WWF:n luontolive – Laama

WWF:n Luontoliven laamakamerassa seurasimme lammasvahteina toimivia laamoja, Jingoa ja Timoteita. Laamojen tehtävänä on suojella laumaa, sillä lammastilan läheisyydessä tiedetään nykyisin elävän jopa kaksi susilaumaa sekä ilveksiä ja ahmoja. Kamera oli avoinna runsaan viikon ajan.

Laitumelle oli livekameran lisäksi sijoitettu  yhteistyössä Elisan kanssa valvonta- ja riistakameroita. Kamerat toimivat liiketunnistimella ja kuvasivat lyhyitä 10-30 sekunnin videoita. Parhaat palat näet yllä.

Jos haluat saada tiedon uusista livekameroistamme, tilaa uutiskirjeemme alla olevalla lomakkeella.

Laamakameralle tallentui kesäviikko laitumella – lampaiden ja laamojen yhteiselosta saatiin arvokkaita havaintoja

WWF:n Luontoliven historian ensimmäinen laamakamera suljettiin keskiviikkona 24. elokuuta. Laamakameran välityksellä seurattiin viikon ajan Salossa sijaitsevan Mikkolan tilan lampaiden ja laumanvartijalaamojen Jingon ja Timotein yhteiseloa. Lampureilta kerätyt havainnot laamojen toimivuudesta laumanvartijoina ovat tuoneet arvokasta tietoa, ja nyt sen lisäksi laamojen käytöstä päästiin tarkastelemaan tarkemmin videotallenteiden avulla.

WWF:n Luontolivessä jälleen uutta: Parrasvaloissa petovahteina toimivat laamat

WWF:n Luontoliven laamakamerassa yleisö pääsee seuraamaan laitumella käyskenteleviä laamoja, joiden tehtävänä on suojella monisatapäistä lammaslaumaa suurpedoilta. Yleisöltä kaivataan havaintoja laamojen käyttäytymisestä sekä siitä, jos kuviin saapuu petoeläin.

Laamat lampaiden vartijoina – laumanvartijaeläimistä apua lammastilojen suurpetotorjuntaan

WWF Suomi selvittää uudessa hankkeessaan, miten laumanvartijaeläimet voisivat torjua susivahinkoja lammastiloilla. Yhtenä esimerkkieläimenä on laama, jonka käytöstä laumanvartijana on positiivisia kokemuksia Suomen ulkopuolella.

Yhteistyössä

WWF:n Luontoliven toteuttaminen ei olisi mahdollista ilman loistavia yhteistyökumppaneita. Elisa tukee laamakameraa tarjoamalla kameroita ja teknisiä ratkaisuita livekameran valvonta-alueen laajentamiseen. Teknisestä toteutuksesta vastaavat WWF, Live Eye ja Pukki Visuals.

Mitä sinä voit tehdä?

Tue työtämme luonnon hyväksi

Ole kanssamme ratkaisemassa maapallon vakavimpia ympäristöongelmia ja rakentamassa tulevaisuutta, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. Tuellasi mahdollistat ympäristönsuojelutyömme. Voit auttaa pitkäjänteisesti kummina, kertalahjoituksella tai vaikka perustamalla syntymäpäiväkeräyksen. On monia tapoja auttaa – löydä omasi.

Katso, miten voit auttaa

Tue työtämme luonnon hyväksi