

WWF:n yrityskumppanit
Toimimme yhdessä monien eri alojen yritysten kanssa. Tutustu sopimuksellisiin kumppaneihimme ja yhteistöiden sisältöihin.
Ålandsbanken

Ålandsbanken tukee luonnonsuojelutyötämme ja erityisesti Itämeren suojelua. Lisäksi kannustamme yhdessä kuluttajia ympäristömyönteiseen muutokseen.
Ålandsbanken tarjoaa asiakkailleen biohajoavan, ympäristövaikutuksia mittaavan Itämerikortti-maksukortin. Kortilla halutaan vaikuttaa kulutustottumuksiin. Itämerikorttia käyttävä asiakas voi nähdä ostostensa suuntaa-antavan hiilijalanjäljen ja sen perusteella halutessaan parantaa Itämeren tilaa lahjoittamalla rahaa luonnonsuojeluun tai muuttamalla käyttäytymistään.
Yhteistyömme kytkeytyy Ålandsbankenin Itämeriprojektiin. Ålandsbanken on tukenut erilaisia ympäristöprojekteja jo lähes 20 vuoden ajan Itämeritilin kautta. Vuosittain Itämeren suojeluprojekteihin lahjoitetaan summa, joka vastaa 0,2 % Itämeritilien talletuksista.
Ålandsbanken-konserni tarjoaa pankki- ja varainhoitopalveluja ja it-palveluja sekä myöntää kortteja Ahvenanmaalla, Suomessa ja Ruotsissa.
Yhteistyö alkoi vuonna 2016.
Yhteistyö WWF:n kanssa auttaa meitä tarjoamaan kuluttajille vaihtoehtoisia käyttäytymismalleja ja myös erityyppisiä ympäristökohteita, joita kuluttaja halutessaan voi tukea.
Yhteistyö WWF:n kanssa auttaa meitä tarjoamaan kuluttajille vaihtoehtoisia käyttäytymismalleja ja myös erityyppisiä ympäristökohteita, joita kuluttaja halutessaan voi tukea.

Dittmar & Indrenius

Yhteistyön tavoitteena on edistää ja tukea ympäristönsuojelutyötä. Dittmar & Indrenius tukee toimintaamme tarjoamalla juridista neuvonantoa maksuttomana pro bono -työnä, jotta voimme itse keskittyä ympäristönsuojelutyöhön.
Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto on tarjonnut kokonaisvaltaisia neuvoja yritysasiakkailleen vuodesta 1899. Yritysvastuullisuus on osa Dittmar & Indreniuksen tapaa työskennellä ja antaa siten panoksensa ympäröivän yhteiskunnan toimintaan.
”Haluamme olla tukemassa WWF:n merkittävää tehtävää maailman tulevaisuuden rakentamisessa. Yhteistyömme WWF:n kanssa on merkityksellistä meille sekä yrityksenä että yksilötasolla: yritysvastuullisuus on osa omaa kulttuuriamme ja henkilöstöllemme yhteistyö WWF:n kanssa on merkityksellistä ja innostavaa. Valinnoillamme on merkitystä koko maailman tulevaisuuden kannalta.”
– Senior Partner Jan Ollila, Dittmar & Indrenius
Yhteistyö alkoi vuonna 2012. Lisäksi Dittmar & Indrenius on ollut mukana WWF Green Office -verkostossa vuodesta 2014.

Fiskars

Royalty-tuote: Fiskars kierrätyssakset
Teemme yhteistyötä Fiskarsin kanssa monimuotoisen luonnon suojelemiseksi Suomessa.
Fiskars valmistaa 40 000 kappaleen erikoiserän kierrätyssaksia, joista jokainen saksipari edustaa yhtä eliölajia Suomessa. Fiskars lahjoittaa kierrätyssaksien Suomen yritysmyynnistä 5 prosenttia suojelutyöllemme. Lahjoituksella järjestämme vuonna 2021 talkoita, jotka ovat konkreettinen tapa auttaa luonnonympäristöjä ja niiden runsasta lajikirjoa. Sakset ovat osa Design Recycled -sarjaa, johon lukeutuu myös Iittalan kierrätyslasituotteita.
Kierrätyssakset valmistetaan Suomessa Billnäsin tehtaalla, missä jokainen saksipari testataan käsin. Sakset on valmistettu kierrätetyistä materiaaleista ja ovat 100 prosenttisesti kierrätettävissä. Niiden kahvaosa on valmistettu uudesta, kotimaassa kehitetystä ja valmistetusta biopohjaisesta materiaalista. Saksien terät ovat myös kierrätettyä ruostumatonta terästä. Fiskars ReNew -kierrätyssaksien kahvamateriaalin hiilijalanjälki on 40 prosenttia pienempi kuin perinteisissä kahvamateriaaleissa.
Kierrätyssakset sekä muut kierrätysmateriaaleista valmistetut yritysyhteistyötuotteet ovat saatavilla Fiskars Groupin yritysmyynnistä.
”Fiskarsin toiminta on jo vuodesta 1649 alkaen pohjautunut korkean laadun, kekseliäisyyden ja kestävän muotoilun periaatteille. On palkitsevaa, kun pystymme uudistamaan monille jo tutuiksi tulleita tuotteita hyödyntäen yhä enenevissä määrin innovatiivisia ja kierrätettyjä materiaaleja. WWF tekee erittäin tärkeää työtä ympäristönsuojelun saralla ja olemme ylpeitä yhteistyöstämme.”
”Fiskarsin toiminta on jo vuodesta 1649 alkaen pohjautunut korkean laadun, kekseliäisyyden ja kestävän muotoilun periaatteille. On palkitsevaa, kun pystymme uudistamaan monille jo tutuiksi tulleita tuotteita hyödyntäen yhä enenevissä määrin innovatiivisia ja kierrätettyjä materiaaleja. WWF tekee erittäin tärkeää työtä ympäristönsuojelun saralla ja olemme ylpeitä yhteistyöstämme.”

Mandatum

Työskentelemme yhdessä Mandatumin kanssa vastuullisen sijoittamisen edistämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Tuotamme ohjeita ja viestimme sidosryhmille. Tavoitteenamme on, että sijoittajat korvaisivat hiili-intensiivisiä sijoituskohteitaan ilmaston kannalta kestävämmillä vaihtoehdoilla. Taustalla on tarve sopeuttaa sijoitustoimialan toimintaa Pariisin ilmastosopimuksessa sovitun 1,5–2 asteen lämpötilatavoitteen edellyttämälle tasolle.
Haluamme luoda yhdessä konkreettisia toimintamalleja siihen, miten sijoittajat vähentävät käytännössä sijoitustensa hiilidioksidipäästöjä. Näin sijoitusvarallisuus ohjautuu yrityksiin, jotka toimivat ympäristön kannalta kestävällä tavalla.
Olemme julkaisseet yhteistyössä Mandatumin kanssa Sijoittajan ilmasto-oppaan, jossa on ohjeita vastuulliseen sijoittamiseen sekä instituutioille että yksityissijoittajille. Opas antaa arvokasta tietoa sijoittajille, jotka haluavat varmistaa, että omat sijoitukset ovat ilmastokestävissä kohteissa, eli yhtiöissä, jotka vähentävät riittävän kunnianhimoisesti omia hiilidioksidipäästöjään.
Mandatum on suomalainen finanssiyhtiö ja osa Sampo-konsernia. Yrityksen visiona on olla Suomen arvostetuin asiakasvarojen hoitaja ja taloudellisten riskien turvaaja.
Yhteistyö alkoi vuonna 2017.
Sijoittajan opas ilmastoriskien hallintaan
Tiedote: WWF Suomi ja Mandatum Life yhteistyöhön sijoitustoiminnan ilmastovastuullisuuden lisäämiseksi
Mandatumin tiedote: Mandatum Lifen omien sijoituskorien ja mandaattivarainhoidon hiilijalanjälki reilusti alle vertailuindeksien
Reima

