Toimimme yhdessä monien eri alojen yritysten kanssa. Tutustu sopimuksellisiin kumppaneihimme ja yhteistöiden sisältöihin.
Ålandsbanken
Ålandsbanken tukee luonnonsuojelutyötämme ja erityisesti Itämeren suojelua. Lisäksi kannustamme yhdessä kuluttajia ympäristömyönteiseen muutokseen.
Ålandsbanken tarjoaa asiakkailleen biohajoavan, ympäristövaikutuksia mittaavan Itämerikortti-maksukortin. Kortilla halutaan vaikuttaa kulutustottumuksiin. Itämerikorttia käyttävä asiakas voi nähdä ostostensa suuntaa-antavan hiilijalanjäljen ja sen perusteella halutessaan parantaa Itämeren tilaa lahjoittamalla rahaa luonnonsuojeluun tai muuttamalla käyttäytymistään.
Yhteistyömme kytkeytyy Ålandsbankenin Itämeriprojektiin. Ålandsbanken on tukenut erilaisia ympäristöprojekteja jo lähes 20 vuoden ajan Itämeritilin kautta. Vuosittain Itämeren suojeluprojekteihin lahjoitetaan summa, joka vastaa 0,2 % Itämeritilien talletuksista.
Ålandsbanken-konserni tarjoaa pankki- ja varainhoitopalveluja ja it-palveluja sekä myöntää kortteja Ahvenanmaalla, Suomessa ja Ruotsissa.
Yhteistyö alkoi vuonna 2016.
Yhteistyö WWF:n kanssa auttaa meitä tarjoamaan kuluttajille vaihtoehtoisia käyttäytymismalleja ja myös erityyppisiä ympäristökohteita, joita kuluttaja halutessaan voi tukea.
Yhteistyö WWF:n kanssa auttaa meitä tarjoamaan kuluttajille vaihtoehtoisia käyttäytymismalleja ja myös erityyppisiä ympäristökohteita, joita kuluttaja halutessaan voi tukea.
Dittmar & Indrenius
Yhteistyön tavoitteena on edistää ja tukea ympäristönsuojelutyötä. Dittmar & Indrenius tukee toimintaamme tarjoamalla juridista neuvonantoa maksuttomana pro bono -työnä, jotta voimme itse keskittyä ympäristönsuojelutyöhön.
Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto on tarjonnut kokonaisvaltaisia neuvoja yritysasiakkailleen vuodesta 1899. Yritysvastuullisuus on osa Dittmar & Indreniuksen tapaa työskennellä ja antaa siten panoksensa ympäröivän yhteiskunnan toimintaan.
”Haluamme olla tukemassa WWF:n merkittävää tehtävää maailman tulevaisuuden rakentamisessa. Yhteistyömme WWF:n kanssa on merkityksellistä meille sekä yrityksenä että yksilötasolla: yritysvastuullisuus on osa omaa kulttuuriamme ja henkilöstöllemme yhteistyö WWF:n kanssa on merkityksellistä ja innostavaa. Valinnoillamme on merkitystä koko maailman tulevaisuuden kannalta.”
– Senior Partner Jan Ollila, Dittmar & Indrenius
Yhteistyö alkoi vuonna 2012. Lisäksi Dittmar & Indrenius on ollut mukana WWF Green Office -verkostossa vuodesta 2014.
Mandatum
Työskentelemme yhdessä Mandatumin kanssa vastuullisen sijoittamisen edistämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Yhteistyö alkoi vuonna 2017. Tuotamme ohjeita ja viestimme sidosryhmille. Pyrimme edistämään, että sijoittajat korvaisivat hiili-intensiivisiä sijoituskohteitaan ilmaston kannalta kestävämmillä vaihtoehdoilla. Taustalla on tarve sopeuttaa sijoitustoimialan toimintaa Pariisin ilmastosopimuksessa sovitun 1,5–2 asteen lämpötilatavoitteen edellyttämälle tasolle.
Haluamme luoda yhdessä konkreettisia toimintamalleja siihen, miten sijoittajat vähentävät käytännössä sijoitustensa hiilidioksidipäästöjä. Näin sijoitusvarallisuus ohjautuu yrityksiin, jotka toimivat ympäristön kannalta kestävällä tavalla.
Olemme julkaisseet yhteistyössä Mandatumin kanssa Sijoittajan ilmasto-oppaan, jossa on ohjeita vastuulliseen sijoittamiseen sekä instituutioille että yksityissijoittajille. Opas antaa arvokasta tietoa sijoittajille, jotka haluavat varmistaa, että omat sijoitukset ovat ilmastokestävissä kohteissa, eli yhtiöissä, jotka vähentävät riittävän kunnianhimoisesti omia hiilidioksidipäästöjään.
Mandatum on rahan ja hengen erikoisosaamisen yhdistävä merkittävä finanssipalvelujen tarjoaja. Yhtiö tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman palveluita kattaen omaisuuden- ja varainhoidon, säästämisen ja sijoittamisen, palkitsemisen ja sitouttamisen, eläkeaikaan varautumisen sekä henkilövakuuttamisen. Mandatum tarjoaa palveluita yritysasiakkaille, henkilöasiakkaille sekä institutionaalisille ja varainhoitoasiakkaille.
Tutustu oppaaseen: Sijoittajan opas ilmastoriskien hallintaan
Tiedote: WWF Suomi ja Mandatum Life yhteistyöhön sijoitustoiminnan ilmastovastuullisuuden lisäämiseksi
Lue lisää: Luonto hajauttaa riskin kuin sijoittaja
OP Ryhmä
WWF ja OP Ryhmä edistävät yhteistyössä suomalaisen luonnon monimuotoisuutta. Vuosien 2024–2026 yhteistyön tavoitteena on muun muassa turvata lähiluontoa innostamalla ihmiset toimimaan sen hyväksi. Kumppanuus WWF:n kanssa tukee OP Ryhmän luonnon monimuotoisuuden vahvistamiseen tähtäävää vastuullisuustyötä.
Yhteistyön konkreettisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi haitallisten vieraslajien torjuntaan tähtäävät toimet sekä pölyttäjähyönteisten elinolosuhteiden parantaminen eri keinoin.
Ala villiksi -kampanja on toteutettu OP Ryhmän tuella. Kutsumme yhdessä kaikki puutarhaharrastajat ja nikkarit tarjoamaan neliömetrejä luonnolle omassa puutarhassa, parvekkeella, mökkipihalla tai työpaikan tontilla. Verkkosivulla on laskuri, joka päivittyy aina, kun neliömetrejä tulee lisää. Nettisivuilta löytyy myös kattavasti vinkkejä, millä tavoin pihamaata tai parveketta voi villiinnyttää.
Suurin osa OP Ryhmän aiheuttamista luontovaikutuksista syntyy yritysasiakkaiden liiketoiminnan kautta. Suomen suurimpana finanssialan toimijana näemme tärkeäksi panostaa oman ja asiakkaidemme työn lisäksi yhteistyöhön kolmannen sektorin kanssa luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi. Kestävä talous on vahvasti riippuvainen hyvinvoivasta luonnosta.
Suurin osa OP Ryhmän aiheuttamista luontovaikutuksista syntyy yritysasiakkaiden liiketoiminnan kautta. Suomen suurimpana finanssialan toimijana näemme tärkeäksi panostaa oman ja asiakkaidemme työn lisäksi yhteistyöhön kolmannen sektorin kanssa luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi. Kestävä talous on vahvasti riippuvainen hyvinvoivasta luonnosta.
Lue lisää: WWF ja OP Ryhmä aloittavat yhteistyön luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi
OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on yli kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja noin 13 000 työntekijää. Finanssiryhmä tarjoaa pankki- ja vakuutuspalveluja henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen.
Sanoma Media Finland
Kolmivuotisessa yritysyhteistyössä WWF markkinoi Sanoma Media Finlandin kanavien kautta sekä auttaa mediayhtiötä kehittämään omaa vastuullisuustyötään. Yhteistyö WWF:n kanssa tukee Sanoman vastuullisuusstrategian ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Kumppanuuden tavoitteena on myös kehittää WWF:n varainhankintaa ja markkinointiviestintää.
Sanoman henkilökunta saa osana yhteistyötä muun muassa mahdollisuuden osallistua WWF:n järjestämiin ympäristöaiheisiin tilaisuuksiin, muoviroskatalkoisiin ja öljyntorjuntaharjoituksiin.
Haluamme Sanomalla tehdä vaikuttavaa vastuullisuustyötä ja henkilöstöllämme on halu osallistua ja tehdä hyvää. WWF on meille tosi luonteva kumppani, ja yhteistyö antaa meille konkreettisen tavan torjua ilmastokriisiä sekä tukea luontoa.
Haluamme Sanomalla tehdä vaikuttavaa vastuullisuustyötä ja henkilöstöllämme on halu osallistua ja tehdä hyvää. WWF on meille tosi luonteva kumppani, ja yhteistyö antaa meille konkreettisen tavan torjua ilmastokriisiä sekä tukea luontoa.
Sanoma Media Finland on Suomen suurin kaupallinen mediayhtiö. Sanoman tavoite on olla hiilineutraali vuonna 2030. Yrityksen päästövähennystavoitteet omalle toiminnalle (Scope1 ja 2) ja arvoketjulle (Scope3) ovat Science BasedTargets -aloitteen (SBTi) hyväksymät.
Stora Enso
WWF on keskeyttänyt yhteistyöhön liittyvät toimenpiteet ja harkitsee vakavasti yhteistyön jatkon edellytyksiä.
Edistämme yhteistyössä Stora Enson Suomen puunhankinnan kanssa vapaaehtoista metsien suojelua, metsätalouden kestävyyttä sekä vesiensuojelua Suomessa. Yhteistyötä toteutetaan erilaisin viestinnällisin ja koulutuksellisin toimenpitein. Toimimme myös yhteistyössä pienvesien elinympäristöjen ennallistamiseksi tavoitteena parantaa uhanalaisten kalojen ja muiden virtavesilajien tilaa Suomessa. Yhteistyöhankkeiden myötä Stora Enso on yksi WWF Suomen pääyhteistyökumppaneista.
Talousmetsien luonnonhoitoon liittyvien yhteistyötoimenpiteiden tavoitteena on talousmetsien luontoarvojen turvaaminen. Yhteistyötä toteutetaan lisäämällä tietoa ja osaamista Stora Enson keskeisissä sidosryhmissä, jotka tekevät konkreettisia toimia ja valintoja metsissä.
Metsien vapaaehtoisen suojelun edistämiseen liittyvien toimenpiteiden tavoitteena on vapaaehtoisesti suojeltujen hehtaarien lisääminen. Yhteistyön toimenpiteenä edistetään METSO-ohjelmaa ja sen hyödyntämistä.
Pienvesien elinympäristöjen ennallistamiseen tähtäävää työtä toteutetaan Metsäpurojen puolesta -yhteistyössä, joka käynnistettiin vuonna 2022. Tämän kolmivuotisen hankkeen tavoitteena on kunnostaa kohti luonnontilaa pääasiassa metsissä sijaitsevia pienvesistöjä, jotka ovat tärkeitä elinympäristöjä monille lajeille. Metsäpurojen puolesta -yhteistyössä on mukana myös Tornator.
Metsäpurojen puolesta -yhteistyö on osa WWF:n laajempaa ja pitkäjänteistä virtavesiympäristöjen tilaa parantavaa työtä, jonka tavoitteena on vuoteen 2030 mennessä saavuttaa pien- ja virtavesien hyvä ekologinen tila Suomessa.
Stora Enso on osana kansainvälisen WWF:n metsätyön Forests Forward -ohjelmaa. Yhteistyöohjelman avulla muun muassa vähennetään metsäkatoa, ennallistetaan ekosysteemejä ja suojellaan luonnon monimuotoisuutta. Sen tavoitteena on sitouttaa yrityksiä ja sijoittajia huomioimaan luontoarvoja metsänhoidossa ja puukaupassa. Lisätietoa Forest Forward -ohjelmasta
WWF Suomi ja Stora Enso ovat aloittaneet yhteistyön vuonna 1999.
Lisätietoa Stora Enson FSC-ryhmäsertifioinnista
Lisätietoa Metsäpurojen puolesta -yhteistyöstä:
WWF, Stora Enso ja Tornator yhteistyöhön metsäpurojen puolesta – yhteisillä kunnostustalkoilla autetaan virtavesiä
WWF:n Stor Enson ja Tornatorin virtavesiyhteistyö käynnistyi kunnostustalkoilla Puumalan Peukalojoella
Metsäpurojen puolesta -yhteistyössä kunnostettiin satoja metrejä virtavesiä vuonna 2022
Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Yhteistyö WWF:n kanssa antaa meille lisää luontoarvoja huomioivaa näkökulmaa metsänomistajapalveluihimme. Yhteinen tavoitteemme on edistää metsien käytön kestävyyttä metsänomistajien keskuudessa huomioiden siinä työssä sekä taloudellinen, sosiaalinen että ympäristövastuu.
Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Yhteistyö WWF:n kanssa antaa meille lisää luontoarvoja huomioivaa näkökulmaa metsänomistajapalveluihimme. Yhteinen tavoitteemme on edistää metsien käytön kestävyyttä metsänomistajien keskuudessa huomioiden siinä työssä sekä taloudellinen, sosiaalinen että ympäristövastuu.
Stora Enso on pakkaus, biomateriaali, puutuote ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Stora Enso on myös yksi maailman suurimmista yksityisistä metsänomistajista. Stora Enso työllistää noin 22 000 henkilöä.
Accepta
Royalty-tuotteet: Panda-vihkot ja -paperituotteet sekä koulu- ja toimistotarvikkeet
Accepta lahjoittaa osan WWF:n pandalogolla varustettujen vihkojen, paperituotteiden sekä koulu- ja toimistotarvikkeiden myyntituotosta WWF:n luonnonsuojelutyöhön. Paperituotteet on valmistettu FSC-merkitystä paperista. Reppujen ja penaalien materiaali on kierrätyspolyesteriä.
Yrityksellämme on pitkä historia ympäristöystävällisten tuotteiden kauppaamisesta. Herlitz- ja Pelikan-tuotevalikoimat ovat tästä oivallinen esimerkki. Haluamme osaltamme edistää vastuullisten tuotteiden saatavuutta ja antaa samalla oman panoksemme luonnonsuojelutyöhön.
