Ekologiseen elämäntapaan kannustaja

Vastuullisuus ei ole valinta, vaan velvollisuus. Näin ajattelee Militsa Luomajoki, joka ohjaa Fujitsun henkilöstöä kohti vihreämpää arkea.

Fujitsun ympäristövastaava Militsa Luomajoki herää välillä arkenakin talonsa pihalta teltasta tai riippumatosta.

”Aamulla on ihana olo ja helpompi hengittää, kun on nukkunut ulkona. Umpimetsässä tarpominen sekä lähiretkeily ovat tapojani rentoutua ja elää hetkessä. Arvostus luontoa kohtaan on lähtenyt varmaan jo kehdosta”, kertoo Luomajoki Helsingin Vattuniemen rannalla, jossa hän retkeili usein lapsuudessaan.

Luomajoen päivittäiseen työhön kuuluu tietotekniikkajätti Fujitsun ympäristötavoitteiden seuranta ja kehittäminen.

”Työssäni mietin, miten toimintamme vaikuttaa ympäristöön ja ihmisiin. Me käytämme luonnonvaroja niin monella eri tavalla, että mielestäni ympäristön suojeleminen on yrityksille enemmänkin velvollisuus kuin mikään vapaaehtoinen valinta.”

Ympäristönsuojelu on yksi Fujitsun tärkeimpiä arvoja. Suomessa yritys hillitsee ylikulutusta kierrättämällä elektroniikkaromua, josta jopa 90 prosenttia saadaan takaisin hyötykäyttöön. Fujitsun tuottamat pilvipalvelut ovat hiilineutraaleja, koska konserni käyttää uusiutuvilla energialähteillä tuotettua sähköä.

Fujitsun Suomen pääkonttorilla on käytössä WWF Green Office -ympäristöjärjestelmä, jonka avulla toimisto pienentää ekologista jalanjälkeään. Green Officen kautta työntekijät ovat päässeet osallistumaan monipuolisesti WWF:n toimintaan. Tutuiksi ovat tulleet vieraslajien torjunta, öljyntorjuntajoukot sekä jokavuotinen Earth Hour -ilmastotapahtuma.

Luomajoki vetää toimiston Green Office -tiimiä. Hän kannustaa henkilöstöä vastuullisiin valintoihin, siis liikkumaan, syömään ja ostamaan ympäristöystävällisemmin.

”Green Office on antanut konkreettisia ideoita, joilla työntekijöitä on helppo sitouttaa ympäristöarvoihin. Fujitsulla ihmiset ovat kasvaneet siihen, että heidän omaan työrooliinsa kuuluvat myös ympäristöasiat.”

Fujitsu Finlandin suurimmat päästöt aiheutuvat lentomatkustamisesta, joten niihin piti puuttua. Henkilöstölle on viime vuosina kerrottu lentojen ympäristöhaitoista ja muistutettu etäneuvottelumahdollisuudesta, mikä sai lentomatkojen määrän tippumaan 9 prosentilla viime vuonna.

”Onnistumisen jälkeen ehdotin toimitusjohtajalle, voimmeko kiristää tavoitetta entisestään. Ilokseni hän suostui, ja nyt aiomme vähentää lentoja 10 prosenttia joka vuosi.”

Luomajoen mielestä teknologia on ratkaisu moniin ympäristöongelmiin.

”Digitaalisuuden avulla voimme jo nyt pienentää hiilijalanjälkeä, ja tulevaisuudessa esimerkiksi tuotantoketjuja pystytään jäljittämään paremmin.”

Vapaa-ajalla teknologiaähkyä on silti rajoitettava: eräretkillä kännykkä pysyy pitkälti taskussa – paria poikkeusta lukuun ottamatta.

”Uutiset on pakko katsoa kerran päivässä, ja maastokarttasovelluksesta tarkistan, missä liikun. Karttasovellus on mahtava apu luonnossa!”

Teksti ja kuva: Emmi Karhiaho