Royalty-tuotteet: Veke Ilves Jacket, Villimpi T-shirt, Hipsutus Onepiece, Villikko Dress, Vilske T-shirt, Ilveksen Hoodie, Villitys Sweater, Lenkkari Ilves Sneakers, Leggarit Ilves Leggings
Reima lahjoittaa WWF:n kansainväliselle luonnonsuojelutyölle 2 euroa jokaisesta Reima x WWF -yhteistyötuotteesta, joka ostetaan 15.7.–31.12. välisenä aikana. Lopullinen lahjoitussumma – vähintään 100 000 euroa – julkistetaan kampanjan päätyttyä sivustolla www.reima.com/wwf. Tuotteita on myynnissä kolmessatoista maassa.
Reima on sitoutunut säästämään maapallomme kallisarvoisia luonnonvaroja. Yritys on alkuvuodesta 2022 asettanut ensimmäisenä suomalaisena vaatealan yrityksenä kansainvälisen Science Based Targets -aloitteen mukaiset päästövähennystavoitteet. Tavoitteet koskevat niin Reiman omaa toimintaa kuin koko yrityksen arvoketjua.
Myös yhteistyömallisto Reiman kanssa on ympäristöystävällisesti tuotettu ja tehty kestämään. Kaikki malliston sisävaatteet valmistetaan sertifioidusta luomupuuvillasta, jonka viljelyssä ei ole käytetty haitallisia hyönteismyrkkyjä tai kemiallisia lannoitteita. Lisäksi ulkoilutakin kankaat ovat bluesign®-hyväksyttyjä ja tehty 100 prosenttisesti kierrätetystä polyesteristä. Kierrätetyn polyesterin käyttäminen vähentää merkittävästi valmistuksessa syntyviä hiilidioksidipäästöjä verrattuna neitseelliseen polyesteriin.
Vaatteiden ympäristöystävällisen tuotannon lisäksi tuotteiden kestävyys ja pitkäikäisyys on tärkeää Reimalle. Yritys etsii aina kulloiseenkin tuotteeseen sen käyttötarkoitusta ja lapsen ikäkautta vastaavan, riittävän kestävän materiaalin. Tavoitteena on, että tuote kestäisi paitsi sen kauden, jota varten vaate on ostettu, mutta myös muutaman kauden lisää. Reima muistuttaa asiakkaitaan säännöllisesti vaatteiden uudelleenmyynnin mahdollisuudesta.
Olemme erittäin innoissamme WWF:n kanssa toteuttamastamme hauskasta ja vastuullisesta yhteistyömallistosta, jonka inspiraationa on toiminut kotimetsiemme tupsukorva, ilves. Reima x WWF -mallisto on meille konkreettinen teko sen puolesta, että kaikilla maailman lapsilla olisi oikeus vapaaseen leikkiin puhtaassa ulkoilmassa. Metsiä suojelemalla takaamme monimuotoisen luonnon lapsille myös tulevaisuudessa.
Olemme erittäin innoissamme WWF:n kanssa toteuttamastamme hauskasta ja vastuullisesta yhteistyömallistosta, jonka inspiraationa on toiminut kotimetsiemme tupsukorva, ilves. Reima x WWF -mallisto on meille konkreettinen teko sen puolesta, että kaikilla maailman lapsilla olisi oikeus vapaaseen leikkiin puhtaassa ulkoilmassa. Metsiä suojelemalla takaamme monimuotoisen luonnon lapsille myös tulevaisuudessa.

Reima x WWF -yhteistyömalliston vaatteet ovat saaneet innoitusta Suomen ainoasta luonnonvaraisesta kissaeläimestä, ilveksestä.
Reima on Suomessa vuonna 1944 perustettu lastenvaatemerkki. Yrityksen työtä ohjaa halu tehdä maailman kestävimpiä, toiminnallisimpia, mukavimpia ja helppohoitoisimpia vaatteita aktiivisille lapsille.
Stora Enso

Edistämme yhteistyössä Stora Enson Suomen puunhankinnan kanssa vapaaehtoista metsien suojelua, metsätalouden kestävyyttä sekä vesiensuojelua Suomessa. Yhteistyötä toteutetaan erilaisin viestinnällisin ja koulutuksellisin toimenpitein. Toimimme myös yhteistyössä pienvesien elinympäristöjen ennallistamiseksi tavoitteena parantaa uhanalaisten kalojen ja muiden virtavesilajien tilaa Suomessa. Yhteistyöhankkeiden myötä Stora Enso on yksi WWF Suomen pääyhteistyökumppaneista.
Talousmetsien luonnonhoitoon liittyvien yhteistyötoimenpiteiden tavoitteena on talousmetsien luontoarvojen turvaaminen. Yhteistyötä toteutetaan lisäämällä tietoa ja osaamista Stora Enson keskeisissä sidosryhmissä, jotka tekevät konkreettisia toimia ja valintoja metsissä.
Metsien vapaaehtoisen suojelun edistämiseen liittyvien toimenpiteiden tavoitteena on vapaaehtoisesti suojeltujen hehtaarien lisääminen. Yhteistyön toimenpiteenä edistetään METSO-ohjelmaa ja sen hyödyntämistä.
Pienvesien elinympäristöjen ennallistamiseen tähtäävää työtä toteutetaan Metsäpurojen puolesta -yhteistyössä, joka käynnistettiin vuonna 2022. Tämän kolmivuotisen hankkeen tavoitteena on kunnostaa kohti luonnontilaa pääasiassa metsissä sijaitsevia pienvesistöjä, jotka ovat tärkeitä elinympäristöjä monille lajeille. Metsäpurojen puolesta -yhteistyössä on mukana myös Tornator.
Metsäpurojen puolesta -yhteistyö on osa WWF:n laajempaa ja pitkäjänteistä virtavesiympäristöjen tilaa parantavaa työtä, jonka tavoitteena on vuoteen 2030 mennessä saavuttaa pien- ja virtavesien hyvä ekologinen tila Suomessa.
Stora Enso on osana kansainvälisen WWF:n metsätyön Forests Forward -ohjelmaa. Yhteistyöohjelman avulla muun muassa vähennetään metsäkatoa, ennallistetaan ekosysteemejä ja suojellaan luonnon monimuotoisuutta. Sen tavoitteena on sitouttaa yrityksiä ja sijoittajia huomioimaan luontoarvoja metsänhoidossa ja puukaupassa. Lisätietoa Forest Forward -ohjelmasta
WWF Suomi ja Stora Enso ovat aloittaneet yhteistyön vuonna 1999.
Lisätietoa Stora Enson FSC-ryhmäsertifioinnista
Lisätietoa Metsäpurojen puolesta -yhteistyöstä:
WWF, Stora Enso ja Tornator yhteistyöhön metsäpurojen puolesta – yhteisillä kunnostustalkoilla autetaan virtavesiä
WWF:n Stor Enson ja Tornatorin virtavesiyhteistyö käynnistyi kunnostustalkoilla Puumalan Peukalojoella
Metsäpurojen puolesta -yhteistyössä kunnostettiin satoja metrejä virtavesiä vuonna 2022
Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Yhteistyö WWF:n kanssa antaa meille lisää luontoarvoja huomioivaa näkökulmaa metsänomistajapalveluihimme. Yhteinen tavoitteemme on edistää metsien käytön kestävyyttä metsänomistajien keskuudessa huomioiden siinä työssä sekä taloudellinen, sosiaalinen että ympäristövastuu.
Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Yhteistyö WWF:n kanssa antaa meille lisää luontoarvoja huomioivaa näkökulmaa metsänomistajapalveluihimme. Yhteinen tavoitteemme on edistää metsien käytön kestävyyttä metsänomistajien keskuudessa huomioiden siinä työssä sekä taloudellinen, sosiaalinen että ympäristövastuu.
Stora Enso on pakkaus, biomateriaali, puutuote ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Stora Enso on myös yksi maailman suurimmista yksityisistä metsänomistajista. Stora Enso työllistää noin 22 000 henkilöä.

