Ympäristökasvatuksen kumppanuudet

WWF:n ympäristökasvatus tekee vuosittain yhteistyötä monen eri tahon kanssa. Alla voit tutustua meneillään oleviin kumppanuuksiin, yhteistyöllä laadittuihin materiaaleihin sekä joihinkin kiinnostaviin aiempiin yhteistyöprojekteihin. Yhdessä saamme enemmän aikaan, joten sinulla on mielessä projekti, jossa ympäristökasvatuksemme asiantuntijat voisivat olla avuksi, niin ota rohkeasti yhteyttä.

Meneillään olevat kumppanuudet

DOKKINO

Olemme mukana DOKKINOssa, joka on valtakunnallinen, DocPoint-elokuvatapahtumat ry:n järjestämä dokumenttielokuva- ja mediakasvatuskiertue. Se tutustuttaa 10–16-vuotiaat katsojat heille suunnatun luovan dokumenttielokuvan maailmaan. Vuoden 2024 teema on Perheeni on kotini. Olemme laatineet opetusmateriaalin alakoululaisnäytöksessä esitettävään dokumenttielokuvaan Leonien farmi, jossa tuodaan näkyväksi ympäristön kannalta kestävään elämään siirtymisen vaikutuksia ihmisten elämään sekä lasten vaikuttamismahdollisuuksia itselle tärkeisiin asioihin.

Suomen Partiolaiset

Suomen Partiolaisten kanssa WWF:n ympäristökasvatus on tehnyt yhteistyötä vuodesta 2018. Työ on painottunut tietoisuuden lisäämiseen luontokadosta ja partiolaisten aktivoitiin pienten ympäristötekojen puolesta. Yhteistyön tuloksena on syntynyt muun muassa kolmelle eri ikäryhmälle oma pandamerkki ja vanhimmille partiolaisille ympäristövaikuttajan osaamismerkki. Lisäksi olemme luoneet Kestävästi partiossa -tunnuksen, jota lippukunnat voivat vuosittain hakea sekä yli 100 ympäristöaiheista tehtävää partio-ohjelmaan ja leireille hyödynnettäväksi. Yhteistyön perustana on WWF Internationalin ja World Organization of the Scout Movement (WOSM)in välinen kansainvälinen yhteistyösopimus.

Ulos-Ut-Out -tapahtuma

Ulos-Ut-Out on opetus-, kasvatus- ja nuorisotyötä tekevien suurtapahtuma, jota on järjestetty vuodesta 2017. Se kokoaa yhteen satoja opettajia, kasvattajia, tutkijoita ja päättäjiä keskustelemaan yhdessä, inspiroitumaan luonnosta oppimisympäristönä, vahvistamaan luontosuhdettamme ja jakamaan elämyksiä, tietoa ja taitoja toisillemme luonnon ympäröimänä. WWF on ollut vuosia yksi pääjärjestäjistä.

Illanviettoa Ulos-Ut-Out-tapahtumassa

Lappeenrannan Yliopiston ainejärjestö Kaplaakin ja WWF:n yhteistyö

Ainejärjestö Kaplaaki ja WWF Suomi ovat sopineet yhteistyöstä, jossa Kaplaaki pilotoi WWF:n rakentamaa ainejärjestöjen kestävyysohjelmaa. Pilotissa Kaplaaki lähtee ohjelman avulla kehittämään päivittäistä toimintaansa vastuullisemmaksi. Yhtenä yhteisenä tavoitteena on laatia ohjelmalle haalarimerkki tunnustukseksi tehdystä vastuullisuustyöstä. Haalarimerkillä inspiroidaan muita ainejärjestöjä mukaan ohjelmaan ja saadaan ohjelmalle näkyvyyttä.

Lappeenrannan yliopiston ainejärjestö Kaplaakin jäseniä jonossa puiston reunalla.

Yhteinen saimaannorppamme LIFE-hanke vuosina 2020–2025

Vastaamme yhdessä Suomen luonnonsuojeluliiton ja Metsähallituksen kanssa hankkeen ympäristökasvatustoimista. Kullakin taholla on hankkeessa omia ympäristökasvatustoimia ja materiaalin tuotantoa. Hanketta vetää Metsähallituksen luontopalvelut.

