Näin kokoat hurmaavan joulupöydän, josta kiittää myös luonto

Joulun herkullisimmat lahjat eivät käärepaperia kaipaa. Kokosimme maukkaimmat joulureseptit, jotka luovat juhlatunnelman ja tekevät hyvää luonnolle. Resepteissä päärooli on kasviksilla, kestävästi pyydetyillä lähivesien kaloilla, marjoilla ja vastuullisesti tuotetulla suklaalla.

Alkuruuat

Sillröra eli sillikaviaari

Monikäyttöinen kalatahna sopii leivälle, keitettyjen perunoiden kanssa tarjoiltavaksi, uuniperunoiden täytteeksi tai osaksi juhlien muuta alkupalapöytää. Sillin kalastus on pääosin kestävällä tasolla. Lisäksi kalastuksella on hyvin vähän haitallisia vaikutuksia muuhun meriluontoon.

Sillröra eli sillikaviaari

Puolukkakraavattua sisävesien siikaa

Punaposkiset marjat antavat hauskan ulkonäön lisäksi myös raikkaan puraisun aromikkaaseen kalaan. Sisävesiemme siikasaalis pyydetään suurelta osin Inarijärvestä, missä siikakannat ovat elinvoimaisia ja saaliit suhteellisen vakaat.

Puolukkakraavattua sisävesien siikaa

Pääruuat

Punajuurilaatikko

Mehevä punajuurilaatikko sopii paitsi joulupöytään, myös viikonloppupäivällisen värikkääksi lisäkkeeksi. Punajuuret ovat ympäristöystävällinen valinta, ja kotimaisesta sadosta saadaan nauttia läpi talven.

Punajuurilaatikko

Juuresgnocchit

Italialaistyyliset perunapallerot pilkutetaan porkkanan avulla maukkaiksi gnoccheiksi. Gnocchit sopivat alku- tai väliruoaksi, tai pieneksi pääruoaksi salaatin tai kasvisten kanssa tarjoiltuna. Kasviksia ja juureksia kannattaa suosia, sillä niiden tuotannosta aiheutuu vain vähän ympäristöä kuormittavia päästöjä.

Juuresgnocchit

Jouluinen juurespiiras

Pyöräytä piirakka vaihteeksi kranssiksi. Taikinan kätköistä löytyy herkullinen, paahdetuista juureksista ja härkäpapumurusta tehty täyte. Härkäpaputuotteet sopivat erinomaisesti muun muassa piirakoihin ja ovat lihaa ekologisempi valinta.

Jouluinen juurespiiras

Haukimureke

Jos mielikuva ruotoisesta kalasta pohdituttaa, niin kokeile haukimureketta. Monitoimikoneella pienet ruodot leikkautuvat massan joukkoon. Hauki on Suomessa yleinen kala, mutta kaupallisessa kalastuksessa se on lähinnä muun kalastuksen ohessa saatavaa sivusaalista.

Haukimureke

Sinappisessa kaurakermassa haudutetut silakkarullat

Kietaise silakkafileet käärölle ja hauduta meheväksi sinappisessa kaurakermassa. Suomalainen silakka on kalastettu pääosin Selkämereltä, jossa kalastus on kestävällä tasolla.

Sinappisessa kaurakermassa haudutetut silakkarullat

Jälkiruuat

Suklaahippukeksit

Nämä keksit ovat taatusti toivottu lahja tai tuliainen. Suklaa on suloinen herkku, mutta sen tuotantoon voi liittyä riski metsäkadosta. Vastuullisen suklaan löytämiseksi katso, mitä eri suklaayrityksistä tai suosikkimerkistäsi sanotaan puolueettomassa suklaatoimijoiden vastuullisuuspisteytyksessä: www.chocolatescorecard.com

Suklaahippukeksit

Suussasulava suklaakakku

Tämä suklaakakku on juhlapöydän kuningatar! Valitse kaupassa vastuullisuusmerkittyä kaakaojauhetta. Yleisimmät sertifikaatit ovat Rainforest Alliance, Reilu Kauppa ja Luomu. Ne kertovat yrityksen vastuullisemmasta toiminnasta ja esimerkiksi merkittävästi pienemmästä metsäkatoriskistä.

Suussasulava suklaakakku