Nousueste © Petteri Hautamaa / WWF
Päivitetty

Vapautetaan vetemme kaloille

Monet kalalajimme ovat sukupuuton partaalla. Syy on yksinkertainen: kalat haluaisivat nousta joissa ja puroissa sijaitseville lisääntymisalueilleen, mutta niiden tie on tukittu padoilla, siltarummuilla ja muilla ylitsepääsemättömillä esteillä.

Näin sinäkin voit auttaa!

1. Kuteminen kuuluu kaikille, kerro siitä kavereillesi jakamalla tämä video

2. Osta ruokapöytään WWF:n Kalaoppaan suosittelemia kalalajeja

3. Liity WWF-yleiskummiksi ja auta vaelluskaloja

4. Ilmoittaudu talkoolaiseksi raivaamaan kutuesteitä

5. Maanomistaja! Kutsu talkoolaiset töihin

Mistä on kyse?

Solisevat joet, purot ja norot – sanalla sanoen virtavedet – ovat monelle lajille tärkeitä elinympäristöjä. Jos näihin vesiin rakennetaan patoja tai muita virtausta haittaavia esteitä, luonto kärsii.

Huono uutinen on, että jokemme ja puromme ovat jo esteitä pullollaan. Se tarkoittaa, että syy monien lajien ahdinkoon on yksinomaan ihmisen. Esimerkiksi lohet ja taimenet eivät pääse nousemaan joissa ja puroissa sijaitseville lisääntymisalueilleen, koska ne törmäävät joko suuriin vesivoimapatoihin tai pieniin ja energian tuotannon kannalta merkityksettömiin esteisiin. Pienimmillään kalojen nousun voi estää esimerkiksi tie- tai siltarumpu tai vanha myllypato. Tällaisia pieniä kutuesteitä, joihin sukupuuton partaalla olevat kalat lyövät päitään, on Suomessa kymmeniä tuhansia.

Kalojen lisäksi vapaana virtaavia vesiä kaipaavat muun muassa saukko, vesisammaleet, ravut ja simpukat. Luonnontilaisista virtavesistämme on kuitenkin jäljellä enää muutama prosentti.

Jokia ja puroja on padottu, perattu ja suoristettu niin vesivoiman kuin maa- ja metsätaloudenkin tarpeisiin. Kaupunkiympäristössä virtavedet on muokattu kulkemaan putkissa maan alla. Mikä pahinta, luonnontilaisia virtavesiä uhkaavia voimalapäätöksiä tehdään edelleen.

Lisäksi vasta viime vuosina on oivallettu, että tie- ja siltarumpuverkostomme uhkaavat virtavesien lajistoa. Suomessa on arvioiden mukaan kymmeniä tuhansia sellaisia rumpurakenteita, jotka toimivat vaelluskalojen kutuesteinä. Rumpu voi esimerkiksi olla sijoitettu niin korkealle, etteivät kalat pääse kulkemaan sen läpi kutupaikalleen. Kutuesteiden seurauksena kalojen ja muiden lajien ulottumattomissa on tuhansia kilometrejä luonnontilaisia puroja ja jokia.

Virtavesien patoamisen ja perkaamisen seurauksena joissa ja puroissa elävä lajistomme on uhanalaistunut voimakkaasti. Esimerkiksi kaikki vaelluskalakantamme ovat tätä nykyä uhanalaisia. Jopa 90 prosenttia Suomen lohikannoista on menetetty kuluneen puolen vuosisadan aikana, ja 60 meritaimenjoesta on jäljellä enää 11.

Vedessä olevien esteiden lisäksi virtavesilajiston elinolosuhteita heikentää veden laatu. Esimerkiksi rehevöittävät ravinteet ja eroosion myötä vesiin kulkeutuva liika maa-aines tukkivat ja peittävät eläimille arvokkaita kivi- ja sorapohjia. Ilmastonmuutoksen myötä lisääntyvät talvisateet pahentavat kuormitusta, mikä kiihdyttää ongelmaa.

Mitä WWF tekee?

Karkkilan talkoot Sampsa Vilhunen / WWF