Accepta

Royalty-tuotteet: Panda-vihkot ja -paperituotteet sekä koulu- ja toimistotarvikkeet
Accepta lahjoittaa osan WWF:n pandalogolla varustettujen vihkojen, paperituotteiden sekä koulu- ja toimistotarvikkeiden myyntituotosta WWF:n luonnonsuojelutyöhön. Paperituotteet on valmistettu FSC-merkitystä paperista. Reppujen ja penaalien materiaali on kierrätyspolyesteriä.
”Yrityksellämme on pitkä historia ympäristöystävällisten tuotteiden kauppaamisesta. Herlitz- ja Pelikan-tuotevalikoimat ovat tästä oivallinen esimerkki. Haluamme osaltamme edistää vastuullisten tuotteiden saatavuutta ja antaa samalla oman panoksemme luonnonsuojelutyöhön.”
– Toimitusjohtaja Harri Jokinen, Accepta Oy
Edenred

Edenred Finland käynnisti lokakuussa 2022 kampanjan, jossa se tarjoaa Delicard-lahjakorttiasiakkailleen mahdollisuuden tukea WWF:ää lunastamalla lahjakortilla lahjoituksen WWF Suomen Itämerityölle. Delicard-lahjakortin arvo lahjoitetaan lyhentämättömänä eli 100 prosenttisesti WWF Suomelle.
Olemme iloisia ja kiitollisia kaikille Delicard-asiakkaillemme, joiden yksittäisistä lahjoituksista kertyy koko ajan varoja näin tärkeän asian hyväksi. Itämeri on meitä kaikkia lähellä ja ainutlaatuisen arvokas luonnon ja uhanalaisten eläinten suojelukohde. On tärkeää turvata sen monimuotoisuus ja elinvoimaisuus myös tulevaisuudessa.
Olemme iloisia ja kiitollisia kaikille Delicard-asiakkaillemme, joiden yksittäisistä lahjoituksista kertyy koko ajan varoja näin tärkeän asian hyväksi. Itämeri on meitä kaikkia lähellä ja ainutlaatuisen arvokas luonnon ja uhanalaisten eläinten suojelukohde. On tärkeää turvata sen monimuotoisuus ja elinvoimaisuus myös tulevaisuudessa.

Edenred Finland Oy on Suomen johtava työsuhde-etuja tarjoava yritys ja arjen hyvinvoinnin mahdollistaja. Yrityksen tuotteita ovat Edenred Lounari, Edenred Virike, Edenred Hieronta, Edenred Työmatka ja Edenred Hammashoito sekä Delicard®-lahjakortit. Koko Edenred-konsernilla on globaalisti 10 000 työntekijää 45:ssa maassa.
Forsman tee

Royalty-tuote: Jääkarhu- ja Lumiukko-teepussit 100 g sekä teekalenterit
Forsmanin teetalo tukee WWF:n työtä arktisen luonnon suojelemiseksi ja ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Forsman tee lahjoittaa 20 senttiä jokaisesta myydystä Jääkarhu- ja Lumiukko-teepusseista ja 50 senttiä jokaisesta myydystä teejoulukalenterista WWF:n luonnonsuojelutyölle.
Yhteistyö käynnistyi vuonna 2019.
WWF toteuttaa globaalisti konkreettisia hankkeita luonnon ja ihmisen yhteisen hyvän edistämiseksi. Forsman tee haluaa olla tukemassa tätä tärkeää toimintaa.
WWF toteuttaa globaalisti konkreettisia hankkeita luonnon ja ihmisen yhteisen hyvän edistämiseksi. Forsman tee haluaa olla tukemassa tätä tärkeää toimintaa.
Hanko Sushi

Royalty-tuote: lohilajitelma
Hanko Sushi lahjoittaa jokaisesta myydystä lohilajitelmastaan 0,50 euroa WWF:lle kestävän kalanviljelyn eteen tehtävään työhön. Annoksessa käytettävä lohi on ASC-sertifioitua. Se on myös WWF:n Kalaoppaan vihreällä merkitty, vastuullinen valinta.
Suomen suurimman sushiravintolaketjun Hanko Sushin kaikille 24 ravintolalle on myönnetty joulukuussa 2019 kestävää kalastusta ja vastuullista vesiviljelyä edistävät MSC- ja ASC-jäljitettävyyssertifikaatit. Ravintolat tarjoavat vain sertifioiduista, kestävästi kalastetuista ja vastuullisesti kasvatetuista kaloista ja äyriäisistä tehtyä sushia. MSC:n (Marine Stewardship Counsil) sininen ja ASC:n (Aquaculture Stewardship Council) turkoosi ympäristömerkki kertovat kuluttajalle, että merenelävät ovat peräisin kestävästä kalakannasta tai vastuullisesta kalankasvatuslaitoksesta ja ne ovat jäljitettävissä koko matkan merestä tai vesiviljelylaitoksesta ravintolaan asti.
Käyttämiemme raaka-aineiden alkuperä ja laatu ovat tärkeitä asiakkaillemme ja meille. Olemme ylpeitä siitä, että kaikki tarjoamamme kalat ja äyriäiset ovat sertifioituja, kestävästi kalastettuja ja kasvatettuja.
Käyttämiemme raaka-aineiden alkuperä ja laatu ovat tärkeitä asiakkaillemme ja meille. Olemme ylpeitä siitä, että kaikki tarjoamamme kalat ja äyriäiset ovat sertifioituja, kestävästi kalastettuja ja kasvatettuja.
Hätälä

