©  Karoliina Auvinen / WWF
Päivitetty

Asuminen ja energia

Asuminen kuluttaa merkittävästi luonnonvaroja ja energiaa. Rakentaminen ja muu yhteiskunnan infrastruktuuri ovat suurimpia luonnonvarojen käyttäjiä. Rakennuksissa tapahtuva energiankulutus, lämmitys ja sähkön kulutus, vastaa noin 40 prosenttia kaikesta Suomen energiankulutuksesta.

Se, miten kotimme on rakennettu ja se, miten energiamme on tuotettu vaikuttaa ratkaisevasti päästöihimme. Uusiutuvan energian lisääminen on yksi tärkeimmistä ilmastokriisin ratkaisuista. Etenkin tuuli- ja aurinkoenergian osuus on Suomessa häviävän pieni, vaikka suurin osa suomalaisista haluaisi niitä lisää. Olosuhteet sekä tuuli- että aurinkoenergian hyödyntämiselle ovat Suomessa hyvät: esimerkiksi Lappeenranta ja Frankfurt ovat yhtä hyviä kaupunkeja aurinkoenergian tuottamiseen.

Aki-Pekka Sinikoski / WWF