Australian maastopaloissa loukkaantunut Maryanne-koala pääsi takaisin kotiin – WWF on tukenut villieläinsairaalaa poikkeuksellisen potilasmäärän pelastamisessa

Pahoin palaneelta alueelta Australiasta löydetty Maryanne-koala kärsi vakavasta aliravitsemuksesta ja nestehukasta, ja sen käpälissä oli palovammoja. Puolen vuoden hoito onneksi tehosi, ja nyt Maryanne on palautettu takaisin luontoon.

Kymmenet tuhannet koalat menettivät henkensä Australiassa viime syksynä ja talvena riehuneissa ennennäkemättömän tuhoisissa metsä- ja maastopaloissa. Maryanneksi nimetyllä nuorella koalalla oli onnea matkassaan.

Se löydettiin joulukuussa pahoin palaneelta alueelta läheltä Brisbanen kaupunkia. Nuori koala oli vakavasti alipainoinen ja nestehukkainen. Sen käpälissä oli palovammoja, ja yhdestä käpälästä puuttui kynsi. Tavallisesti koalanpoikaset pysyvät emojensa hoivissa kaksivuotiaiksi, mutta Maryanne oli löytöhetkellä vain noin vuoden ikäinen ja omillaan.

”Oli todellinen onnenpotku, että löysimme sen, sillä kovin pitkään se ei enää olisi selviytynyt”, kertoo paikallisen eläinsuojeluyhdistyksen eläinlääkäri Claire Phillips.

Maryanne-koala oli löytöhetkellä vakavasti alipainoinen ja nestehukkainen, ja sen käpälissä oli palovammoja.

Myös suomalaiset lähettäneet apua Australiaan

Maryanne vietiin Queenslandin osavaltion eläinsuojeluyhdistyksen ylläpitämään villieläinsairaalaan, jossa se sai nesteytystä suoneen sekä kipulääkettä ja hoitoa palovammoihinsa.

Se ei ollut sairaalassa yksin: Palojen riehuessa pahimmillaan tehohoitoon tuotiin noin 150 koalaa päivässä, mikä on lähes kolminkertaisesti normaalitilanteeseen verrattuna. WWF Australia on ohjannut Queenslandin eläinsuojeluyhdistykselle hätäapuvaroja paloissa loukkaantuneiden villieläinten pelastamiseen. Yhteensä WWF on tukenut yli 40:ää paikallista organisaatiota paloissa loukkaantuneiden villieläinten pelastamisessa. Myös suomalaiset ovat lahjoittaneet varoja Australiaan.

Muutaman päivän tehohoidon jälkeen Maryanne pääsi paikallisen pariskunnan luo kotihoitoon. Alkuun nuori koala oli hoitajiaan kohtaan pidättyväinen.

”Pian se kuitenkin hyväksyi hoidon. Se antoi nostaa itsensä syliin eikä vastustellut, kun sen kipeitä käpäliä käsiteltiin ja rasvattiin”, kertoo Peter Luker, joka huolehti Maryannesta puolisonsa Trudi Timbsin kanssa.

Pikkuhiljaa Maryannen palovammat paranivat ja paino nousi. Kun nuori koala hoitoon tullessaan oli vain puolitoistakiloinen, puolen vuoden kuluttua painoa oli jo terveemmät 3,5 kiloa. Myös palaneesta käpälästä irronnut kynsi kasvoi takaisin.

Koalan koskettava kotiinpaluu on vasta alkua

Nyt Maryanne on päässyt takaisin kotiin. Se vapautettiin hiljattain lähelle paikkaa, josta se joulukuussa löydettiin. Koalan kotiinpaluuta olivat todistamassa sen pelastajat Phillips, Luker ja Timbs sekä WWF Australian ohjelmapäällikkö Daren Grover.

”On etuoikeus päästä omin silmin näkemään, kuinka keräämillämme hätäapuvaroilla on voitu auttaa Maryannen kaltaisia villieläimiä”, Grover sanoo.

Maryanne-koala tarkkaili pelastajiaan eukalyptuspuusta.

Kuljetushäkin luukun sai kunnian avata Maryanne Oliver paikallisesta koalansuojeluyhteisöstä. Oliver on kerännyt huimat 20 000 dollaria alueen koalojen auttamiseen, ja sen vuoksi Maryanne-koala nimettiin hänen mukaansa.

Luukun avauduttua Maryanne syöksähti viereisen eukalyptuspuun latvaan, mistä se tarkkaili pelastajiaan. Ei aikaakaan, kun nuori koala venytteli, rapsutti itseään ja alkoi mutustaa eukalyptuksen lehtiä. Kaikki oli kuten pitikin.

Kun Maryanne varttuu, sen toivotaan saavan omia poikasia ja auttavan näin asuttamaan uudelleen aluetta, joka menetti maastopaloissa tuhansia koaloja. Jotta niillä olisi koti myös tulevaisuudessa, WWF Australia on aloittamassa mittavan ennallistamisprojektin, jossa muun muassa suojellaan ja kasvatetaan metsää. Jo ennen metsäpaloja koalat ovat menettäneet laajamittaisten metsähakkuiden vuoksi valtavan määrän elinympäristöjään.

Suojele elämää WWF-kummina

Monimuotoinen luonto on kaiken elämän edellytys maapallollamme. Silti luontoa tuhotaan nyt nopeammin kuin koskaan ihmisen historian aikana. Meillä on ratkaisuja pysäyttää luonnon hätätila, mutta se on mahdollista vain tukijoidemme avulla. Nyt tarvitaan jokaista luonnonsuojelijaa!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Suojele elämää WWF-kummina