Kolme tapaa auttaa Amazonin sademetsää

Uutiset Brasiliasta ovat sydäntä särkeviä. Maailman suurimmassa sademetsässä Amazonissa on havaittu jo lähes 73 000 metsäpaloa. Kokosimme kolme keinoa, joilla Amazonia voi auttaa.

Maailman keuhkot täyttyvät savusta

Suurin osa Amazonin sademetsässä parhaillaan riehuvista metsäpaloista on saanut alkunsa ihmisten sytyttäminä. Metsää hakataan ja sen jälkeen poltetaan pääasiassa maatalouden, erityisesti karjalaitumien, tarpeisiin. Nyt palot ovat saaneet massiiviset mittasuhteet.

Metsäpaloja on ollut alkuvuoden aikana jopa 70 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Brasilian johto ei valitettavasti näytä piittaavan metsäpalojen sammuttamisesta. Nykyinen hallinto on muun muassa leikannut metsäpalojen valvontaan suunnattuja varoja merkittävästi.

1. Jaa, kerro ja vaadi

Jaa ajatuksesi somessa. Puhu asiasta ystäviesi ja perheesi kanssa. On meidän jokaisen vastuu osoittaa, ettemme hyväksy politiikkaa, joka antaa tällaisten ympäristökatastrofien tapahtua.

Twiittaa:

Herätys päättäjät! Maailman keuhkot ovat ilmiliekeissä. Tarvitsemme vahvoja kansainvälisiä toimia, jotta Amazonin tuhoutuminen voidaan estää. Suomen on EU-puheenjohtajamaana vaadittava, että EU puuttuu Amazonin katastrofaaliseen tilanteeseen pikaisesti. #Amazon #AmazonFire

2. Vaihda liha kasviksiin

Maailman kasvava lihankulutus on yksi merkittävimmistä syistä nyt syntyneeseen tilanteeseen. Kun lihankulutus kasvaa, tarvitaan lisää laidunmaata karjalle sekä peltopinta-alaa rehukasvien, kuten soija, viljelyyn. Painetta maanviljelyn lisäämiseen kasvattaa osaltaan myös suomalaisten kulutustottumukset, sillä soijaa käytetään rehuna myös Suomessa.

Valitsemalla lautaselle pääasiassa kasviksia jätät enemmän tilaa villille luonnolle. WWF:n Lihaopas auttaa tekemään parempia valintoja: wwf.fi/lihaopas.

3. Ryhdy Sademetsä-kummiksi tai tee lahjoitus

WWF tekee kansainvälisenä ympäristöjärjestönä töitä luonnon- ja ympäristönsuojelun eteen lähes kaikkialla maailmassa. Suojelemme sademetsiä Etelä-Amerikassa, Afrikassa ja Aasiassa.

WWF:n Sademetsä-kummina olet eturivissä suojelemassa maailman lajirikkaimpia elinympäristöjä.

Voit myös tehdä kertalahjoituksen sademetsien suojelutyölle. Jokainen lahjoitus on askel parempaan. Kertalahjoituksen pääset tekemään täällä.

Yritykset voivat tehdä lahjoituksen WWF Suomen keräystilille FI41 1572 3000 0111 89. Kirjoita viitteeseen “Amazon”.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje