Yhteistyössä osa tuotteen tai palvelun myyntituotosta lahjoitetaan WWF:lle. Varoilla voidaan tukea joko yleisesti luonnonsuojelutyötä tai valittua suojelukohdetta.
Royalty-lahjoituksella yritys auttaa luontoa yhdessä asiakkaitten kanssa. Royalty-lahjoituksista ja viestintäyhteistyöstä tehdään aina sopimus, johon määrittelemme kampanja-ajan sekä vähimmäislahjoituksen summan. Sovimme yrityksen kanssa selkeät, yhteiset tavoitteet, kohderyhmät, toimenpiteet, viestinnän sekä työn resurssoinnin.
Panda-logollinen yhteistyömerkki royalty-tuotteen pakkauksessa tai markkinoinnissa tuo näkyvästi esiin yrityksen tuen WWF:lle. Pandalogoa kantavan royalty-tuotteen ostaminen onkin asiakkaille helppo tapa tukea luonnonsuojelutyötä. Usein kampanjoiden aikana viestitään yritysten asiakkaille myös luonnonsuojelun tarpeista ja ratkaisuista sekä lahjoituskohteesta.
Royalty-lahjoitus lähiluonnolle Suomessa tai kansainvälisiin kohteisiin
Lahjoituskohde valitaan yhdessä, ja tuki voidaan ohjata yleisesti luonnonsuojeluun tai rajatummin tiettyyn WWF:n suojelukohteeseen.
WWF työskentelee pitkäjänteisesti Suomessa ja kansainvälisesti luontokadon pysäyttämiseksi sekä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Yhteistyön kohde voidaan valita monista teemoistamme, joita ovat suomalainen luonto, ilmasto ja energia, metsät, meret ja sisävedet, villieläimet ja niiden elinympäristöt Suomessa sekä maailmalla, kansainvälinen suojelu- ja kehitysyhteistyö, ympäristökasvatus, ruoantuotanto ja -kulutus.
Royalty-kampanjassa kerätyt varat on mahdollista kohdentaa WWF Suomen kumppanimaihin. WWF Suomella on omia suojeluhankkeita Indonesiassa, Mekongin alueella, Nepalissa, Boliviassa ja Itä-Afrikassa. Toimimme erityisesti sellaisilla alueilla, joilla esiintyy ainutlaatuista luontoa ja uhat luonnon monimuotoisuuden köyhtymiselle ovat suuret. Kansainvälisessä työssämme keskitymme ennen kaikkea metsäluonnon ja sisävesien tilan parantamiseen, vesivarojen turvaamiseen, kestävien elinkeinojen tukemiseen ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen.
Kansainvälisesti toimivan suomalaisen yrityksen kanssa voimme keskustella myös useamman WWF-maan kattavasta yhteistyökumppanuudesta. WWF:n yritysyhteistyötä tehdään monilla markkinoilla Euroopassa, Aasiassa, Amerikassa ja Afrikassa. Kansainväliset royalty-kampanjat soveltuvat parhaiten jo toimintansa vakiinnuttaneille suuremmille yrityksille. Kansainvälisissä kumppanuuksissa toteutamme laajasti toimenpiteitä, jolloin myös WWF:lle tuleva taloudellinen tuki on suurempi. Useamman maan kattavassa kumppanuudessa varoja kohdennetaan kaikkien yhteistyöhön kuuluvien WWF-toimistojen luonnonsuojelutyölle.
Minkälaiset tuotteet ja palvelut sopivat royalty-yhteistyöhön?
Royalty-tuotteiden tulee sopia yhteen WWF:n arvojen ja luonnonsuojelutavoitteiden kanssa. Tavoitteenamme on ylikulutuksen vähentäminen, johon pääsemme edistämällä ympäristön kannalta kestäviä tuotantomenetelmiä. Hyvä royalty-tuote on valmistettu kestävästi ja ympäristöystävällisesti niin, että ympäristövaikutukset huomioidaan tuotteen tai palvelun koko elinkaaren varrella. Tuotteiden tulee olla pitkäikäisiä, kierrätettäviä ja WWF:n hyväksymistä raaka-aineista valmistettuja.
Royalty-kumppanuus toimii sekä B2C- että B2B-puolella. Royalty-yhteistyöhön sopivat jo olemassa olevat tuotteet ja palvelut tai sitä varta vasten luodut uutuudet.
Näin yritys hyötyy royalty-yhteistyöstä WWF:n kanssa:
-
Yrityksenne on mukana auttamassa lähiluontoa sekä ratkaisemassa maapallon vakavimpia ympäristökriisejä yhdessä maailman vaikuttavimman ympäristöjärjestön kanssa.
-
Vahvistatte brändiä yritysvastuussa liittämällä yhteistyökumppanuuden tuotteenne tai palvelunne markkinointiin.
-
Kerrotte yrityksenne arvoista asiakkaille, sidosryhmille ja henkilöstölle ja viestitte vakuuttavasti tuesta luonnonsuojeluun.
-
Tavoitatte luonnosta kiinnostuneita kohderyhmiä yhteistyöviestinnällä.
-
Parannatte yritys- ja työnantajamielikuvaa tekemällä yhteistyötä ympäristöjärjestön kanssa.
-
Hyödynnätte WWF Suomen asiantuntemusta ja 50 vuoden kokemusta luonnonsuojelussa.
WWF käyttää lahjoitusvaroja vastuullisesti
WWF on voittoa tavoittelematon järjestö, joten lahjoitukset ovat kaiken työmme elinehto. Vain tukijoidemme ansiosta voimme suunnitella ja toteuttaa luonnonsuojelun toimenpiteitä.
Varojen käyttöä valvotaan tarkasti, ja tukijat voivat luottaa siihen, että lahjoitukset käytetään vastuullisesti. Jokaisesta WWF Suomelle lahjoitetusta eurosta keskimäärin noin 80 senttiä menee suoraan luonnon- ja ympäristönsuojelutyöhön sekä niistä viestimiseen. Suojelukulujen jälkeen jäävän noin 20 senttiä WWF käyttää uusien varojen hankkimiseen, hallintoon ja raportointiin. Nämä kulut ovat välttämättömiä, jotta luonnonsuojelu voi jatkua. Panostus kannattaa, sillä jokainen varainhankintaan käytetty euro tuottaa suojelutyöhön takaisin noin kolme euroa. Myös avoin ja läpinäkyvä kirjanpito, tilinpäätös, tilintarkastus, luotettava tukijarekisteri, toimiva nettisivusto ja turvalliset tietoyhteydet maksavat.
Royalty-yhteistyöhön sopivat kuluttajille ja yrityksille suunnatut tuotteet
Kuvakarusellista voit tutustua esimerkkeihin, miten toimimme royalty-kumppaneidemme kanssa.

Marttiini
Marttiini suunnitteli 50 vuotta täyttäneelle WWF Suomelle pyöreiden vuosien kunniaksi Marttiini x WWF -puukon, joka sopii luonnossaliikkujan käyttöpuukoksi sekä vuolupuukoksi. Marttiini lahjoittaa jokaisesta myydystä Marttiini x WWF -puukosta 10 euroa suomalaisten metsien suojelutyöhön. Puukko on suunniteltu ympäristöystävällisistä materiaaleista ja kestämään käytössä vuosikymmeniä. ”Tässä oli tilaisuus kokeilla jotain ihan uutta. Päädyimme käyttämään puukossa sellaisia materiaaleja, joita meillä ei ole aikaisemmin käytetty”, sanoo Marttiinin tuotannon menetelmäsuunnittelija Susanna Lehvonen. Lue lisää yhteistyöpuukon tuotesuunnittelusta.

HEIROL
Kotimainen keittiövälineitä valmistava perheyritys HEIROL lahjoittaa 0,50 euroa jokaisesta myydystä Cerasafe® Pro -tuotteesta Itämeren pelastamiseksi. Tuotesarja sisältää paistinpannuja, paistokasareita, kasareita ja kattiloita, joiden pinnoite on valmistettu 100 prosenttisesti PFAS-vapaasta materiaalista. ”Itämerestä löytyy luonnolle ja ihmisille haitallisia PFAS-kemikaaleja ja siksi yhteistyö WWF:n kanssa merkitsee meille paljon. Nyt pääsemme konkreettisesti vaikuttamaan luonnon ja ihmisten hyvinvointiin ja myrkyttömän paistoastian ostaja tukee myös itse luonnon puhtautta ja myrkytöntä sekä terveellistä tulevaisuutta”, kertoo HEIROLin perustaja ja yrittäjä Rolf Moborg. Lue lisää yhteistyöstämme HEIROLin kanssa.

Reima
Suomalainen lastenvaatemerkki Reima lahjoitti WWF:n kansainväliselle luonnonsuojelutyölle 2 euroa jokaisesta Reima x WWF -yhteistyötuotteesta, joka ostettiin 15.7.–31.12.2022 välisenä aikana. ”Olemme erittäin innoissamme WWF:n kanssa toteuttamastamme hauskasta ja vastuullisesta yhteistyömallistosta, jonka inspiraationa on toiminut kotimetsiemme tupsukorva ilves. Reima x WWF -mallisto on meille konkreettinen teko sen puolesta, että kaikilla maailman lapsilla olisi oikeus vapaaseen leikkiin puhtaassa ulkoilmassa”, sanoo Johanna Saviharju, Reiman asiakaskokemusjohtaja. Lue lisää kansainvälisestä royalty-yhteistyöstä.

Forsman tee
Forsmanin teetalo on tukenut WWF:n työtä arktisen luonnon suojelemiseksi ja ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Forsman tee on esimerkiksi kampanja-aikana 20 senttiä jokaisesta myydystä Jääkarhu- ja Lumiukko-teepusseista ja 50 senttiä jokaisesta myydystä teejoulukalenterista WWF:n luonnonsuojelutyölle. Yhteistyö käynnistyi vuonna 2019. ”WWF toteuttaa globaalisti konkreettisia hankkeita luonnon ja ihmisen yhteisen hyvän edistämiseksi. Forsman tee haluaa olla tukemassa tätä tärkeää toimintaa”, sanoo Ari Santamäki, Forman teen toimitusjohtaja.