Yrityksellämme on pitkä historia ympäristöystävällisten tuotteiden kauppaamisesta. Herlitz- ja Pelikan-tuotevalikoimat ovat tästä oivallinen esimerkki. Haluamme osaltamme edistää vastuullisten tuotteiden saatavuutta ja antaa samalla oman panoksemme luonnonsuojelutyöhön.
Bain & Company
Bain & Company ja WWF ovat yhteistyössä selvittäneet oikeudenmukaista luonnonvarojen kulutuksen tasoa Suomelle. Kesäkuussa 2024 julkaistu Fair Finnish Footprint -raportti tarkastelee ensimmäistä kertaa kootusti suomalaista luonnonvarojen ylikulutusta useamman eri jalanjälkimittarin näkökulmasta. Suurinta ylikulutus on materiaalijalanjäljen osalta, yli seitsenkertainen kestävään tasoon nähden. Pienintä lukua osoittaa ekologinen jalanjälki -mittari, mutta senkin mukaan tarvittaisiin 3,6 maapallon luonnonvarat, jos kaikki maailman ihmiset kuluttaisivat kuin suomalaiset. Biomassajalanjäljen sekä typpi- ja fosforijalanjälkien luvut ovat näiden väliltä. Raportissa nostetaan kolme keskeistä politiikkatoimea, jotka ovat avaimia kestävyyssiirtymän toteuttamiseksi: hinnan asettaminen luonnonvarojen kulutukselle ja siitä aiheutuville haitoille, kiertotaloustoimien vahvistaminen sekä oikeudenmukaisen siirtymän periaatteista huolehtiminen.
Vuonna 2023 Bain & Company julkaisi yhdessä WWF:n kanssa raportin Finnish businesses and the biodiversity crisis. Raportin mukaan suomalaisyritykset ymmärtävät, että luontokato uhkaa niiden liiketoimintaa. Raportti kuitenkin osoittaa, että yritysten toimet luontokadon pysäyttämiseksi ovat vielä riittämättömiä ja harvoille yrityksille se on strateginen prioriteetti. Kyselyyn osallistui Suomen 100 suurimmasta yrityksestä 48. Lisäksi 15 yritystä osallistui syventäviin haastatteluihin. WWF ja Bain & Company järjestivät aiheesta webinaarin, ja asia oli esillä useissa WWF:n yrityksille järjestämissä tilaisuuksissa.
Crowdsorsa
Crowdsorsa ja WWF tekevät yhteistyötä haitallisten vieraskasvilajien torjumiseksi. Tavoitteena on tukea Suomen luonnon monimuotoisuutta.
Crowdsorsa-pelillä kunnat ja kaupungit kannustavat asukkaitaan torjumaan vieraslajeja omassa lähiympäristössään. Torjujien on mahdollista päästä jopa 20–30 euron tuntiansioihin kiinni tekemästään työstä. Pelin avulla vieraslajeja voi torjua ennakoivasti ja pieniä kohteita kitkemällä kustannustehokkaasti. WWF on mukana mobiilipelissä asiantuntijaroolissa esimerkiksi vieraslajien tunnistamisessa.
Crowdsorsalla ja WWF:llä on yhteinen päämäärä vieraslajien torjunnassa. WWF auttaa sekä viestinnässä että asiantuntijana, kun luomme kansanliikettä vieraslajien pysäyttämiseksi.
Crowdsorsalla ja WWF:llä on yhteinen päämäärä vieraslajien torjunnassa. WWF auttaa sekä viestinnässä että asiantuntijana, kun luomme kansanliikettä vieraslajien pysäyttämiseksi.
Crowdsorsa kehittää mobiilipelejä, joilla joukkoistetaan kaupunkilaisia ja kuntalaisia datankeruuseen sekä vieraskasvien kitkemiseen.
Digital Office Company
Digital Office Company lahjoittaa jokaisesta uusiokäyttöön menevästä väriainepatruunasta 5 euroa WWF:n luonnonsuojelutyöhön. Varat kohdennetaan etenkin Itämeren ja Suomen sisävesien, kuten virtavesien, suojelutyöhön.
Digital Office Company ottaa palautuvista ja vaihtuvista laitteista käytetyt väriainepatruunat talteen ja toimittaa ne asiakkaille uusiokäyttöön. Tämä pienentää patruunamateriaalien valmistusta ja kulutusta, minimoi jätteeksi menevän hukkaväriaineen määrää sekä edistää väriaineiden loppuun käyttämistä.
Haluamme erityisesti kiinnittää huomiomme Itämeren ja Suomen sisävesien monimuotoisuuden säilyttämiseen ja suojeluun, johon WWF on pitkäjänteisesti ja ansiokkaasti panostanut. Siksi haluamme lahjoittaa keräämämme varat erityisesti tähän työhön.
Haluamme erityisesti kiinnittää huomiomme Itämeren ja Suomen sisävesien monimuotoisuuden säilyttämiseen ja suojeluun, johon WWF on pitkäjänteisesti ja ansiokkaasti panostanut. Siksi haluamme lahjoittaa keräämämme varat erityisesti tähän työhön.
Digital Office Company Oy tuottaa asiakkailleen kattavia tulostukseen liittyviä palveluita kuten monitoimilaitteiden laitetoimituksia sekä niiden asennus-, huolto- ja ylläpitopalveluita.
Earth Control
Midsona lahjoittaa WWF:lle 10 000 euroa suomalaisten metsien suojeluun Earth Control -markkinointikampanjansa yhteydessä touko-kesäkuussa 2024. Kampanjassa viestimme yhdessä kasvipainotteisen ruokavalion ja Suomen metsien suojelun puolesta.
Yhteistyö Earth Control -brändin kanssa on jatkunut vuodesta 2017.
Katso yhteistyöreseptit: bulgurisalaatti, pinaattisalaatti kardemummakastikkeella ja raaka parsakaalisalaatti
Olen todella iloinen, että jatkamme tänäkin vuonna hyvää yhteistyötä WWF Suomen kanssa luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi. Vastuullisuus on Midsonan toiminnassa keskiössä. Kehitämme aktiivisesti omaa toimintaamme kestävän kehityksen ja hankintaketjun läpinäkyvyyden osalta ja haluamme olla mukana tukemassa omalla panoksellamme WWF:n pitkäjänteistä luonnonsuojelutyötä.
Olen todella iloinen, että jatkamme tänäkin vuonna hyvää yhteistyötä WWF Suomen kanssa luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi. Vastuullisuus on Midsonan toiminnassa keskiössä. Kehitämme aktiivisesti omaa toimintaamme kestävän kehityksen ja hankintaketjun läpinäkyvyyden osalta ja haluamme olla mukana tukemassa omalla panoksellamme WWF:n pitkäjänteistä luonnonsuojelutyötä.
Midsona on Pohjoismaiden johtava luomu- ja terveystuotteiden valmistaja. Earth Control -tuotteita ovat muun muassa kuivahedelmät, pähkinät ja siemenet.
Edenred
Edenred Finland on ollut WWF:n yrityskumppanina syksystä 2022 lähtien tarjoamalla Delicard®-lahjakorttiasiakkailleen mahdollisuuden auttaa luontoa. Edenred tarjoaa suomalaisille yrityksille työsuhde-etuja, kuten lounas-, liikunta- ja kulttuurietuja sekä yrityslahjaksi tarkoitettuja lahjakortteja. Delicard®-lahjakorteilla asiakasyritys voi kiittää ja palkita niin työntekijöitä, asiakkaita kuin yhteistyökumppaneita. Lahjakorttivalikoimassa on tuotteiden ja palveluiden ohella myös aineettomia lahjoja. Lahjan saaja voi esimerkiksi valita vaihtoehtojen joukosta lahjoituksen hyväntekeväisyyteen. WWF:n suojelutyö on yksi lahjoituskohteista.
Yhteistyön aikana lahjoituksia on kohdistettu WWF:n työlle Itämeren ja suomalaisen luonnon suojelemiseksi.
Olemme iloisia ja kiitollisia kaikille Delicard®-asiakkaillemme, joiden yksittäisistä lahjoituksista kertyy koko ajan varoja näin tärkeän asian hyväksi. Itämeri on meitä kaikkia lähellä ja ainutlaatuisen arvokas luonnon ja uhanalaisten eläinten suojelukohde. On tärkeää turvata sen monimuotoisuus ja elinvoimaisuus myös tulevaisuudessa.
Olemme iloisia ja kiitollisia kaikille Delicard®-asiakkaillemme, joiden yksittäisistä lahjoituksista kertyy koko ajan varoja näin tärkeän asian hyväksi. Itämeri on meitä kaikkia lähellä ja ainutlaatuisen arvokas luonnon ja uhanalaisten eläinten suojelukohde. On tärkeää turvata sen monimuotoisuus ja elinvoimaisuus myös tulevaisuudessa.
Edenred Finland Oy on Suomen johtava työsuhde-etuja tarjoava yritys, joka tarjoaa etumatkaa hyvään arkeen. Yrityksen tuotteita ovat Edenred Lounari, Edenred Virike, Edenred Hieronta, Edenred Työmatka ja Edenred Hammashoito sekä Delicard®-lahjakortit. Koko Edenred-konsernilla on globaalisti 12 000 työntekijää 45:ssa maassa.
Fazer
WWF ja Fazer tekevät yhteistyötä kestävän ruuantuotannon edistämiseksi. Monivuotisen yhteistyön tavoitteena on etsiä keinoja ja huomioida entistä laajemmin Fazerin toiminnan vaikutukset luonnon monimuotoisuuden edistämiseen. Fazerin yksi painopiste on kasvipohjaisen tuotevalikoiman lisääminen. Yritys haluaa yhteistyöllä kannustaa myös omaa henkilöstöään, asiakkaitaan ja muita sidosryhmiään vastuullisempiin toimintatapoihin.
Esimerkkejä yhteistyöstä:
- WWF on ollut mukana vaikuttamassa Fazerin palmuöljysitoumuksen ja soijasitoumuksen sisältöön sekä metsäkatoa hillitseviin linjauksiin.
- Vaikutamme yhdessä siihen, että Fazerin tuotteet ja palvelut tukevat kuluttajia kestävien valintojen tekemisessä.
- Olemme järjestäneet yhteistyössä tilaisuuksia ja viestineet kestävistä ruokavalinnoista ja ruokahävikistä.
- Olemme tehneet yhteistyötä kalastuksen ja kalahankinnan vastuullisuuden edistämiseksi. Fazer noudattaa ravintoloidensa kalavalinnoissa WWF:n Kalaoppaan suosituksia.
Yhteistyö alkoi vuonna 2011.
Lue lisää: WWF:n ja Fazerin yhteistyö jatkuu kestävän ruuantuotannon edistämiseksi
Ruuan tuotanto ja ruokailutottumuksemme vaikuttavat merkittävästi ympäristöön. Yhteistyö ja asiantuntemuksen jakaminen on edellytys siirtymiselle kohti kestävämpää ruuantuotantoa. WWF:n asiantuntijat ovat tarjonneet tärkeää tukea Fazerin ympäristötyölle.
Ruuan tuotanto ja ruokailutottumuksemme vaikuttavat merkittävästi ympäristöön. Yhteistyö ja asiantuntemuksen jakaminen on edellytys siirtymiselle kohti kestävämpää ruuantuotantoa. WWF:n asiantuntijat ovat tarjonneet tärkeää tukea Fazerin ympäristötyölle.
Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazer kehittää ruokaa ratkaisuna ympäristön ja liiketoiminnan kestävyyden varmistamiseksi. Yrityksen päämääränä on toimia innovatiivisena suunnannäyttäjänä. Vastuullisuustyötä ohjaa neljä painopistealuetta: ilmasto ja kiertotalous, vastuulliset tuotteet ja innovaatiot, vastuullinen hankinta sekä ihmiset ja hyvinvointi.
Firstar
Royalty-tuote: Lemmikin ensiapulaukku
Firstar lahjoittaa jokaisesta myydystä lemmikin ensiapulaukusta 50 senttiä WWF:n ilmastotyöhön. Laukku sisältää lemmikin ensiapuun tarvittavia tuotteita, mm. erilaisia haavataitoksia.
”Yrityksillä on iso vastuu ympäristöstä ja ilmastomuutoksen pysäyttämisestä. Yhteistyössä WWF:n kanssa voimme antaa oman panoksemme ilmastotyöhön, johon WWF on ansiokkaasti panostanut.”
– Myyntijohtaja Yrjö Kokkonen, Firstar Healtcare
Forsman tee
Royalty-tuotteet: Jääkarhu- ja Lumiukko-teepussit 100 g sekä teekalenterit
Forsmanin teetalo tukee WWF:n työtä ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja arktisen luonnon sekä saimaannorpan suojelemiseksi. Forsman tee lahjoittaa 20 senttiä jokaisesta myydystä Jääkarhu- ja Lumiukko-teepusseista ja 50 senttiä jokaisesta myydystä teejoulukalenterista WWF:n luonnonsuojelutyölle.
Yhteistyö käynnistyi vuonna 2019.
WWF toteuttaa globaalisti konkreettisia hankkeita luonnon ja ihmisen yhteisen hyvän edistämiseksi. Forsman tee haluaa olla tukemassa tätä tärkeää toimintaa.
WWF toteuttaa globaalisti konkreettisia hankkeita luonnon ja ihmisen yhteisen hyvän edistämiseksi. Forsman tee haluaa olla tukemassa tätä tärkeää toimintaa.
Hätälä
Hätälä Oy, WWF ja WWF Nuoret tekevät yhteistyötä, jonka tavoitteena on edistää kestävistä kalakannoista peräisin olevien kotimaisten kalojen saavutettavuutta ja kysyntää Suomessa.
Yhteistyön tuloksena on syntynyt alkuvuodesta 2022 lanseerattu Hätälän Muikkuli-muikkupihvi, jonka pääraaka-aineena on kestävästi kalastettu kotimainen muikku. Muikkua on saatavilla lähes ympäri vuoden ja sen hiilijalanjälki on erittäin pieni. Tuote on suunniteltu helppokäyttöiseksi ja monipuoliseksi, jotta se madaltaisi erityisesti nuorten kuluttajien kynnystä ostaa kotimaista luonnonkalaa. Tuote on pakattu kierrätystä helpottavaan monomuovi-pakkaukseen. WWF Nuoret ovat olleet mukana kehittämässä tuotetta.
