Tiikeri, leopardi, aasianmetsäkissa…Uskomaton määrä eri lajeja tallentui WWF:n riistakameroihin Nepalin vuoristoalueella

Uudet kuvat todistavat tiikerin levittäytyneen korkealle Himalajan vuoristoon myös Nepalissa. Tiikeri tallentui WWF:n riistakameroihin aiemmin tutkimattomalla alueella 2500 metrissä. Samoihin kameroihin tallentui myös uskomaton määrä muita lajeja.

Tiikerihavainto näin korkealla vuoristossa on poikkeuksellinen Nepalissa, sillä tätä ennen alueella ei ole saatu varmoja todisteita tiikerien liikkeistä. Aiemmin tiikerien on tiedetty elävän korkealla vuoristossa esimerkiksi Bhutanissa ja Intiassa. Uudet tiedot todistavat, että suojelutyö alueella on ollut onnistunutta.

Tiikeri riistakamerassa

Tiikeri tallentui riistakameraan yöllä Nepalin vuoristoseudulla.

”Todiste tiikeristä kahden ja puolen kilometrin korkeudessa lähellä Intian rajaa kertoo, että eläimet voivat tavoitteemme mukaisesti liikkua eri suojelualueiden ja valtioiden välillä olemassa olevia metsäkäytäviä pitkin. Löytö myös vahvistaa, että tiikerit voivat levittäytyä korkeammille alueille saaliseläinten ja elintilan perässä myös Nepalissa”, sanoo WWF:n suojeluasiantuntija Tanja Pirinen.

Tiikerin lisäksi samoilla poluilla valtava määrä muita lajeja

64 automaattilaukaisimella varustettua riistakameraa kuvasi lajeja kuukauden ajan Dadeldhuran alueella Länsi-Nepalissa. Tiikerin lisäksi kamerat olivat kuvanneet valtavan joukon muitakin eläimiä. Kuvista paljastuivat esimerkiksi uhanalainen leopardi, aasianmetsäkissa, villisika ja piikkisika.

Nyt tehty riistakameratutkimus toteutettiin ensimmäistä kertaa Dadeldhuran alueella. WWF:n rahoittamaan kenttätyöhön osallistui myös joukko paikallisia tutkimusavustajia ja valtion viranomaisia.

”Paikalliset avustajat ovat elintärkeitä työn onnistumiseksi, sillä he tuntevat alueensa parhaiten. Ilman paikallisten tukea luonnonsuojelutyö ei onnistuisi. He ovat myös avainasemassa luontomyönteisen tiedon levittämisessä muille paikallisille”, Pirinen sanoo.

Myös WWF Suomi on tukenut kameratutkimusta Dadeldhuran alueella.

Työskentelemme Nepalissa metsien ja niissä elävien lajien suojelemiseksi ja paikallisten ihmisten kestävien elinkeinojen kehittämiseksi. WWF Suomen tukema työ Nepalissa on Suomen ulkoministeriön tukemaa kehitysyhteistyötä.

Suojele elämää WWF-kummina

Monimuotoinen luonto on kaiken elämän edellytys maapallollamme. Silti luontoa tuhotaan nyt nopeammin kuin koskaan ihmisen historian aikana. Meillä on ratkaisuja pysäyttää luonnon hätätila, mutta se on mahdollista vain tukijoidemme avulla. Nyt tarvitaan jokaista luonnonsuojelijaa!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Suojele elämää WWF-kummina