Finnforelin Saimaan tuore
Saimaan Tuore -merkillä kiertovesikasvatettua kirjolohta myyvä Finnforel on lahjoittanut useammassa kampanjassa 1 prosenttia myynnistään WWF:n työlle uhanalaisten vaelluskalojen suojelemiseksi. Yhteistyö alkoi kesällä 2020. Royalty-lahjoitukset ovat tukeneet työtämme Vauhtia vaellukseen -hankkeen virtavesikohteissa. ”Olemme erittäin ylpeitä yhteistyöstä WWF Suomen kanssa. Olemme alusta asti tehneet töitä suurella sydämellä, ja ympäristöystävällisyys on kulmakivemme”, sanoo Tanja Pitko, Finnforelin toimitusjohtaja.

Firkars
Fiskars lahjoitti vuosina 2020–2021 Suomen yritysmyynnistä 5 prosenttia työllemme monimuotoisen luonnon suojelemiseksi Suomessa. Sakset on valmistettu kierrätetyistä materiaaleista ja ovat 100 prosenttisesti kierrätettävissä. Royalty-lahjoituksella järjestimme vuonna 2021 talkoita, jotka ovat konkreettinen tapa auttaa luonnonympäristöjä ja niiden runsasta lajikirjoa. ”On palkitsevaa, kun pystymme uudistamaan monille jo tutuiksi tulleita tuotteita hyödyntäen yhä enenevissä määrin innovatiivisia ja kierrätettyjä materiaaleja. WWF tekee erittäin tärkeää työtä ympäristönsuojelun saralla ja olemme ylpeitä yhteistyöstämme”, sanoo Juulia Rantala, Fiskars Groupin yritysvastuupäällikkö.

Karhu Helsinki
Digitoimisto Karhu Helsinki lahjoittaa jokaisen toteutuneen asiakasprojektin hinnasta 0,5 prosenttia WWF:n työlle jääkarhun suojelemiseksi. Lisäksi yritys kannustaa asiakkaitaan vastaamaan asiakastyytyväisyyskyselyyn lahjoittamalla jokaisesta palautetusta kyselystä 10 euroa WWF:lle. ”Jääkarhu ja arktiset alueet ovat korvaamattomia ja suuressa vaarassa. On hienoa, että pääsemme tekemään oman pienen osamme niiden pelastamiseksi”, sanoo Timo Salminen, Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja.

Löyly
Helsinkiläinen Löyly-ravintola lahjoittaa jokaisen Jasperin kalakeiton hinnasta 0,50 euroa WWF:n Itämeri-työlle. Löylyssä on tarjoiltu vuoden 2016 avauksesta saakka Jasper Pääkkösen nimikkolohikeittoa. Keitossa käytettävät kalat on valittu WWF:n Kalaoppaan vihreältä listalta. Löyly on rakennettu FSC-sertifioidusta puusta ja se on Suomen ensimmäinen FSC-sertifioitu rakennusprojekti. WWF oli mukana projektissa viestimässä kuluttajille FCS-sertifikaatin merkityksestä. ”Huolehdimme ympäristövastuullisesta liiketoiminnasta. Osallistumalla Itämeren suojeluun ja tukemalla WWF:n arvokasta työtä jatkamme Löylyn ekologisen rakentamisen ohjaamia jalanjälkiä”, sanoo Tiina Ropponen, Löyly Helsingin General Manager.

We Care Icon
We Care Icon on tukenut työtämme 2000-luvun lopulta lähtien. Sokos-tavaratalot ja Emotion-myymälät lahjoittavat jokaisen We Care Icon – Pure Love -luomiväripaletin hinnasta yhden euron WWF:lle suomalaisen luonnon suojeluun. Lisäksi osa kaikkien We Care Icon -värikosmetiikkatuotteiden myyntituotosta on sarjan lanseerauksesta lähtien (2009) lahjoitettu WWF:lle suomalaisen luonnon suojeluun. Vuosina 2015–2020 jokaisen We Care Icon I Love Tigers -luomiväripaletin myynnistä lahjoitettiin yksi euro tiikereiden suojeluun.
Ota meihin yhteyttä


Mihin vaikutamme suojelutyöllämme? Tutustu saavutuksiin
Ympäristöongelmiin voidaan edelleen vaikuttaa. Vaikka muutos voi viedä vuosikymmeniä, tuo pitkäjänteinen työ tulosta. Tutustu luonnonsuojelutyömme onnistumisiin, jotka ovat mahdollisia tukijoidemme ansiosta.

Mihin vaikutamme suojelutyöllämme? Tutustu saavutuksiin

Tutustu erilaisiin kumppanuus- ja lahjoitustapoihin sekä yhteistyön periaatteisiin
Miksi ja miten WWF tekee yhteistyötä yritysten kanssa?