Hätälä Oy, WWF ja WWF Nuoret tekevät yhteistyötä, jonka tavoitteena on edistää kestävistä kalakannoista peräisin olevien kotimaisten kalojen saavutettavuutta ja kysyntää Suomessa.
Yhteistyön tuloksena on syntynyt alkuvuodesta 2022 lanseerattu Hätälän Muikkuli-muikkupihvi, jonka pääraaka-aineena on kestävästi kalastettu kotimainen muikku. Muikkua on saatavilla lähes ympäri vuoden ja sen hiilijalanjälki on erittäin pieni. Tuote on suunniteltu helppokäyttöiseksi ja monipuoliseksi, jotta se madaltaisi erityisesti nuorten kuluttajien kynnystä ostaa kotimaista luonnonkalaa. Tuote on pakattu kierrätystä helpottavaan monomuovi-pakkaukseen. WWF Nuoret ovat olleet mukana kehittämässä tuotetta.
Yhteistyö alkoi vuonna 2021.
Tiivis ja käytännönläheinen yhteistyö WWF:n ja WWF Nuorten kanssa on ollut erittäin antoisaa. Hätälän tuotekehitys on saanut uusia näkemyksiä, kuinka kehittää tuotteita nuoremmalle väelle kotimaisesta kalasta. Hätälä on työllistänyt Suomen kalastajia jo 85 vuoden ajan ja haluamme tehdä niin myös tulevaisuudessa, joten kestävästi kalastetun kotimaisen luonnonkalan kysyntä on meille sydämen asia. Olemme iloisia, että olemme voineet edistää sitä yhteistyössä WWF:n kanssa.
Tiivis ja käytännönläheinen yhteistyö WWF:n ja WWF Nuorten kanssa on ollut erittäin antoisaa. Hätälän tuotekehitys on saanut uusia näkemyksiä, kuinka kehittää tuotteita nuoremmalle väelle kotimaisesta kalasta. Hätälä on työllistänyt Suomen kalastajia jo 85 vuoden ajan ja haluamme tehdä niin myös tulevaisuudessa, joten kestävästi kalastetun kotimaisen luonnonkalan kysyntä on meille sydämen asia. Olemme iloisia, että olemme voineet edistää sitä yhteistyössä WWF:n kanssa.

Oululainen neljännen polven perheyritys Hätälä on Suomen suurin kotimaisen luonnonkalan ostaja, jonka yhteistyökumppaneihin kuuluu yli 400 suomalaista ammattikalastajaa. Tärkeiden ympäristönäkökulmien lisäksi Hätälä haluaa lisätä kotimaisen luonnonkalan kestävää käyttöä myös tukeakseen kalastajien elinkeinon kannattavuutta ja jatkuvuutta seuraaviin sukupolviin.
Lue Hätälän kalastajien tarinoita työstään
Hätälän kauden kala -teemasivut, reseptejä kotimaiselle kalalle kalalajeittain
Heirol

Royalty-tuote: Cerasafe Pro -paistoastiasarja
HEIROL lahjoittaa 0,50 euroa jokaisesta myydystä Cerasafe Pro -tuotteesta WWF:n Itämeren suojelutyölle. Tuotesarja sisältää paistinpannuja, paistokasareita, kasareita ja kattiloita. Cerasafe Pro -tuotteissa on keraaminen pinnoite, joka ei sisällä PFOA:ta, PFOS:ää tai muita ympäristölle sekä ihmisille haitallisia PFAS-yhdisteitä, lyijyä tai kadmiumia. Haitallisia kemikaaleja ei käytetä missään vaiheessa tuotteiden valmistusprosessia.
Nykyinen yhteistyö on alkanut vuonna 2022. Ensimmäisen kerran HEIROL tuki WWF:ää royalty-yhteistyöllä vuonna 2009.
”Minulle on neljän lapsen isänä ollut aina selvää, että tuotteidemme tulee olla myrkyttömiä ja kestäviä. Cerasafe Pro -sarjan tuotteet sekä niiden valmistus ovat ympäristöystävällisiä ja PFAS-vapaita. Itämerestä löytyy luonnolle ja ihmisille haitallisia PFAS-kemikaaleja ja siksi yhteistyö WWF:n kanssa merkitsee meille paljon. Nyt pääsemme konkreettisesti vaikuttamaan luonnon ja ihmisten hyvinvointiin ja myrkyttömän paistoastian ostaja tukee myös itse luonnon puhtautta ja myrkytöntä sekä terveellistä tulevaisuutta.
”Minulle on neljän lapsen isänä ollut aina selvää, että tuotteidemme tulee olla myrkyttömiä ja kestäviä. Cerasafe Pro -sarjan tuotteet sekä niiden valmistus ovat ympäristöystävällisiä ja PFAS-vapaita. Itämerestä löytyy luonnolle ja ihmisille haitallisia PFAS-kemikaaleja ja siksi yhteistyö WWF:n kanssa merkitsee meille paljon. Nyt pääsemme konkreettisesti vaikuttamaan luonnon ja ihmisten hyvinvointiin ja myrkyttömän paistoastian ostaja tukee myös itse luonnon puhtautta ja myrkytöntä sekä terveellistä tulevaisuutta.

Hirsala Golf

Royalty-tuotteet: kuukauden kampanjatuote, avointen kilpailujen osallistumismaksu
Kesäkaudella 2022 Hirsala Golf tukee WWF:n Itämeren suojelutyötä royalty-lahjoituksilla. Yritys lahjoittaa osuuden jokaisen myydyn kampanjatuotteen hinnasta WWF:lle. Kampanjatuote vaihtuu kuukausittain. Esimerkiksi huhtikuun 2022 kampanjatuote on nuoren aikuisen pelioikeus ja toukokuun 2022 kampanjatuote on 10 kerran padel-sarjakortti. Kampanjatuotteet ovat myynnissä Hirsala Golfin verkkokaupassa ja klubilla.
Lisäksi Hirsala Golf lahjoittaa kauden avoimissa pari- ja joukkuekilpailuissa euron jokaista osallistujaa kohden WWF:lle Itämeren suojelutyöhön.
Ensimmäisen kerran Hirsala Golf tuki WWF:ää royalty-yhteistyöllä syksyllä 2020.
Kesällä 2019 Hirsala Golfin alueella järjestettiin WWF:n ja Keskon K-Kalapolut-talkoot.
Hirsala Golf on palkittu kolmesti Suomen Golfliiton Ympäristöpalkinnolla, viimeksi vuonna 2021. Lisätietoa Hirsala Golfin ympäristövastuusta täältä.