Yhteistyö alkoi vuonna 2021.
Tiivis ja käytännönläheinen yhteistyö WWF:n ja WWF Nuorten kanssa on ollut erittäin antoisaa. Hätälän tuotekehitys on saanut uusia näkemyksiä, kuinka kehittää tuotteita nuoremmalle väelle kotimaisesta kalasta. Hätälä on työllistänyt Suomen kalastajia jo 85 vuoden ajan ja haluamme tehdä niin myös tulevaisuudessa, joten kestävästi kalastetun kotimaisen luonnonkalan kysyntä on meille sydämen asia. Olemme iloisia, että olemme voineet edistää sitä yhteistyössä WWF:n kanssa.
Tiivis ja käytännönläheinen yhteistyö WWF:n ja WWF Nuorten kanssa on ollut erittäin antoisaa. Hätälän tuotekehitys on saanut uusia näkemyksiä, kuinka kehittää tuotteita nuoremmalle väelle kotimaisesta kalasta. Hätälä on työllistänyt Suomen kalastajia jo 85 vuoden ajan ja haluamme tehdä niin myös tulevaisuudessa, joten kestävästi kalastetun kotimaisen luonnonkalan kysyntä on meille sydämen asia. Olemme iloisia, että olemme voineet edistää sitä yhteistyössä WWF:n kanssa.
Oululainen neljännen polven perheyritys Hätälä on Suomen suurin kotimaisen luonnonkalan ostaja, jonka yhteistyökumppaneihin kuuluu yli 400 suomalaista ammattikalastajaa. Tärkeiden ympäristönäkökulmien lisäksi Hätälä haluaa lisätä kotimaisen luonnonkalan kestävää käyttöä myös tukeakseen kalastajien elinkeinon kannattavuutta ja jatkuvuutta seuraaviin sukupolviin.
Lue Hätälän kalastajien tarinoita työstään
Hätälän kauden kala -teemasivut, reseptejä kotimaiselle kalalle kalalajeittain
HIFK
WWF:n ja jääkiekkoseura HIFK:n yhteistyön tavoitteena on tukea Itämeren suojelua monin keinoin.
Yhteistyössä rakennetaan Länsi-Uudellemaalle kosteikko, johon muotoillaan HIFK-kirjainten muotoiset saaret. Ennallistamisprojektiin voi osallistua lunastamalla Itämeren puolustaja -diplomin. Lisäksi HIFK:n lipunmyyntikumppani Ticketmaster tarjoaa lipunoston yhteydessä lahjoitusmahdollisuuden, jonka tuotot ohjataan kosteikkoprojektiin.
HIFK:n vastuullisuusryhmän yritykset ja HIFK ovat mukana tukemassa suojelutyötä omilla suorilla lahjoituksillaan. HIFK:n miesten ja naisten liigajoukkueet osallistuvat myös Itämeren suojelutyöhön yhdessä keräämillään lahjoitusvaroilla.
Helsingin Jäähallissa voi ostaa Red Events Restaurants -kioskista Kasvisgyros-annoksen, jonka raaka-aineet on koottu planetaarisen ruokavalion mukaan. Jokaisen annoksen myyntituotosta lahjoitetaan osa Itämerityöhön.
Meidän termein tämä rakennettava kosteikko toimii parhaana puolustajana, joka mahdollistaa sen, että maali – tässä tapauksessa Itämeri – pysyy puhtaana.
Meidän termein tämä rakennettava kosteikko toimii parhaana puolustajana, joka mahdollistaa sen, että maali – tässä tapauksessa Itämeri – pysyy puhtaana.
Lue lisää: WWF ja HIFK monivuotiseen yhteistyöhön Itämeren suojelemiseksi
OY HIFK-Hockey Ab on jääkiekkojoukkue, jonka miesten ja naisten joukkueet pelaavat korkeimmalla sarjatasolla jääkiekkoa. HIFK-konserniin kuuluvat myös Red Events sekä Red Events Restaurants -yritykset. HIFK:n vastuullisuusohjelma koostuu kolmesta osasta: ympäristövastuullisuudesta, yritys- ja yhteiskuntavastuusta sekä yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta.
Hirsala Golf
Royalty-tuotteet: kuukauden kampanjatuote, avointen kilpailujen osallistumismaksu
Hirsala Golf tukee WWF:n Itämeren suojelutyötä royalty-lahjoituksilla. Yritys lahjoittaa osuuden jokaisen myydyn kampanjatuotteen hinnasta WWF:lle. Kampanjatuote vaihtuu kuukausittain. Kampanjatuotteet ovat myynnissä Hirsala Golfin verkkokaupassa ja klubilla.
Kesällä 2019 Hirsala Golfin alueella järjestettiin WWF:n ja Keskon K-Kalapolut-talkoot. Royalty-yhteistyö käynnistyi vuonna 2020.
WWF ja Hirsala Golf järjestävät 7.6.2024 yhdessä hyväntekeväisyystapahtuman, jonka tuotot tukevat Itämeren suojelua. Lue lisää tapahtumasta.
Hirsala Golf on palkittu kolmesti Suomen Golfliiton Ympäristöpalkinnolla, viimeksi vuonna 2021. Lisätietoa Hirsala Golfin ympäristövastuusta.
ICEYE
ICEYE tukee WWF:n arktista ohjelmaa valaiden vaellusreittien tunnistamisessa ja suojelemisessa.
Vuosittain kymmenet tuhannet valaat vaeltavat pitkiä matkoja Jäämerelle etsiessään oikeita olosuhteita ravinnon hankkimiseen, pariutumiseen ja poikasten kasvattamiseen. Valaiden käyttämät kulkureitit eli ‘siniset käytävät’ ovat elintärkeitä lähes kolmannekselle maailman valaslajeista. Suunnistaessaan valaat seuraavat jäänreunan liikkeitä ja merkkejä vuodenaikojen vaihtelusta. Ilmaston lämpenemisen myötä suunnistaminen vaikeutuu ja myös muut vaarat kasvavat. Jään sulaminen tuo arktiselle alueelle lisää aluksia, mikä lisää vedenalaista melua sekä öljyvuotojen ja törmäysten riskiä.
WWF:n arktisen ohjelman tavoitteena on seurata valaiden vaellusreittejä, lisätä niitä koskevaa tietoa sekä toteuttaa käytännön suojelutoimenpiteitä vaellusreittien varrella YK:n maailmanlaajuisen biodiversiteettikehyksen (Global Biodiversity Framework, GBF) mukaisesti. Yritysyhteistyön tavoitteena on muun muassa selvittää, miten ICEYE:n satelliittikuvia voidaan hyödyntää vaellusreittien tunnistamisessa ja suojelussa. Lue lisää Arctic Blue Corridors -hankkeesta.
Arktinen luonto on meille tärkeä suojelukohde, sillä toimintamme on saanut alkunsa jään liikkeiden seuraamisesta arktisella alueella – mistä tulee myös nimi ICEYE. Haluamme parantaa elämää maapallolla tarjoamalla luotettavaa ja objektiivista tietoa päätöksenteon tueksi. Yhdessä WWF:n kanssa voimme lisätä tietoa valaiden kulkureiteistä ja ylläpitää luonnon monimuotoisuutta.
