Uusi kuvamateriaali näyttää Amazonin metsäpalojen tuhot

Amazonin valtavat metsäpalot ovat nähtävissä jopa avaruudesta käsin. Palot vaikuttavat niin ihmisiin kuin villieläimiin vakavasti, sillä Amazonin sademetsä on yksi maailman eläin- ja kasvilajien tärkeimmistä elinalueista. Lisäksi se on ilmastonmuutoksen torjunnan elintärkeä alue koko maapallolle.

Tässä artikkelissa esitettävät kuvat ovat otettu Luoteis-Brasiliasta, Rondônian osavaltion pääkaupungin Porto Velhon läheisyydestä elokuun lopulla.

Porto Velhon kaupunki sijaitsee Amazonin sivujoen Madeiran varrella, ja aluetta ympäröivät lukuisat luonnonpuistot ja suojelualueet. Hälyttävää onkin, että metsäpaloja on Brasiliassa tänä vuonna yhä enemmän niin suojelualueilla kuin alkuperäisväestön asuinmailla.

Rondônian Porto Velho on yksi niistä kymmenestä kaupunkialueesta, joissa ympäristötutkimuslaitos Amazon Environmental Research Institute on havainnut eniten metsäpaloja ja metsäkatoa tämän vuoden aikana.

Metsäpalo Amazon

Kaikkiaan metsäpaloja on ollut Brasiliassa alkuvuoden aikana jopa yli 70 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Suurin syy metsäpaloille ovat ihmisen toimet. Metsää hakataan ja sen jälkeen poltetaan pääasiassa maatalouden, erityisesti karjalaitumien, tarpeisiin. Toiminta on laitonta, mutta siihen puuttuminen on ollut vaikeaa Brasilian uuden hallinnon takia.

Metsäpalot aiheuttavat metsäkatoa, joka on vakava ongelma. On arvioitu, että noin 20 – 25 prosentin suuruinen metsäkato on käänteetekevä tilanne Amazonin kannalta. Tällä hetkellä metsäkadon osuus on jo noin 20 prosenttia.

Käänteentekevä tilanne tarkoittaa sitä, että kun metsäkato saavuttaa tietyn pisteen, Amazonin alue alkaa muuttua sademetsästä savanniksi. Jos sademetsät sateiden tuottajana ja rikkaan elämän kehtona menetetään, seuraukset ovat vakavat niin ympäristölle kuin ihmiskunnallekin: jos Amazon tuhoutuisi, menettäisimme noin 20 prosenttia maapallon makeasta vedestä, 10 prosenttia luonnon monimuotoisuudesta ja 20 prosenttia hapentuotannosta.

Tarvitsemmekin nyt vahvoja kansainvälisiä toimia, jotta Amazonin tuhoutuminen voidaan estää. Vetoamme Suomen hallitukseen Suomen ollessa EU-puheenjohtajamaa, että EU:n on yhteisrintamana puututtava Amazonin tilanteeseen pikaisesti. Lisäksi kesäkuussa sovittu vapaakauppasopimus EU:n ja Latinalaisen Amerikan Mercosur-maiden välillä pitäisi valjastaa Amazonin sademetsän tuhon estämiseksi.

Mitä sinä voit tehdä? Lue kolme keinoa auttaa Amazonin sademetsää.

Sinua tarvitaan tänään!

WWF tekee kansainvälisenä ympäristöjärjestönä töitä luonnon- ja ympäristönsuojelun eteen lähes kaikkialla maailmassa. Suojelemme sademetsiä Etelä-Amerikassa, Afrikassa ja Aasiassa.

WWF:n Sademetsä-kummina olet eturivissä suojelemassa maailman lajirikkaimpia elinympäristöjä.

Voit myös tehdä kertalahjoituksen sademetsien suojelutyölle. Jokainen lahjoitus on askel parempaan. Kertalahjoituksen pääset tekemään täällä.

Yritykset voivat tehdä lahjoituksen WWF Suomen keräystilille FI41 1572 3000 0111 89. Kirjoita viitteeseen “Amazon”.

Mitä sinä voit tehdä?

Vuorigorillan poikanen

Auta Sademetsä-kummina

Tuellasi suojelemme luonnon monimuotoisuuden aarreaittoja, joita tuhotaan hälyttävällä vauhdilla. Tavoitteemme on pysäyttää maailman metsäkato vuoteen 2030 mennessä. Siihen pystymme vain yhdessä.

Lahjoita alk. 10 €/kk
Vuorigorillan poikanen