Olemme tuottaneet hankkeen tuella mm. luonnon monimuotoisuutta ja uhanalaisia lajeja sekä saimaannorpan suojelua käsittelevän monialaisen oppimiskokonaisuuuden alakouluille, julistesarjan luonnon monimuotoisuudesta ja teoista sen hyväksi sekä animaation ilmastonmuutoksen vaikutuksista saimaannorpan elinolosuhteisiin Saimaalla.

Hankkeen ympäristökasvatustoimiin sisältyy myös opettajien koulutuksia, joita teemme yhteistyössä Suomen luonnonsuojeluliiton kanssa.

Kansikuva dieasityksestä Luonnon monimuotoisuus

Oppimateriaaliyhteistyö

Biologian ja maantieteen opettajien liitto ry (BMOL)

Open ruokaopas kertoo vastuullisesta ruuasta ja kestävästä ruuantuotannosta sinun oppiaineesi näkökulmasta. Sivuston on toteuttanut Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry.

Tutustu Open ruokaoppaaseen

Suomen evankelisluterilainen kirkko

Kirkon kanssa olemme tuottaneet nuorten vapaa-ajantoimintaan, tapahtumiin ja leireille soveltuvan Vihreän timantin metsästys -ulkopelin. Siinä kannustetaan osallistujia kestävään elämäntapaan omassa arjessa. Pelissä joukkueet kisaavat kestävän arjen tiedoilla ja taidoilla, sekä etsivät vihreää timanttia.

Lataa pelilauta A2.
Lataa pelilauta A3.
Lataa peliohjeet.
Lataa tehtävärastit ja timanttirastit.
Lataa joukkueen lokikirja.

Helsingin yliopisto

Helsingin yliopiston Biologian didaktiikan ja kestävän kehityksen kasvatuksen tutkimusryhmän kanssa teimme yhteistyötä Opiskelijat opettajina – kehittämishankkeessa. Yhteistyö tuotti Kestävän tulevaisuuden tekijät -oppaan, jonka avulla opettaja voi helposti toteuttaa opiskelijalähtöisen kestävän kehityksen projektikurssin lukiossa.

Ympäristöministeriö

Peruskoulun alaluokille soveltuvan Arktinen elinympäristö -oppimateriaalin teimme yhteistyössä Ympäristöministeriön kanssa. Arktisen alueen elämää esittelevä oppimateriaali kertoo tarinoita lajien elämästä, auttaa ymmärtämään arktisia ilmiöitä omassa lähiympäristössä ja kannustaa toimimaan luonnon puolesta.

Allergia-, Iho- ja Astmaliitto ry.

Nuorten vieraslajitalkoo-opas syntyi Terve askel luontoon -hankkeessa. Opas antaa käytännön ohjeita talkoiden järjestämiseen sekä erityisesti siihen, mitä pitää ottaa huomioon kun organisoi vieraslajien poistoon luonnossa keskittyvät talkoot.

Aiemmat kumppanuudet

Opettajien täydennyskoulutuksia yhteistyönä

WWF:n ympäristökasvattajat ovat kouluttaneet opettaja, rehtoreita ja varhaiskasvatuksen ammattilaisia yhteistyössä eri toimijoiden kanssa Opetushallituksen rahoittamissa hankkeissa jo yli kymmenen vuoden ajan. Viimeisimmässä WWF:n koordinoimassa hankkeessa (2022–2023) mukana olivat Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi, Natur och Miljö rf, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus oy, Suomen ympäristöopisto SYKLI, Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry, Metsähallituksen luontopalvelut, Ympäristötietokeskus Valonia ja Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut.

Kaikki kuvaa -kilpailu 2020

Kaikki kuvaa -kilpailu on Suomen suurin elokuvakilpailu lapsille ja nuorille. Vuonna 2020 kilpailun teemana oli ympäristö ja WWF Suomi toimi kilpailun pääyhteistyökumppanina yhdessä Sitran kanssa. ”Muutosta ilmassa” -teeman alla lapsia ja nuoria kannustettiin kuvittamaan ajatuksiaan ympäristöstä, ilmastonmuutoksesta sekä pohtimaan,  miten itse voisi olla luomassa muutosta parempaan.

Mainoskuva Kaikki kuvaa -kilpailusta

Haluatko tehdä yhteistyötä kanssamme? Ota yhteyttä.

Ohjelmajohtaja
Hanna Seimola