Jalofoods

Royalty-tuote: Jalotofu Maustamaton (270 g)
Jalofoods lahjoittaa 10 senttiä jokaisesta myydystä Jalotofu Maustamaton Luomu Reilu Kauppa (270 g) -tuotteesta WWF:n luonnonsuojelutyölle.
Vuonna 2018 teimme Jalofoodsin kanssa yhteistyötä Pelastetaan talvet -kampanjassa. Royalty-kampanja on luonteva jatko hyvälle yhteistyölle.
”Haluamme arvojemme mukaisesti vaikuttaa tekojen kautta ihmisten hyvinvointiin ja ympäristötietoisuuteen. Yhteistyö WWF:n kanssa on meille kunnia-asia ja konkreettinen osoitus siitä, että me kaikki voimme omilla esimerkeillämme vaikuttaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen. Nyt jos koskaan on meidän kaikkien aika osoittaa aitoa tahtoa oman elinympäristömme suojelemiseksi. Lisäksi tämä kampanja on 30-vuotisen juhlavuotemme investointi meille rakkaaseen asiaan.”
– Kaupallinen johtaja Jouko Riihimäki, Jalofoods

Karhu Helsinki

Royalty-tuote: asiakasprojektit
Digitoimisto Karhu Helsinki lahjoittaa jokaisen toteutuneen asiakasprojektin hinnasta 0,5 prosenttia WWF:n työlle jääkarhun suojelemiseksi. Lisäksi se kannustaa asiakkaitaan vastaamaan asiakastyytyväisyyskyselyyn lahjoittamalla jokaisesta palautetusta kyselystä 10 euroa WWF:lle.
Jääkarhu ja arktiset alueet ovat korvaamattomia ja suuressa vaarassa. On hienoa, että pääsemme tekemään oman pienen osamme niiden pelastamiseksi.
Jääkarhu ja arktiset alueet ovat korvaamattomia ja suuressa vaarassa. On hienoa, että pääsemme tekemään oman pienen osamme niiden pelastamiseksi.
Kino Engel

Royalty-tuote: Kesäkinon elokuvaliput
Kino Engel lahjoittaa jokaisesta myydystä Kesäkinon elokuvalipusta 0,50 euroa WWF:lle Itämeren suojelutyöhön.
Lahjoitus merten suojeluun on paras mahdollinen sijoitus tulevaisuuteen. Jokainen merellä vietetty päivä lisää yhden päivän ihmisen elämään!
Lahjoitus merten suojeluun on paras mahdollinen sijoitus tulevaisuuteen. Jokainen merellä vietetty päivä lisää yhden päivän ihmisen elämään!
Kultakeskus

Royalty-tuote: Panda-kummilusikka
Kultakeskus lahjoittaa osan Panda-kummilusikoiden myyntituotosta WWF:n luonnonsuojelutyölle. Osa Panda-kummilusikassa käytetystä hopeasta on kierrätyshopeaa.
”Olemme jo usean vuosikymmenen ajan tukeneet ja haluamme jatkossakin olla mukana tukemassa WWF:n arvokasta toimintaa meille tärkeän luontomme säilyttämiseksi.”
– Toimitusjohtaja Ilkka Ruohola, Kultakeskus Oy
Löyly Helsinki

Royalty-tuote: Jasperin kalakeitto
Helsinkiläinen Löyly-ravintola lahjoittaa jokaisen Jasperin kalakeiton hinnasta 0,50 euroa WWF:n Itämeri-työlle. Keitossa käytettävät kalat on valittu WWF:n Kalaoppaan vihreältä listalta.
Löyly on rakennettu FSC-sertifioidusta puusta ja se on Suomen ensimmäinen FSC-sertifioitu rakennusprojekti. WWF oli mukana projektissa viestimässä kuluttajille FCS-sertifikaatin merkityksestä.
Tiedote: Jaspen Pääkkösen lohikeitto poikinut yli 30 000 euron lahjoituksen WWF:lle
Huolehdimme ympäristövastuullisesta liiketoiminnasta. Osallistumalla Itämeren suojeluun ja tukemalla WWF:n arvokasta työtä jatkamme Löylyn ekologisen rakentamisen ohjaamia jalanjälkiä.
Huolehdimme ympäristövastuullisesta liiketoiminnasta. Osallistumalla Itämeren suojeluun ja tukemalla WWF:n arvokasta työtä jatkamme Löylyn ekologisen rakentamisen ohjaamia jalanjälkiä.

Marttiini

Royalty-tuote: Marttiini x WWF -puukko
Marttiini lahjoittaa jokaisesta myydystä Marttiini x WWF -puukosta 10 euroa suomalaisten metsien suojelutyöhön.
Marttiini x WWF -puukon perustana ovat mahdollisimman ympäristöystävälliset raaka-aineet. Puukon kahva on tehty biokomposiitista, joka on seos vastuullista FSC-sertifioitua puuta (40 %) sekä biopohjaista muovia. Sormisuojahela on valmistettu uistinvalmistuksen sivuvirtana syntyvästä, 100 prosenttisesti kierrätetystä ABS-muovista. Puukon hiiliterästerästä noin 45 prosenttia on kierrätettyä. Tuppi on kasvisparkittua ja sertifioitua nahkaa. Puukon muotoilu soveltuu mainiosti vuolemiseen sekä luonnossa liikkujan yleispuukoksi. Puukkoja valmistetaan 500 kappaleen numeroitu erä.
Meille on tärkeää kehittää toimintaamme jatkuvasti entistä vastuullisemmaksi, jotta myös tulevat eräilijäsukupolvet voivat nauttia luonnossa liikkumisesta. Vastuullisuus tarkoittaa meille konkreettisia tekoja ympäristön hyväksi, ja siksi olemme ylpeitä yhteistyöstä WWF:n kanssa.
Meille on tärkeää kehittää toimintaamme jatkuvasti entistä vastuullisemmaksi, jotta myös tulevat eräilijäsukupolvet voivat nauttia luonnossa liikkumisesta. Vastuullisuus tarkoittaa meille konkreettisia tekoja ympäristön hyväksi, ja siksi olemme ylpeitä yhteistyöstä WWF:n kanssa.
Marttiinin lähes satavuotiaat juuret ovat syvällä suomalaisilla korpimailla, mikä on tuotesuunnittelun innoittaja tänäkin päivänä. Suunnittelun lähtökohta on tehdä käyttöpuukkoja, jotka kestävät sukupolvelta toiselle.

Rudus

Rudus tukee WWF:n työtä virtavesiluonnon hyväksi lahjoittamalla kiviainesta hankkeisiin, joissa rakennetaan uhanalaisille vaelluskaloille elintärkeitä kalateitä.
Ensimmäisenä yhteistyökohteena oli Siuntion Kirkkojoen hanke, jossa WWF ja Uudenmaan ELY-keskus rakensivat syksyn 2018 aikana kahden padon ohi kulkevat luonnonmukaiset kalatiet. Rudus lahjoitti kiviaineksen hankkeeseen. Yhteistyö Ruduksen kanssa on varmistanut, että Siuntion hankkeessa päästiin käyttämään laadultaan juuri oikeanlaista kiviainesta.
Lisäksi Rudus ja WWF käyvät asiantuntijavuoropuhelua luonnon monimuotoisuuteen liittyvistä haasteista ja ratkaisuista.
Tarvittavien kiviainesten lahjoitus on meille pieni asia verrattuna sen positiivisiin vaikutuksiin. Meillä on tarvittavat kiviainestuotteet ja kalustoa niiden kuljettamiseen sekä tahtotila olla mukana tukemassa työtä virtavesiluonnon hyväksi yhdessä merkittävän vaikuttajan, WWF:n, kanssa.
Tarvittavien kiviainesten lahjoitus on meille pieni asia verrattuna sen positiivisiin vaikutuksiin. Meillä on tarvittavat kiviainestuotteet ja kalustoa niiden kuljettamiseen sekä tahtotila olla mukana tukemassa työtä virtavesiluonnon hyväksi yhdessä merkittävän vaikuttajan, WWF:n, kanssa.
Yhteistyö käynnistyi vuonna 2018.
Rudus on kivipohjaisia rakennusmateriaaleja valmistava yhtiö. Se on kuulunut vuodesta 1999 lähtien rakennusmateriaalialalla maailmanlaajuisesti toimivaan irlantilaiseen CRH-konserniin.
Lisätietoja yhteistyöstä Ruduksen verkkosivuilla
Rudus tukee luonnon monimuotosuutta LUMO-ohjelmansa kautta
Tutustu laajemin Ruduksen vastuullisuustyöhön
Tiedote 21.08.2020: Tavoitteena ravinteiden vähentäminen Siuntionjoessa – Pölansissa rakennetaan pelto-ojaan yli puolen kilometrin pituinen pohjapatojen sarja
Tiedote 11.09.2018: WWF:n kaikkien aikojen suurin virtavesihanke käynnistynyt Siuntiossa – uhanalaisille vaelluskaloille rakennetaan elintärkeät kalatiet