Arktinen luonto on meille tärkeä suojelukohde, sillä toimintamme on saanut alkunsa jään liikkeiden seuraamisesta arktisella alueella – mistä tulee myös nimi ICEYE. Haluamme parantaa elämää maapallolla tarjoamalla luotettavaa ja objektiivista tietoa päätöksenteon tueksi. Yhdessä WWF:n kanssa voimme lisätä tietoa valaiden kulkureiteistä ja ylläpitää luonnon monimuotoisuutta.
ICEYE on vuonna 2014 perustettu avaruusalan yritys, joka operoi maailman suurinta SAR-tutkasatelliittien parvea. Yhtiön satelliitit mahdollistavat maan havainnoinnin läpi vuorokauden ja kaikissa sääolosuhteissa. Kerättyä tietoa hyödynnetään esimerkiksi luonnonkatastrofien kuten tulvien ja metsäpalojen torjunnassa ja niihin liittyvässä pelastustoiminnassa. Lue lisää ICEYE:n vastuullisuudesta.
Jalofoods
Royalty-tuote: Jalotofu Maustamaton (270 g)
Jalofoods lahjoittaa 10 senttiä jokaisesta myydystä Jalotofu Maustamaton Luomu Reilu Kauppa (270 g) -tuotteesta WWF:n luonnonsuojelutyölle. Jalofoods on ollut WWF:n yhteistyökumppani vuodesta 2018.
Yhteistyössä on toteutettu useita reseptejä WWF:n verkkosivuille. Tutustu resepteihin: ”Graavi”tofuleivät ja mätismetana, Jalotofusalaatti, Kookos-jalofotukorma, Salaattiveneet tofutäytteellä, Appelsiini-tofukastike.
Haluamme arvojemme mukaisesti vaikuttaa tekojen kautta ihmisten hyvinvointiin ja ympäristötietoisuuteen. Yhteistyö WWF:n kanssa on meille kunnia-asia ja konkreettinen osoitus siitä, että me kaikki voimme omilla esimerkeillämme vaikuttaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen. Nyt jos koskaan on meidän kaikkien aika osoittaa aitoa tahtoa oman elinympäristömme suojelemiseksi. Lisäksi tämä kampanja on 30-vuotisen juhlavuotemme investointi meille rakkaaseen asiaan.
Haluamme arvojemme mukaisesti vaikuttaa tekojen kautta ihmisten hyvinvointiin ja ympäristötietoisuuteen. Yhteistyö WWF:n kanssa on meille kunnia-asia ja konkreettinen osoitus siitä, että me kaikki voimme omilla esimerkeillämme vaikuttaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen. Nyt jos koskaan on meidän kaikkien aika osoittaa aitoa tahtoa oman elinympäristömme suojelemiseksi. Lisäksi tämä kampanja on 30-vuotisen juhlavuotemme investointi meille rakkaaseen asiaan.
Karhu Helsinki
Royalty-tuote: asiakasprojektit
Digitoimisto Karhu Helsinki lahjoittaa jokaisen toteutuneen asiakasprojektin hinnasta 0,5 prosenttia WWF:n työlle jääkarhun suojelemiseksi. Lisäksi se kannustaa asiakkaitaan vastaamaan asiakastyytyväisyyskyselyyn lahjoittamalla jokaisesta palautetusta kyselystä 10 euroa WWF:lle.
Jääkarhu ja arktiset alueet ovat korvaamattomia ja suuressa vaarassa. On hienoa, että pääsemme tekemään oman pienen osamme niiden pelastamiseksi.
Jääkarhu ja arktiset alueet ovat korvaamattomia ja suuressa vaarassa. On hienoa, että pääsemme tekemään oman pienen osamme niiden pelastamiseksi.
Kino Engel
Royalty-tuote: Kesäkinon elokuvaliput
Kino Engel lahjoittaa jokaisesta myydystä Kesäkinon elokuvalipusta 0,50 euroa WWF:lle Itämeren suojelutyöhön.
Lahjoitus merten suojeluun on paras mahdollinen sijoitus tulevaisuuteen. Jokainen merellä vietetty päivä lisää yhden päivän ihmisen elämään!
Lahjoitus merten suojeluun on paras mahdollinen sijoitus tulevaisuuteen. Jokainen merellä vietetty päivä lisää yhden päivän ihmisen elämään!
Kultakeskus
Royalty-tuote: Panda-kummilusikka
Kultakeskus lahjoittaa osan Panda-kummilusikoiden myyntituotosta WWF:n luonnonsuojelutyölle. Osa Panda-kummilusikassa käytetystä hopeasta on kierrätyshopeaa.
”Olemme jo usean vuosikymmenen ajan tukeneet ja haluamme jatkossakin olla mukana tukemassa WWF:n arvokasta toimintaa meille tärkeän luontomme säilyttämiseksi.”
– Toimitusjohtaja Ilkka Ruohola, Kultakeskus Oy
Lamor
WWF ja Lamor tekevät yhteistyötä öljyntorjuntaosaamisen kehittämiseksi. Kumppanuuden tavoitteena on yhteisten koulutustilaisuuksien avulla lisätä vapaaehtoisten öljyntorjuntajoukkojen tietotaitoa öljyntorjuntavälineistä, erilaisista materiaaleista sekä tavoista toimia öljyntorjuntatilanteissa.
Vaikka Lamorista on vuosikymmenten kuluessa muovautunut globaali ympäristöratkaisujen toimittaja, ja yritys on toiminut pitkään myös maaperän ennallistamisen ja materiaalinkierrätyksen ratkaisujen parissa, Lamorin juuret ovat Suomessa ja öljyntorjunnassa.
Öljyntorjuntateknologian ja -valmiuksien kehittäminen ympäristöjemme suojelemiseksi on lähtökohta, jolle Lamor on rakennettu. Niinpä meille on luontevaa auttaa WWF:ää öljyntorjuntavalmiuksien kehittämisessä. Uhkat Itämerellä kasvavat päivittäin. Siksi on erittäin tärkeää, että julkinen ja yksityinen sektori toimivat hyvässä yhteistyössä paitsi keskenään, myös kansalaisjärjestöjen kanssa. Pystymme torjumaan uhkat vain yhdessä.
Öljyntorjuntateknologian ja -valmiuksien kehittäminen ympäristöjemme suojelemiseksi on lähtökohta, jolle Lamor on rakennettu. Niinpä meille on luontevaa auttaa WWF:ää öljyntorjuntavalmiuksien kehittämisessä. Uhkat Itämerellä kasvavat päivittäin. Siksi on erittäin tärkeää, että julkinen ja yksityinen sektori toimivat hyvässä yhteistyössä paitsi keskenään, myös kansalaisjärjestöjen kanssa. Pystymme torjumaan uhkat vain yhdessä.
Lamor on globaali ympäristöratkaisujen toimittaja, joka tarjoaa asiantuntijuutta ja ratkaisuja ympäristöjen ja ekosysteemien puhdistamiseen sekä suojeluun. Lamorilla on vuosikymmenten kokemus ja osaaminen öljyntorjuntateknologian ja -valmiuksien kehittämisessä. Teknologia ja palvelut auttavat suojelemaan herkkiä meri- ja rannikkoalueita mahdollisen öljyvahingon negatiivisilta vaikutuksilta.
