoitoa, johon kuuluu ainakin raivausta ja polttoa. WWF-vetäjänä navigoi Panu Kunttu ja kokkina kolistelee Leena Haapanen. Metsähallituksesta on mukana ainakin Trygve Löfroth.

Meritutkimusleiri Itäisellä Suomenlahdella 16.-23.8.
(Hakuaika päättynyt)

Perinteisten talkooleirien lisäksi WWF järjestää meritutkimusleirin osana kansainvälistä Suomenlahti-teemavuotta yhteistyössä Metsähallituksen ja Suomen ympäristökeskuksen kanssa. Leiriläisten erityistaitoja hyödynnetään Suomen vedenalaisen luonnon inventoinnissa. Hakuaika tutkimusleirille on päättynyt.

Ilmoittautumisohjeet

Ilmoittaudu puhelimitse

Kaikki leirit ovat täynnä. Voit ilmoittautua varasijalle. Ilmoittautumisia otetaan vastaan numeroissa (09) 7740 1044 ja (09) 7740 1055. Voit ilmoittaa itsesi lisäksi yhden henkilön.

Yhteystiedot leirirekisteriin

Toivomme kaikkien leireille ilmoittautuvien ja niistä kiinnostuneiden päivittävän yhteystietonsa (varsinkin sähköpostiosoitteensa) leirirekisteriin. Tavoitteenamme on lähettää tietoa leireistä vain sähköpostitse.

Peruutukset

Ilmoitathan hyvissä ajoin Antti Lapolle 0400 204 544 tai Teemu Niinimäelle 050 524 3206, jos joudut peruuttamaan tulosi. Varahenkilön löytäminen lyhyellä varoitusajalla on vaikeaa ja työlästä.

Leirikirje

Varsinaisen leirikirjeen lähetämme ilmoittautuneille mieluiten sähköpostitse 2-6 viikkoa ennen leirin alkua. Kirjeestä selviävät muun muassa kokoontumisaika ja -paikka sekä tarkemmat työkohteet. Lisäksi lähetämme karttoja, listan leirille osallistujista ja vinkkejä siitä, mitä kannattaa pakata mukaan.

Leiriolosuhteet

Talkooleireillä tehdään töitä kahdeksasta viiteen. Työpäivän jälkeen perehdytään luontoharrastukseen, tarinoidaan nuotion loimussa, kalastellaan ja saunotaan. Yksi päivä on pitemmillä leireillä pyhitetty retkeilyyn.

Monet talkootöistä ovat fyysisesti raskaita ja osallistujilta edellytetäänkin hyvää kuntoa. Lisäksi siirtymät leiripaikalle ja työkohteisiin voivat olla pitkiä, joten leiriläisten tulee pystyä liikkumaan maastossa vähintään muutaman kilometrin taipaleita. WWF panostaa vuosittain paljon talkooleiritoimintaan ja odottaa leiriläisiltä maastokelpoisuutta ja reipasta talkoomeininkiä. Leiriläisen tulee olla myös täysi-ikäinen.

WWF järjestää osallistujille tapaturmavakuutuksen leirin ajaksi ja huolehtii kuljetuksista leirin aikana. Leiriläiset maksavat itse edestakaiset matkansa leirikirjeessä ilmoitettavaan kokoontumispaikkaan leiripaikan läheisyydessä. Muonituksesta vastaa WWF:n leirikokki. Ruokaa tehdään usein hankalissa maasto-olosuhteissa suurelle joukolle kerrallaan. Allergiat ja kasvisruokavalio pystytään toki huomioimaan, mutta jos sinulla on jokin erityisen haastava ruokavalio, varaudu leirille myös omin eväin.

Leirien aikana asutaan yleensä omissa teltoissa. WWF:llä on myös muutamia telttoja, joita voidaan  pyydettäessä  ottaa leireille leiriläisten majoituskäyttöön. Pitkään käytössä olleesta WWF:n puolijoukkueteltasta on päätetty vähäisen käytön takia luopua majoituskäytössä. Leirien yleisjärjestelyistä vastaavat Antti Lappo ja Teemu Niinimäki.

Lue lisää leirien järjestämisestä WWF:n Hikeä, hyötyliikuntaa ja hyvää mieltä -oppaasta.

Katso kuvagalleria aikaisempien vuosien talkooleireiltä.

Talkooleirejä vuodesta 1977 alkaen

WWF järjesti ensimmäisen talkooleirin Suomessa vuonna 1977 Linnansaaren kansallispuistossa. Hyvien kokemusten innoittamana talkooleireistä päätettiin tehdä olennainen osa WWF:n toimintaa.

Vuodesta 1978 lähtien joka kesä on järjestetty 5–6 runsaan viikon mittaista leiriä eri puolilla maata. Lisäksi joka kesä järjestetään vähintään kaksi viikonlopun mittaista leiriä Suomessa.

WWF Suomi on järjestänyt talkooleirejä myös Ruotsissa, Virossa ja Venäjällä.

Yhteistyökumppanit

Menestyksellinen työ ei olisi ollut mahdollista ilman asiantuntevien yhteistyökumppaneiden tukea. Vuoden 2014 leireistä pääosa järjestetään yhteistyössä Metsähallituksen kanssa. Osa leireistä liittyy Luonnonhoito-LIFE-hankkeeseen.

Vuosien varrella leirejä on järjestetty myös muun muassa Metsäntutkimuslaitoksen, ympäristökeskusten ja yksityisten maanomistajien kanssa sekä Suomen Kulttuurirahaston tuella.

Talkooleirit toimivat myös ympäristökasvatuksen välineenä, sillä leireillä vapaaehtoiset saavat aimo annoksen tietoa harvinaisista ja arvokkaista elinympäristöistä ja niiden merkityksestä uhanalaisille lajeille.

Päivitetty 1.3.2013

Sisukkaat suomalaiset!