© Dado Galdieri/WWF-Canon
Päivitetty

Hyödyllisiä linkkejä

Ruokateeman monipuoliseen käsittelyyn soveltuvia materiaaleja on saatavilla eri järjestöjen sivuilla. Niiden avulla voit testata omia kulutustottumuksiasi, tutkia ruokakulttuuria eri puolilla maailmaa tai pohtia ruokaa oikeudenmukaisuuden näkökulmasta.

Tutkimuksia kulutustottumuksista

Koulun ruokalaa ja opiskelijoiden käyttäytymistä voi selvittää Naturewatch Koululla –tehtävälomakkeiden avulla. Lomakkeissa on valmiit kysymykset esimerkiksi ruokalan henkilökunnan haastatteluun tai kouluruuan arviointiin.

Naturewatch Ostoksilla –materiaalin tehtävissä tutkitaan ja arvioidaan lähikaupan valikoimia ja ympäristötoimia.

Nuorten ekotiimin tulostettavista materiaaleista löydät kysymyksiä, joiden avulla voit selvittää oman ”ekokuntosi” ruuan suhteen. Pöperöt puntarissa –osion tehtävien avulla voit opetella esimerkiksi ruuan hankintaa ja valmistusta vähemmän luonnonvaroja kuluttaen. Sopii hyvin kotitehtäviksi tai projektiksi.

Suomeen tuodaan paljon elintarvikkeita, joita tuotetaan sademetsäalueella. Kulutustottumustemme kattamiseen tarvitaan siis maa-alaa näillä alueilla. Testaa WWF:n yksinkertaisella laskurilla ekologinen jalanjälkesi sademetsässä.

Ruoka oikeudenmukaisuuskysymyksenä

Eetti ry:n Globaalin kuluttajan nettifoorumilla pääset tutustumaan laajasti vastuullisen kuluttamisen tapoihin ja saat eväitä pohtia kriittisesti länsimaista kulutuskulttuuria, mainonnan valtaa ja päätöksentekijöiden vastuuta. Sivustolla voit suorittaa Globaalin kuluttajan ajokortin.

Maan ystävien Ekologinen velka – sivustolta löydät PowerPoint –esitysten ja tekstien muodossa laajasti tietoa ympäristöoikeudenmukaisuudesta maailmassa. Sivuston teemoihin kuuluvat mm. maailmankauppa-, vesi- ja ilmastokysymykset.

Miksi ruoka ei maailmassa jakaannu tasaisesti ja mitä on tehtävissä, jotta voimme ruokkia koko maailman? Heurekan tuottama Miten ruokimme koko maailman? -animaatio (9 min) kertoo tämän havainnollisesti. Elokuvan DVD-kopion ja siihen liittyvän opetusmateriaalin voit tilata Heurekasta lähettämällä sähköpostia osoitteella koulutiedottaja (@) heureka.fi .

Artikkeleita

Mitä löytyy lautaselta Suomessa ja Afrikassa?

Kirjoittaja: Erja –Outi Heino (Julkaistu lehdessä Kehitys-Utveckling 3, 2011)

Tuhat vuotta tätä päivää. Ruoka hallitsee nepalilaisten elämää, tuhansia vuosia vanhoista traditioista tämän päivän ruokapulaan.

Kirjoittajat: Narendra Shrestha (Kathmandu Times), Marja-Leena Kultanen ja Erja-Outi Heino

Ruokajäte rasittaa ympäristöä enemmän kuin pakkaukset

Kirjoittaja: Juha-Matti Katajajuuri, MTT.  (Julkaistu Tilastokeskuksen Tieto&trendit-lehdessä 2/2008)

Lisätietoa vastuullisesta ruuasta

Lisätietoa vesijalanjäljestä löydät suomeksi WWF:n vesijalanjälkiraportista ja Aalto-yliopiston vesi- ja ympäristötekniikan ammattiainekerhon laatimilta vesijalanjälkisivuilta. Englanninkielinen Water Footprint Networkin ylläpitämä vesijalanjälkisivusto sisältää kattavimman koosteen aiheesta.

Mindo.fi –ruokasivustolla voit käydä selailemassa ruokareseptejä, joiden ilmastovaikutukset on laskettu. Voit vertailla eri ruokalajien hiilijalanjälkiä.

Ruokatieto ry:n nettisivulla on kuvattu ruuan vastuullisuutta kotimaisen ruuantuotannon näkökulmasta. Sivustolta löydät myös Ruokavisan, jonka avulla voit testata tietouttasi vastuullisesta ruuasta.