Löyly Helsinki
Royalty-tuote: Jasperin kalakeitto
Helsinkiläinen Löyly-ravintola lahjoittaa jokaisen Jasperin kalakeiton hinnasta 0,50 euroa WWF:n työhön patojen purkamiseksi virtavesikalojen kutuvaelluksen tieltä. Keitossa käytettävät kalat on valittu WWF:n Kalaoppaan vihreältä listalta.
Löyly on rakennettu FSC-sertifioidusta puusta ja se on Suomen ensimmäinen FSC-sertifioitu rakennusprojekti. WWF oli mukana projektissa viestimässä kuluttajille FCS-sertifikaatin merkityksestä.
Tiedote: Jaspen Pääkkösen lohikeitto poikinut yli 30 000 euron lahjoituksen WWF:lle
Huolehdimme ympäristövastuullisesta liiketoiminnasta. Osallistumalla Itämeren suojeluun ja tukemalla WWF:n arvokasta työtä jatkamme Löylyn ekologisen rakentamisen ohjaamia jalanjälkiä.
Huolehdimme ympäristövastuullisesta liiketoiminnasta. Osallistumalla Itämeren suojeluun ja tukemalla WWF:n arvokasta työtä jatkamme Löylyn ekologisen rakentamisen ohjaamia jalanjälkiä.
Marttiini
Royalty-tuote: Marttiini x WWF -puukko
Marttiini lahjoittaa jokaisesta myydystä Marttiini x WWF -puukosta 10 euroa suomalaisten metsien suojelutyöhön.
Marttiini x WWF -puukon perustana ovat mahdollisimman ympäristöystävälliset raaka-aineet. Puukon kahva on tehty biokomposiitista, joka on seos vastuullista FSC-sertifioitua puuta (40 %) sekä biopohjaista muovia. Sormisuojahela on valmistettu uistinvalmistuksen sivuvirtana syntyvästä, 100 prosenttisesti kierrätetystä ABS-muovista. Puukon hiiliterästerästä noin 45 prosenttia on kierrätettyä. Tuppi on kasviparkittua nahkaa. Puukon muotoilu soveltuu mainiosti vuolemiseen sekä luonnossaliikkujan yleispuukoksi. Puukkoja on valmistettu 500 kappaleen numeroitu erä.
Meille on tärkeää kehittää toimintaamme jatkuvasti entistä vastuullisemmaksi, jotta myös tulevat eräilijäsukupolvet voivat nauttia luonnossa liikkumisesta. Vastuullisuus tarkoittaa meille konkreettisia tekoja ympäristön hyväksi, ja siksi olemme ylpeitä yhteistyöstä WWF:n kanssa.
Meille on tärkeää kehittää toimintaamme jatkuvasti entistä vastuullisemmaksi, jotta myös tulevat eräilijäsukupolvet voivat nauttia luonnossa liikkumisesta. Vastuullisuus tarkoittaa meille konkreettisia tekoja ympäristön hyväksi, ja siksi olemme ylpeitä yhteistyöstä WWF:n kanssa.
Marttiinin lähes satavuotiaat juuret ovat syvällä suomalaisilla korpimailla, mikä on tuotesuunnittelun innoittaja tänäkin päivänä. Suunnittelun lähtökohta on tehdä käyttöpuukkoja, jotka kestävät sukupolvelta toiselle.
Partioaitta
WWF:n Luontolive on yksi Partioaitan vuoden 2024 Ympäristöbonuksen saajista.
Partioaitan vuosittain jaettava Ympäristöbonus lahjoitetaan Suomen luonnon suojelemiseksi ja ulkona liikkumisen tukemiseksi. Lahjoitus kertyy vuoden 2024 aikana Partioaitan kanta-asiakasjärjestelmän, 365-klubin kautta tehdyistä ostoista, joista Partioaitta tilittää vuosittain 1 %:n Ympäristöbonukseen. Lahjoituksen lopullinen summa selviää vuoden päättyessä.
Bonuksen avulla voimme esimerkiksi lisätä uusia lajeja Luontoliven lähetykseen ja järjestää Luontoliveillan. Lisäksi voimme jakaa yhä laajemmin suomalaisen luonnon ilosanomaa niille, joille on uutta tai fyysisesti haastavaa lähteä luontoon.
Lue lisää Partioaitan Ympäristöbonuksesta
Partioaitta Oy on Suomessa toimiva ulkoilu- ja retkeilyvarusteiden vähittäismyyntiin erikoistunut yritys. 21 myymälää ja verkkokauppa sekä niiden osaava henkilökunta tarjoavat laadukkaita tuotteita alan johtavilta brändeiltä. Partioaitta on palkittu kuluttajien toimesta sekä alansa arvostetuimpana että alansa vastuullisimpana toimijana jo useamman vuoden ajan. Se noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä, yrityksen arvoihin – laatu, luonto, palvelu, osaaminen ja valikoima – perustuvia periaatteita ja on sitoutunut YK:n Global Compact – yritysvastuualoitteeseen.
Posti
Työskentelemme yhteistyössä Postin kanssa luonnon monimuotoisuuden hyväksi vuosina 2023–2025.
Yhteistyön tavoitteena on parantaa yrityspäättäjien tietoisuutta yritysten käytännön keinoista luontokadon torjumiseksi, tukea WWF:n työtä luonnon monimuotoisuuden hyväksi sekä vahvistaa Postin omaa luontokadon vastaista työtä. Postin päämääränä on kasvattaa omaa osaamistaan sekä jakaa tietoa sidosryhmille ja toimialalle. Yhteistyössä korostuvat keskinäinen asiantuntijayhteistyö ja kehitys- ja viestintähankkeet.
Yrityksillä on merkittävä rooli luontokadon pysäyttämisessä ja syy toimia, sillä luonnon monimuotoisuus on yhteiskuntien, ihmisten hyvinvoinnin sekä kaiken liiketoiminnan ja talouden perusta. Yritysten tulisikin arvioida omat haitalliset vaikutuksensa luontoon ja minimoida ne.
Lue lisää: WWF ja Posti kolmevuotiseen yhteistyöhön luonnon monimuotoisuuden hyväksi
Tukeudumme ilmastotyössämme ilmastotieteeseen ja haluamme tuoda saman ajattelun myös luontokadon haasteiden ratkaisemiseksi. Haluamme jakaa omia kokemuksiamme yrityksille sekä oppia itse lisää muilta, jotta voisimme kaikki olla pysäyttämässä luontokatoa mahdollisimman tehokkaasti.
Tukeudumme ilmastotyössämme ilmastotieteeseen ja haluamme tuoda saman ajattelun myös luontokadon haasteiden ratkaisemiseksi. Haluamme jakaa omia kokemuksiamme yrityksille sekä oppia itse lisää muilta, jotta voisimme kaikki olla pysäyttämässä luontokatoa mahdollisimman tehokkaasti.
Posti Group on yksi Suomen, Ruotsin ja Baltian johtavista jakelu- ja logistiikkayhtiöistä.
Red Carpet Festari
WWF:n ja Red Carpet Festarin monivuotisen kumppanuuden tavoitteena on kerätä varoja luonnonsuojelutyöhön. Yhteistyön suojelukohde valitaan vuosittain.
