© Essi Aarnio-Linnanvuori / WWF
Päivitetty

Tehtäväosio opettajille

Maailma lautasella -ruokaoppaan tueksi koottu opetusaineisto sisältää tehtäviä, korttipelin sekä kuvia ja kaavioita, joiden pohjalta on hyvä lähteä tutkimaan ruokaa maailmanlaajuisena ilmiönä.

Maailma lautasella -ruokaopas

Herkullinen A4-kokoinen vihko esittelee ruokateemaa globaalista
näkökulmasta ja antaa selkeitä vinkkejä vastuulliseen ruokailuun. Opas on suunniteltu yläkoulujen ja toisen asteen oppilaitosten käyttöön.

Maailma lautasella -ruokaopas (pdf-muodossa)

Världen på ett fat -matguide (pdf-format)

Tehtävät yläkoulun ja keskiasteen käyttöön

Nelisivuinen tehtäväliite sisältää mm. selvitystehtäviä, aiheita väittelyihin ja eettisiin pohdintoihin sekä vihkon tarinoihin liittyviä tehtäviä. Tehtävät soveltuvat esimerkiksi kotitalouden, terveystiedon, biologian, maantiedon, äidinkielen ja elämänkatsomustiedon opetukseen.

Tulosta yläkoulun ja keskiasteen tehtäväliite kaksipuoleisena, mustavalkoisena A3-tulosteena.

Tehtäväliitteen lisäksi voit hyödyntää opetuksessa materiaalipaketin kuvia, kaavioita ja linkkejä sekä alla esiteltyjä korttipeliä, vesijalanjälkimateriaaleja ja Naturewatch-tutkimuslomakkeita.

Skriv ut låg- och högstadiets uppgiftskompendium som ett dubbelsidigt, svartvitt A3-dokument.

Pallon paras ruoka -korttipeli

Pelissä etsitään vastuullisinta ruoka-annosta, joka olisi sekä ympäristöystävällinen että huomioisi myös oikeudenmukaisuuden maailmassa. Pelissä on 40 ateriakorttia, joissa kerrotaan ruokalajin hiilijalanjälki sekä muita ympäristövaikutuksia.

Peli soveltuu yläkoulun sekä keskiasteen oppilaitosten käyttöön ja sujuu parhaiten viiden oppilaan ryhmissä. Aikaa yhden pelin pelaamiseen kuluu (ryhmän koosta riippuen) 15-30 min. Pelin variaatioita ja korttien muita hyödyntämisideoita löydät tehtäväliitteestä.

Tulosta pelikortit ja peliohje kaksipuoleisena väritulosteena.

Jordklotets bästa mat -kortspelet på svenska

Pallon parasta ruokaa -vihko alakoululaisille

Luku- ja kirjoitustaitoisille alakoululaisille suunniteltu A6-kokoinen vihko, jossa käsitellään ikäluokalle sopivalla tavalla ympäristövastuullista ruokailua. Materiaali sisältää pieniä vihkoon täytettäviä tehtäviä, kotona tai kaupassa suoritettavia tehtäviä sekä ekologisia välipalaleivontavinkkejä, joten se soveltuu sekä oppitunnilla että kotona käytettäväksi. Vihko on tuotettu yhteistyössä Raision kanssa.

Tutustu vihkoon ja tilaa materiaalia oppilaillesi.

Tulosta vihkoon liittyvä opettajanmateriaali (pdf-muodossa).

Vesijalanjälki- aiheinen oppitunti

Jos haluatte perehtyä laajemmin vesijalanjälkeen, voit hyödyntää valmiin vesioppitunnin materiaalit. Kokonaisuudessa käsitellään vettä luonnonvarana, piiloveden ja vesijalanjäljen käsitteitä sekä luonnon ja ihmisen suhdetta. Pääviesti on, että luonnonvaroja tulisi käyttää oikeudenmukaisesti eri puolilla maailmaa.

Harjoitusten avulla käydään läpi eri tuotteiden vesijalanjälkiä sekä pohditaan veden säästön merkitystä ja mahdollisuuksia Suomessa.

PowerPoint-esitys

Muistiinpanot  PowerPoint-esitykseen

Harjoitukset toimintaohjeineen

Tuotekortit vesijalanjälkien vertailuun.

Ruokateemaan sopivat Naturewatch-materiaalit

Naturewatch ostoksilla

Tehkää retki ruokakauppaan. Materiaalipaketti sisältää kaupan ympäristötoimia, tuotteiden alkuperää ja hinnan muodostumista tutkivia tehtäviä.

Tulosta Ostoksilla-tehtävät alakoululle
Tulosta Ostoksilla-tehtävät yläkoululle

Naturewatch koulussa

Tehtävämateriaalin valmiiden lomakkeiden avulla voi esimerkiksi arvioida kouluruokaa, tarkkailla ruokahävikkiä ruokalassa tai haastatella keittiöhenkilökuntaa.

Tulosta Koulussa-tehtävät alakoululle
Tulosta Koulussa-tehtävät yläkoululle

Vastaa Voiko maailmaa muuttaa syömällä- hankkeen arviointikyselyyn

Arvomme kaikkien osallistujien kesken kaksi Marjo Uusikylän Slow Food -kirjaa. Vastaaminen kestää noin kolme minuuttia ja vastausaikaa on 6.11. asti.

Vastaa kyselyyn