Laittomasti vangitut villieläimet vapautettiin Laosissa – videolla arat eläimet tutustuvat uuteen kotiinsa luonnonsuojelualueella

Kaksi laittomasti pyydystettyä villieläintä, aasianmetsäkissa ja sivettieläimiin kuuluva musanki, on vapautettu Pohjois-Laosissa luontoon. Eläimet löydettiin ravintolasta Pohjois-Laosista. Eläimet oli pyydystetty laittomasti, ja niiden molempien kohtalo oli joutua ravintolan ruokalistalle.

Mekongin alueella ja Laosissa villieläinten pyydystäminen ruoaksi on säilyttänyt suosionsa. Laiton villieläinten pyydystäminen ja salametsästys muodostavat suuren uhan myös alueen uhanalaisille villieläimille.

Laosilaisessa ravintolassa pidetyillä aasianmetsäkissalla ja musangilla kävi kuitenkin hyvä onni, sillä Laosin viranomaiset (Department of Forest Inspection) olivat saaneet vihiä laittomasti pyydystetyistä eläimistä. Villieläimet takavarikoitiin ja vapautettiin Laosin viranomaisten, Free the Bears-järjestön ja WWF:n yhteistyön tuloksena luonnonsuojelualueelle.

Laos kiristi suojeltuja lajeja ja salametsästystä koskevaa lainsäädäntöään vuonna 2018 . Työskentelemme yhteistyössä Laosin viranomaisten kanssa salametsästyksen kitkemiseksi.

Torjumme Laosissa myös metsäkatoa, jotta villieläinten elinympäristöt säilyisivät myös tulevaisuudessa. WWF Suomi tukee Pohjois-Laosissa metsien ennallistamista ulkoministeriön tuella osana kehitysyhteistyötään.

Huom. Artikkelia ja otsikkoa on korjattu 8.1.2020: Musanki ei kuulu kissaeläimiin, vaan sivettieläimiin.

Vuorigorillan poikanen

Auta Sademetsä-kummina

Tuellasi suojelemme luonnon monimuotoisuuden aarreaittoja, joita tuhotaan hälyttävällä vauhdilla. Tavoitteemme on pysäyttää maailman metsäkato vuoteen 2030 mennessä. Siihen pystymme vain yhdessä.

Lahjoita alk. 10 €/kk
Vuorigorillan poikanen