Saimaan Risteilyt

Saimaan Risteilyt lahjoittaa jokaisen Norpparisteilylle osallistuvan matkustajan lipun hinnasta 12 euroa WWF:lle saimaannorpan suojelutyöhön.
Saimaan Tuore

Saimaan Tuore lahjoittaa 1 %:n myynnistään kampanja-aikana 15.8.–31.12.2022 WWF:n työlle uhanalaisten vaelluskalojen suojelemiseksi.
Saimaan Tuore myy kirjolohta, joka on kasvatettu yrityksen omassa kiertovesilaitoksessa Varkaudessa. Kaikki suomalainen kasvatettu kirjolohi on WWF:n Kalaoppaassa vihreällä listalla. Kiertovesikasvatuksen etuna on, että se kuormittaa vesistöä verkkoallaskasvatusta vähemmän.
Yhteistyö alkoi kesällä 2020. Vastaavia lahjoituskampanjoita on toteutettu vuosina 2020 ja 2021. Saimaan Tuoreen lahjoitukset ovat tukeneet WWF:n työtä Vauhtia vaellukseen -hankkeen virtavesikohteissa.
Saimaan Tuore on Finnforel Oy:n käyttämä tuotemerkki.
Olemme erittäin ylpeitä yhteistyöstä WWF Suomen kanssa. Olemme alusta asti tehneet töitä suurella sydämellä, ja ympäristöystävällisyys on kulmakivemme.
Olemme erittäin ylpeitä yhteistyöstä WWF Suomen kanssa. Olemme alusta asti tehneet töitä suurella sydämellä, ja ympäristöystävällisyys on kulmakivemme.

SEB

SEB ja WWF Suomi ovat aloittaneet yhteistyön 1980-luvulla. Yhteistyö Suomessa pohjautuu WWF Ruotsin ja SEB:n väliseen yhteistyökumppanuuteen.
Näkyvimmillään yhteistyö on SEB WWF Nordenfond -rahastossa (aiemmin SEB Österjsöfond/WWF). SEB lahjoittaa vuosittain yhden prosentin rahaston kokonaisarvosta WWF:lle ympäristönsuojelutyöhön Suomessa ja Ruotsissa sillä edellytyksellä, että rahaston arvo on noussut vuoden aikana vähintään prosentin.
SEB:n toimisto Helsingissä on ollut mukana WWF Green Office -verkostossa vuodesta 2009.
SEB on yli 20 maassa toimiva ja 15 000 työntekijää työllistävä finanssipalvelukonserni. Suomessa SEB on toiminut vuodesta 1984 lähtien.

Skiffer

Royalty-tuote: Itämeri-liuska ja Skiffer-kahvi
Ravintola Skiffer lahjoittaa jokaisen myydyn Itämeri-liuskan hinnasta 0,50 euroa WWF:n työlle Itämeren suojelemiseksi. Itämeri-liuska sisältää WWF:n Kalaoppaan vihreän listan kaloja sekä paikallisia kasviksia.
Lisäksi jokaisesta myydystä Skiffer-kahvikilosta lahjoitetaan 2 euroa Itämeren suojelutyölle. Robert Paulig Roasteryssä Skifferille paahdetun kahvin ja siinä käytettyjen papujen alkuperä on jäljitettävissä ja kahvin tuotannon vastuullisuuskysymykset on otettu huomioon.
WWF tekee tärkeää työtä luonnon ja ihmisten hyvinvoinnin eteen. Itämeren hyvinvointi on meille erityisen tärkeää. Haluamme omalta osaltamme olla mukana tukemassa Itämeren elinvoimaisuuden parantamista.
WWF tekee tärkeää työtä luonnon ja ihmisten hyvinvoinnin eteen. Itämeren hyvinvointi on meille erityisen tärkeää. Haluamme omalta osaltamme olla mukana tukemassa Itämeren elinvoimaisuuden parantamista.

Sokos & Emotion

Royalty-tuote: We Care Icon -kosmetiikka
Sokos-tavaratalot ja Emotion-myymälät lahjoittavat jokaisen We Care Icon – Pure Love -luomiväripaletin hinnasta yhden euron WWF:lle suomalaisen luonnon suojeluun.
Lisäksi osa kaikkien We Care Icon -värikosmetiikkatuotteiden myyntituotosta on sarjan lanseerauksesta lähtien (2009) lahjoitettu WWF:lle suomalaisen luonnon suojeluun.
Vuosina 2015–2020 jokaisen We Care Icon I Love Tigers -luomiväripaletin myynnistä lahjoitettiin yksi euro tiikereiden suojeluun.
We Care Icon -tuotteissa suositaan uusiutuvia ja luonnossa hajoavia raaka-aineita eikä niissä käytetä esimerkiksi eläinperäisiä aineita, hajusteita, parabeeneja tai säilöntäaineita. Myös turhaa pakkaamista vältetään. Tuotesarja on kehitetty Suomessa.
Stockmann

