Fortumin yhtiökokouksessa poikkeuksellinen tilanne: osakkeenomistajilla harvinainen mahdollisuus vaikuttaa 1,5 asteen maapallon lämpenemiseen

Ympäristöjärjestö WWF teki osakkeenomistajana Fortumille esityksen Pariisin ilmastosopimuksen 1,5 asteen tavoitteen sisällyttämisestä yhtiöjärjestykseen. Yhtiön osakkaat pääsevät päättämään asiasta maaliskuussa pidettävässä yhtiökokouksessa.

Fortumin maaliskuussa pidettävän yhtiökokouksen tänään julkistetulla asialistalla on WWF Suomen ehdotus Pariisin ilmastosopimuksen 1,5 asteen tavoitteen sisällyttämisestä yhtiöjärjestykseen. Tämä suo osakkeenomistajille lakisääteisen mahdollisuuden linjata yhtiön toimintaa fossiilivapaaseen suuntaan.

”Maailmalla on yleistymässä toimintatapa, jossa vastuulliset sijoittajat, yksityishenkilöt ja järjestöt tuovat yhtiökokouksiin käsiteltäväksi päätösehdotuksia ilmastotavoitteista. Muun muassa Barclays Bankin tämän vuoden yhtiökokouksessa käsitellään aloitetta siitä, että pankki luopuisi fossiiliyhtiöiden rahoittamisesta”, kertoo WWF Suomen oikeudellinen neuvonantaja Raija-Leena Ojanen.

WWF toivoo, että ilmastonmuutoksen huomioiva toimintatapa yleistyy myös Suomessa.

”Julkisuudessa korostetaan usein virheellisesti, että osakkeenomistajien kuuluu pysytellä taka-alalla eikä ottaa kantaa yhtiön toimintaan. Tämä jättää huomioimatta osakkeenomistajille yhtiökokouksessa kuuluvan päätösvallan”, Ojanen sanoo.

Fortumista tulee pian saksalaisen energiayhtiö Uniperin enemmistöomistaja. Näin Fortumin vastuulle tulevat myös Uniperin lukuisat kivihiilivoimalat. Fortumin ja Uniperin yhteiset hiilidioksidipäästöt ovat valtavat; ne ylittävät Suomen vuosittaiset hiilidioksidipäästöt. Suomen valtio omistaa Fortumista yli puolet.

Jotta Pariisin sopimuksen tavoite ilmaston lämpenemisen rajoittamisesta 1,5 asteeseen voi toteutua, kivihiilivoimalat pitää Euroopassa ajaa alas vuoteen 2030 mennessä eikä uutta kivihiilivoimaa voida ottaa käyttöön. Fortum näyttää kuitenkin tukevan kivihiilivoiman tuotannon jatkamista Saksassa jopa vuoteen 2038 saakka. Yhtiö suhtautuu hyväksyvästi Uniperin uuden kivihiilivoimalaitoksen Datteln4:n tuotannon käynnistämiseen.

”Fortumin toiminta Uniper-kysymyksessä on täysin vastoin yhtiön visiota puhtaasta tulevaisuudesta. Tämä tahraa yhtiön maineen sekä uhkaa Fortumin pitkän tähtäimen menestystä ja horjuttaa sen asemaa sijoituskohteena”, sanoo Raija-Leena Ojanen.

Tiedote 10.1.2020: WWF: Fortumin yhtiöjärjestykseen sisällytettävä Pariisin ilmastosopimuksen 1,5 asteen tavoite

Oikeudellinen neuvonantaja
Raija-Leena Ojanen