Auta maailman metsiä – vaadi mepeiltä vahvaa metsäkatolakia

Suomalaisenkin kuluttajan ostoskoriin päätyy yhä tuotteita, joiden tuotanto voi aiheuttaa sademetsien ja muiden arvokkaiden elinympäristöjen tuhoutumista eri puolilla maailmaa. Tällä sivulla voit lähettää mepeille viestin ja vaatia muutosta tilanteeseen.

Kampanja on päättynyt, kiitos kaikille osallistuneille!

Metsiä, savanneja ja muita arvokkaita ekosysteemejä tuhotaan hälyttävää vauhtia. Euroopassa kuluttamamme hyödykkeet, kuten liha, palmuöljy, kahvi ja suklaa ovat suoraan kytköksissä ekosysteemien tuhoutumiseen.

Vuonna 2017 EU oli vastuussa 16 prosentista kaikesta kansainvälisestä kaupasta aiheutuneesta metsäkadosta. Yhteenlaskettuna tämä tarkoittaa 203 000 hehtaaria metsää ja 116 miljoona tonnia ilmakehään vapautunutta hiilidioksidia.

Metsäkatoa voi aiheuttaa niin kahvikupillinen, jälkiruuaksi ostettu suklaalevy kuin Suomessa kasvatetun broilerin syömä rehusoijakin. EU:n kestämättömien hankintaketjujen vuoksi saatamme tuhota planeettaa tietämättämme.

Meillä on kuitenkin ainutlaatuinen mahdollisuus vaikuttaa tilanteeseen. EU-parlamentti ja jäsenmaiden hallitukset neuvottelevat parhaillaan uudesta metsäkatolaista. Metsäkatolain tarkoitus on hillitä EU:n kulutuksen vaikutusta luontoon ja ihmisoikeuksiin sekä saada yritykset ja rahoituslaitokset vastuuseen – mutta vain jos laki on tarpeeksi vahva. Ovatko suomalaiset mepit valmiita vaatimaan vahvaa metsäkatolakia EU:hun?

Muutos on jo lähellä, mutta nyt tarvitaan nopeaa toimintaa. Lähetä alla olevalla lomakkeella mepeille viesti, jossa vaadit heitä tukemaan vahvaa lakia, joka pitää metsäkadon poissa ostoskoreistamme!

Vuorigorillan poikanen

Auta Sademetsä-kummina

Tuellasi suojelemme luonnon monimuotoisuuden aarreaittoja, joita tuhotaan hälyttävällä vauhdilla. Tavoitteemme on pysäyttää maailman metsäkato vuoteen 2030 mennessä. Siihen pystymme vain yhdessä.

Lahjoita alk. 10 €/kk
Vuorigorillan poikanen