Lokakuussa 2019 Stockmann käynnisti uudistetun kanta-asiakasohjelmansa. Ohjelmassa asiakas saavuttaa uusia tasoja keräämällä pisteitä, ja pisteillä asiakas saa käyttöönsä erilaisia etuja. Kanta-asiakasohjelma tarjoaa kaksi etua, joiden kautta Stockmann lahjoittaa asiakkaan puolesta WWF:n luonnonsuojelutyöhön. Etujen yhteydessä viestitään luonnon monimuotoisuuden merkityksestä.
Elokuussa 2018 Stockmann tarjosi asiakkailleen mahdollisuuden lahjoittaa ostostensa yhteydessä haluamansa summan WWF:lle Itämeren luonnonsuojelutyöhön. Kampanja oli viikonlopun mittainen ja se järjestettiin Suomen luonnon päivän kunniaksi.
Syyskuussa 2017 Stockmann lahjoitti kuukauden ajan jokaisesta ostamatta jääneestä muovi- tai paperikassista tai ostetusta kestokassista 5 senttiä WWF:lle Itämeren suojelutyöhön. Kampanjan piiriin kuuluivat Stockmannin omat muovi- ja paperikassit ja se toteutettiin Stockmannin kaikissa tavarataloissa Suomessa.
Lisäksi syksyn 2017 Hullujen päivien aikana myytyjen kestokassien tuotto lahjoitettiin kokonaisuudessaan WWF:lle Itämeren suojelutyöhön.
Stockmannin artikkeli: Kuinka monta kassia voimme jättää ostamatta syyskuussa?
Stockmannin tiedote: Jo 100 000 asiakasta jättänyt kassin ostamatta
Stockmannin tiedote: Stockmannin kassikampanja poiki 311 765 lahjoitusta Itämeren hyväksi
Stockmannin tiedote: Stockmann ja WWF järjestävät lahjoituskampanjan Suomen luonnon päivän kunniaksi
Stockmannin tiedote: Stockmannin ja WWF:n lahjoituskampanja keräsi varoja Itämeren hyväksi

Strömma Finland

WWF toimii yhteistyössä Strömma Turism & Sjöfartin kanssa puhtaamman Itämeren puolesta Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa.
Strömma jakaa matkailijoille ja yhteistyökumppaneilleen tietoa Itämeren ympäristöhaasteista ja tukee WWF:n paikallisia luonnonsuojeluhankkeita.
Suomessa Strömma tukee talkooleiriämme Vallisaaressa. Leirillä tehdään töitä Helsingin rannikon arvokkaiden luonto- ja kulttuurikohteiden kunnostamiseksi. Strömma Finland on myös sitoutunut noudattamaan ravintolalaivoillaan WWF:n Kalaoppaan linjauksia.
Kesäkaudella 2018 Strömma tarjosi asiakkailleen mahdollisuuden lahjoittaa ostostensa yhteydessä haluamansa summan WWF:lle Itämeren luonnonsuojelutyöhön.
”Strömma-ryhmällä on lähes 80 matkustaja-alusta, jotka risteilevät Itämeren saaristossa. Strömmalle on tärkeää, että voimme ylpeänä esitellä kaunista ja ainutlaatuista ympäristöämme niin paikallisille asukkaille kuin matkailijoille. Tuemme WWF:n vaikuttamistyötä ja haluaisimme mielellämme asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme osallistuvan siihen”.
– Toimitusjohtaja Peter Kåla, Strömma Suomi Oy
Strömma Turism & Sjöfart tuottaa tekemistä, elämyksiä ja viihdettä vapaa-aikaan, tapahtumiin ja kokouksiin.
Yhteistyö alkoi vuonna 2015.
Tiedote: Strömma ja WWF yhteistyöhön Itämeren suojelemiseksi

Suomen korttipiste

Royalty-tuotteet: postikortit ja Luontokalenteri
Suomen korttipiste lahjoittaa osan pandalogolla varustettujen postikorttien sekä Luontokalenterin myyntituotosta WWF:n luonnonsuojelutyölle. Yhteistyötuotteissa käytetään FSC-merkittyä paperia.
Yhteistyö alkoi vuonna 1994.
Postikortteja ja Luontokalenteria myydään monissa kaupoissa ja tavarataloissa.
Arvostamme WWF:n arvokasta työtä ympäristömme hyväksi ja olemme omalta osaltamme mukana tukemassa sitä valmistamalla ja myymällä WWF-kortteja ja kalentereita.
Arvostamme WWF:n arvokasta työtä ympäristömme hyväksi ja olemme omalta osaltamme mukana tukemassa sitä valmistamalla ja myymällä WWF-kortteja ja kalentereita.

Sushibar + Wine

Käsityösushia, skandinaavista muotoilua ja orgaanisia viinejä yhdistävä Sushibar + Wine lahjoittaa jokaisesta myydystä New Nordic -lajitelmasta 0,50 euroa WWF:n Itämeri-työlle. Lajitelmassa käytetyt kotimaiset kalat löytyvät WWF:n Kalaoppaan vihreältä listalta.
Sushibar + Wine käyttää tuotteissaan ainoastaan WWF:n vihreän listan mereneläviä lukuunottamatta norjalaista merilohta, joka on keltaisella listalla. Yrityksessä tehdään jatkuvasti töitä, jotta tulevaisuudessa saataisiin myös vihreän listan lohta, joka täyttää laadultaan ja tuoreudeltaan sushin vaatimukset.
Me Sushibar + Winella tykätään maapallostamme. Yhdessä WWF.n kanssa kehitetyssä ’New Nordic’ -lajitelmassa oleva ’Baltic Nigiri’ on käännyttänyt monta silakkaskeptikkoa puolelleen, mikä on meistä aivan mahtavaa!
Me Sushibar + Winella tykätään maapallostamme. Yhdessä WWF.n kanssa kehitetyssä ’New Nordic’ -lajitelmassa oleva ’Baltic Nigiri’ on käännyttänyt monta silakkaskeptikkoa puolelleen, mikä on meistä aivan mahtavaa!

Tornator

Edistämme yhteistyössä Tornatorin kanssa pienvesien elinympäristöjen ennallistamista tavoitteena parantaa uhanalaisten kalojen ja muiden virtavesilajien tilaa Suomessa.
Pienvesien elinympäristöjen ennallistamiseen tähtäävää työtä toteutetaan Metsäpurojen puolesta -yhteistyössä, joka käynnistettiin vuonna 2022. Tämän kolmivuotisen hankkeen tavoitteena on kunnostaa kohti luonnontilaa pääasiassa metsissä sijaitsevia pienvesistöjä, jotka ovat tärkeitä elinympäristöjä monille lajeille. Metsäpurojen puolesta -yhteistyössä on mukana myös Stora Enso.
Metsäpurojen puolesta -yhteistyö on osa WWF:n laajempaa ja pitkäjänteistä virtavesiympäristöjen tilaa parantavaa työtä, jonka tavoitteena on vuoteen 2030 mennessä saavuttaa pien- ja virtavesien hyvä ekologinen tila Suomessa.
WWF Suomi ja Tornator ovat aloittaneet yhteistyön vuonna 2022.
"WWF:n kanssa tehtävä yhteistyö lisää vesielinympäristöjen hoidon määrää ja osaamista Tornatorissa sekä täydentää hienosti monimuotoisuusohjelmamme muiden toimenpiteiden, kuten soiden ennallistamisen ja talousmetsien luonnonhoidon vaikuttavuutta."
"WWF:n kanssa tehtävä yhteistyö lisää vesielinympäristöjen hoidon määrää ja osaamista Tornatorissa sekä täydentää hienosti monimuotoisuusohjelmamme muiden toimenpiteiden, kuten soiden ennallistamisen ja talousmetsien luonnonhoidon vaikuttavuutta."
Tornator on johtava kestävään metsätalouteen erikoistunut yhtiö Euroopassa. Se omistaa metsiä Suomen lisäksi Virossa ja Romaniassa. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2021 noin 129 miljoona euroa ja taseen koko noin 2,4 miljardia euroa. Tornatorin missio on luoda kestävää hyvinvointia metsästä.

