12 hengen joukko aloittaa tiistaina rantojen siivoamisen Joutsenossa – ”Urakasta ei tule helppoa”

WWF aloittaa tiistaina rantojen siivoamisen öljystä Joutsenon Kolarinlahdella. Urakkaan osallistuu 12 öljyntorjuntajoukkojen jäsentä.

WWF:n suojeluasiantuntija Teemu Niinimäki kävi maanantaina Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen pyynnöstä Joutsenossa arvioimassa tarvetta rantojen puhdistamiselle. Niinimäen mukaan Kemiran lipeätehtaalta Saimaaseen vuotanutta öljyä on päässyt leviämään rannoille Kolarinlahdella. Alueella on myös lintujen pesiä, joten öljy voi muodostaa uhkan myös eläimistölle. Alueella voidaan tavata myös saimaannorppia.

”Pelastuslaitos on tehnyt valtavasti töitä vahingon rajaamiseksi, mutta öljyä on siitä huolimatta päässyt leviämään rannoille. Teemme lähipäivinä parhaamme, jotta saisimme puhdistettua rantoja mahdollisimman hyvin, mutta urakasta ei tule helppoa”, Niinimäki sanoo.

Niinimäen mukaan öljy on hyvin kevyttä, mikä vaikeuttaa sen keräämistä.

”Kevyet öljyt ovat yleensä raskaita öljyjä myrkyllisempiä. Onneksi ne myös haihtuvat lämpimillä keleillä. Raskaan öljyn kerääminen on kevyttä helpompaa: sitä voi äyskäröidä, harjata ja hinkata. Kun aloitamme työt huomenna, pyrimme keräämään öljyä imeytysmatoilla veden pinnasta. Aika näyttää, miten se onnistuu”, Niinimäki sanoo.

Kun WWF aloittaa työt tiistaina, urakkaan osallistuu 12 öljyntorjuntajoukkoihin kuuluvaa vapaaehtoista.

”Huomenna olemme viisaampia sen suhteen, kuinka kauan töitä pitää jatkaa. Selvää kuitenkin on, että olemme paikalla niin kauan kuin meitä tarvitaan. Vapaaehtoisia tarvitaan mahdollisesti lisää, ja päivitämme tilannetta tiistaina aamupäivällä”, Niinimäki sanoo.

Öljyä torjuttu jo kaksi viikkoa

Saimaaseen pääsi vuotamaan 1 100 litraa öljyä 16. huhtikuuta, kun Joutsenossa sijaitsevalla Kemiran lipeätehtaalla tapahtui laitevika. Pelastuslaitos ryhtyi torjumaan öljyä imeytyspuomeilla heti seuraavana päivänä, mutta kaikkea öljyä ei ole saatu kerättyä. Tuuli ja jäätilanne ovat vaikeuttaneet torjuntatöitä.

Viranomaiset vastaavat vesillä tapahtuvasta öljyntorjunnasta, mutta jos öljyä pääsee rannalle, WWF:n öljyntorjuntajoukot ovat valmiina auttamaan. Pelastuslaitos pyysi WWF:n öljyntorjuntajoukkoja avuksi lauantaina 29.4.

Voit seurata torjuntatöiden edistymistä WWF:n sosiaalisen median kanavissa.

• NÄIN VAPAAEHTOISET ÖLJYNTORJUNTAJOUKOT TOIMIVAT ÖLJYONNETTOMUUDEN SATTUESSA:

1. Pelastuslaitos hälyttää vapaaehtoisen pelastuspalvelun apuun onnettomuuteen.

2. WWF:n verkkosivulle laitetaan tieto onnettomuudesta, sekä ilmoittautumislomake vapaaehtoisille. Kaikille öljyntorjuntajoukkolaisille lähtee tekstiviestihälytys onnettomuudesta.

3. Jokaiselle päivälle kerätään joukko vapaaehtoisia. Vapaaehtoinen sitoutuu työskentelemään aina vähintään yhden kokonaisen päivän.

4. Päivän alussa kokoonnutaan sovitussa paikassa, ja vapaaehtoisia infotaan onnettomuudesta ja työturvallisuudesta. Kaikki vapaaehtoiset käyvät päivän aluksi läpi pikakoulutuksen, jossa käydään läpi muun muassa varusteiden oikeaoppinen käyttö.

5. Vapaaehtoiset jaetaan kymmenen hengen ryhmiin ja jokainen ryhmä saa oman ryhmänjohtajan. Tarvittavat varusteet haettuaan ryhmä kuljetetaan joko autolla tai veneellä kohteeseen.

6. Vapaaehtoiset työskentelevät kohteessa iltaan asti, välissä pidetään ruokatauko.

7. Päivän lopuksi vapaaehtoiset kuljetetaan takaisin lähtöpaikalle. Vapaaehtoiset palauttavat varusteet, käyvät palautekeskustelun ja kirjataan ulos.

Suojele luontoa öljyonnettomuudelta

WWF:n vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot ovat parhaillaan torjumassa öljyonnettomuutta Saimaalla. Joukot puhdistavat rantoja, mutta alueella on myös lintujen pesiä, joten öljy uhkaa eläimistöäkin. Itämeri-kummina olet varustamassa ja kouluttamassa joukkojamme pelastustehtäviin niin merellä kuin muualla vesistöissämme. Tukesi ansiosta joukkomme ovat aina valmiudessa.

Lahjoita alk. 10 € / kk

Suojele luontoa öljyonnettomuudelta