Toyota

Toyota tukee luonnonsuojelutyötämme lahjoittamalla käyttöömme pistokehybridihenkilöauton.
”Yhteistyö WWF Suomen kanssa on meille tärkeä osa paikallista ympäristötoimintaamme. Haluamme mahdollistaa WWF:n henkilöstön liikkuvuuden poikkeuksellisen vähäpäästöisesti ja käytännöllisesti. Toyotan ja WWF:n globaalitason yhteistyö vankistaa entisestään paikallistenkin ympäristötavoitteiden saavuttamista.”
– Ympäristöpäällikkö Kalle Kalaja, Toyota Auto Finland Oy
Yhteistyö alkoi vuonna 2006.
WWF ja Toyota aloittivat vuonna 2016 myös kansainvälisen yhteistyön, jonka teemoina ovat luonnon monimuotoisuuden turvaaminen sekä ilmastonmuutos.
Veikkaus

Royalty-tuote: Luonto-arvat
Osa Veikkauksen Luonto-arpojen myyntituotosta lahjoitetaan WWF:n luonnonsuojelutyöhön. Arvat ovat saatavilla Veikkauksen myyntipaikoissa ja nettiarpana.

VELUX Group
Vuonna 2020 WWF solmi 20-vuotisen kansainvälisen yhteistyökumppanuuden VELUX Groupin kanssa. Yritys sitoutuu vähentämään oman toimintansa ja toimitusketjunsa hiilidioksidipäästöjä Pariisin ilmastosopimuksen 1,5°C vähennystavoitteen mukaisesti.
Päästövähennysten ohella VELUX Group tukee WWF:n metsiensuojeluhankkeita, joiden tavoitteena on pysäyttää elinympäristöjen kapeneminen ja luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen kohdealueilla. Metsähankkeiden avulla sidotaan VELUX Groupin koko toimintahistorian aikaisia hiilidioksidipäästöjä vastaava hiilimäärä vuodesta 1941 lähtien – 5,6 miljoonaa päästettyä hiilidioksidiekvivalenttitonnia.
WWF Suomi on mukana yhteistyön viestintäkampanjassa syksyllä 2020, minkä yhteydessä VELUX Group lahjoittaa myös WWF Suomen luonnonsuojelutyöhön. WWF Suomi ei ole osallisena yhteistyön metsänsuojeluprojekteissa.
Tanskalainen VELUX Group valmistaa muun muassa kattoikkunoita, kaihtimia ja älykotiratkaisuja. Yrityksellä on toimintoja yli 40 maassa ja noin 11 500 työntekijää ympäri maailmaa. VELUX Groupin omistaa VKR Holding A/S osakeyhtiö, jonka omistavat kokonaan voittoa tavoittelemattomat hyväntekeväisyysjärjestöt (THE VELUX FOUNDATIONS) ja perhe.
Lisätietoja yhteistyöstä WWF Tanskan sivuilla.

Villawool

Royalty-tuote: Villawool x WWF -pipot
Villawool lahjoittaa jokaisesta Villawool x WWF -mallistoon kuuluvan pipon hinnasta 3 euroa WWF:lle arktisen alueen suojelemiseksi.
Yhteistyöpipot on valmistettu Bluesign-sertifioidusta merinovillasta.
Yhteistyö käynnistyi vuonna 2017.
”Olemme perheyrityksenä koko 40-vuotisen historiamme aikana aina panostaneet parhaaseen laatuun, käsityöläisyyteen ja ekologisuuteen. Yrityksillä on nyt ja varsinkin tulevaisuudessa iso vastuu ympäristöstä. Yhteistyössä WWF:n kanssa voimme antaa luonnolle ja maapallolle takaisin, ja jatkaa entistä luottavaisemmin mielin käsityötä parempien ja kestävien tuotteiden tekemisessä.”
– Designer, Creative Director Rasmus Tikkanen, Villawool

WWF Green Office

WWF Green Office -ympäristöjärjestelmän avulla rakennat aktiivisen ja tavoitteellisen suunnitelman, jolla edistät ja johdat organisaatiosi ympäristöasioita.
Ympäristöjärjestelmän tarkoituksena on pienentää työpaikan hiilijalanjälkeä, vähentää luonnonvarojen ylikulutusta ja tukea luonnon monimuotoisuutta. Valmis malli ohjaa asettamaan tavoitteita, tekemään oikeita toimenpiteitä, mittaamaan tuloksia ja parantamaan suoritusta. Monipuoliset työkalut, oppaat ja muut materiaalit sekä WWF:n asiantuntijoiden tuki auttavat sinua viemään ympäristötoimet osaksi työyhteisön jokaista päivää.
Suomen WWF Green Office -verkostossa on mukana eri alojen asiantuntijayrityksiä, yliopistoja ja ammattikorkeakouluja, pääkonttoreita, ministeriöitä ja virastoja, myyntitoimistoja, järjestöjä sekä muita toimijoita.
WWF:n ystäväyritys

WWF:n ystäväyritykset tukevat luonnonsuojelutyötämme tekemällä vuosittain lahjoituksen, jonka suuruus määräytyy yrityksen koon mukaan. Vuonna 2015 perustettu Ystäväyritys-ohjelma on tarkoitettu pienille ja keskisuurille yrityksille.
Yellow Film & TV

Yhteistyössä viestimme luonnon monimuotoisuudesta Yellow Film & TV:n tuottaman Supermarsu 2 -elokuvan yhteydessä.
Supermarsu 2 tulee ensi-iltaan syksyllä 2022.
Yellow Film & TV on suomalainen tv-ohjelmia ja elokuvia tuottava yritys. Se on Pohjoismaiden suurin itsenäinen tuotantoyhtiö ja erikoistunut television draama- ja viihdetuotantoon, elokuviin, dokumentteihin sekä urheiluohjelmiin.
WWF-lehti 3/2021: Paula Noronen loi luontoa suojelevan marsun – aikuisillakin olisi opittavaa suloiselta sankarilta
Supermarsu-elokuvilla haluamme kiinnittää katsojien huomion ympäristöasioihin. Vaikka Supermarsu 2 onkin hauskaa koko perheen viihdettä, haluamme kertoa luonnon monimuotoisuuden tärkeydestä. Mitä tapahtuisi, jos pölyttäjiä ei olisikaan? On hienoa viedä viestiä yhteistyössä WWF:n kanssa.
Supermarsu-elokuvilla haluamme kiinnittää katsojien huomion ympäristöasioihin. Vaikka Supermarsu 2 onkin hauskaa koko perheen viihdettä, haluamme kertoa luonnon monimuotoisuuden tärkeydestä. Mitä tapahtuisi, jos pölyttäjiä ei olisikaan? On hienoa viedä viestiä yhteistyössä WWF:n kanssa.

Ota yhteyttä



Tutustu WWF:n monipuolisiin yhteistyömahdollisuuksiin
Yhdessä yritysten kanssa rakennamme tulevaisuuden, jossa luonto ja ihmiset elävät tasapainossa. Yritykset voivat tukea WWF:n luonnonsuojelutyötä lahjoituksella tai toteuttaa konkreettisesti vastuullisuustavoitteitaan kumppaninamme.