Vuonna 2024 suojelukohteena on Itämeri ja WWF:n öljyntorjuntajoukkojen tukeminen. Red Carpet Festarilla järjestettävä elokuva-alan gaala muuntautuu WWF Itämeri Gaalaksi, joka yhdistää Suomen elokuva-alan tähdet sekä ympäristönsuojelun ja vastuullisuuden. Gaalaan myydään sponsoriyrityksille gaalapöytiä, joiden tuotoista lahjoitetaan osa WWF:lle. Lisäksi koko festari kerää varoja WWF:lle tarjoamalla kaikille asiakkailleen mahdollisuuden tukea Itämeren suojelutyötä lippuja ostaessaan.
Luonto ja erityisesti Itämeren hyvinvointi on minulle tärkeä muun muassa sen takia, että käyn meressä uimassa lähes päivittäin. Haluan, että myös lapsillani on siihen mahdollisuus tulevaisuudessa samoin kuin kaikilla ihmisillä, jotka asuvat sen rannoilla tai tulevat kauempaakin siitä nauttimaan. Olisi kamala ajatus, ettei Itämerestä ja sen antimista voisi nauttia kuten ennenkin.
Luonto ja erityisesti Itämeren hyvinvointi on minulle tärkeä muun muassa sen takia, että käyn meressä uimassa lähes päivittäin. Haluan, että myös lapsillani on siihen mahdollisuus tulevaisuudessa samoin kuin kaikilla ihmisillä, jotka asuvat sen rannoilla tai tulevat kauempaakin siitä nauttimaan. Olisi kamala ajatus, ettei Itämerestä ja sen antimista voisi nauttia kuten ennenkin.
Red Carpet Festari on kotimaiselle elokuvalle omistettu elokuvafestivaali, joka järjestetään vuosittain Hyvinkäällä. Festivaali järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2017. Red Carpet Festarin ohjelma koostuu elokuvanäytöksistä, konserteista, yleisötapaamisista, keskustelutilaisuuksista ja kaupunkitapahtumista.
Roster
Ravintola Roster lahjoittaa jokaisesta ilmastolounaalla myydystä kasvisannoksesta 2 euroa WWF:n ilmastotyön tukemiseen. Ilmastolounas on Rosterissa joka kuun ensimmäisellä viikolla.
Planetaarinen ruokavalio on yksi ratkaisu kestämättömän ruuantuotannon ja -kulutuksen ongelmiin. Ruokavaliossa lisätään kasvisten ja kasviproteiinien määrää ja vähennetään lihan syöntiä. Kasvisruualla on lähes poikkeuksetta pienemmät ympäristövaikutukset kuin eläinperäisillä tuotteilla.
Hienoa olla mukana tukemassa WWF:ää ja ilmastotyötä. Aina raaka-aineiden ei tarvitse olla kalliita, vaan välillä voidaan myös suosia ja arvostaa kotimaisia edullisia lähikaloja.
Hienoa olla mukana tukemassa WWF:ää ja ilmastotyötä. Aina raaka-aineiden ei tarvitse olla kalliita, vaan välillä voidaan myös suosia ja arvostaa kotimaisia edullisia lähikaloja.
Roster on tunnelmallinen bistro Turun tuomiokirkon kupeessa. Rosterin keittiössä yhdistellään Kari ‘Kape’ Aihisen ja Olli Kolun luotsaamana erilaisia makuja ja vaikutteita ympäri maailmaa.
Rudus
Rudus tukee WWF:n työtä virtavesiluonnon hyväksi lahjoittamalla kiviainesta hankkeisiin, joissa rakennetaan uhanalaisille vaelluskaloille elintärkeitä kalateitä. Yhteistyö käynnistyi vuonna 2018.
Ensimmäisenä yhteistyökohteena oli Siuntion Kirkkojoen hanke, jossa WWF ja Uudenmaan ELY-keskus rakensivat syksyn 2018 aikana kahden padon ohi kulkevat luonnonmukaiset kalatiet. Rudus lahjoitti kiviaineksen hankkeeseen.
Lisäksi Rudus ja WWF käyvät asiantuntijavuoropuhelua luonnon monimuotoisuuteen liittyvistä haasteista ja ratkaisuista.
Tarvittavien kiviainesten lahjoitus on meille pieni asia verrattuna sen positiivisiin vaikutuksiin. Meillä on tarvittavat kiviainestuotteet ja kalustoa niiden kuljettamiseen sekä tahtotila olla mukana tukemassa työtä virtavesiluonnon hyväksi yhdessä merkittävän vaikuttajan, WWF:n, kanssa.
Tarvittavien kiviainesten lahjoitus on meille pieni asia verrattuna sen positiivisiin vaikutuksiin. Meillä on tarvittavat kiviainestuotteet ja kalustoa niiden kuljettamiseen sekä tahtotila olla mukana tukemassa työtä virtavesiluonnon hyväksi yhdessä merkittävän vaikuttajan, WWF:n, kanssa.
Rudus on kivipohjaisia rakennusmateriaaleja valmistava yhtiö. Se on kuulunut vuodesta 1999 lähtien rakennusmateriaalialalla maailmanlaajuisesti toimivaan irlantilaiseen CRH-konserniin.
Rudus tukee luonnon monimuotoisuutta LUMO-ohjelmansa kautta
Lisätietoa yhteistyöstä:
Artikkeli 5.9.2023: Ruduksen kivet tukemassa – Länsi-Uudellemaalle kaksi uutta kosteikkoa
Artikkeli 31.10.2022: ”Kutukarkelot” odotettavissa: vaelluskaloille ohitusuoma Varkauden Ämmäkoskeen
Tiedote 21.08.2020: Tavoitteena ravinteiden vähentäminen Siuntionjoessa – Pölansissa rakennetaan pelto-ojaan yli puolen kilometrin pituinen pohjapatojen sarja
Tiedote 11.09.2018: WWF:n kaikkien aikojen suurin virtavesihanke käynnistynyt Siuntiossa – uhanalaisille vaelluskaloille rakennetaan elintärkeät kalatiet
Ruisrock
Ruisrock tukee WWF:n työtä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Festivaalin vuoden 2024 akkreditointimaksut kohdistetaan lyhentämättömänä ilmastotyölle.
Lisäksi Ruisrock ja WWF viestivät vastuullisuusteoista, joilla jokainen festivaalikävijä voi pienentää omia haitallisia ympäristövaikutuksiaan ja hiilijalanjälkeään festivaalin aikana. Katso vinkit kestävämpään festaripukeutumiseen Instagramista.
WWF:n työ ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on elintärkeää maapallon tulevaisuuden kannalta. Ilmastotyöhön satsaamalla ja vastuullisuustekoihin kannustamalla pyrimme yhdessä varmistamaan, että tulevaisuus rakentuu kestävälle pohjalle. Tavoitteenamme on, että Ruisrock voidaan järjestää vielä sadan vuoden päästäkin.
WWF:n työ ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on elintärkeää maapallon tulevaisuuden kannalta. Ilmastotyöhön satsaamalla ja vastuullisuustekoihin kannustamalla pyrimme yhdessä varmistamaan, että tulevaisuus rakentuu kestävälle pohjalle. Tavoitteenamme on, että Ruisrock voidaan järjestää vielä sadan vuoden päästäkin.
Ruisrock on yksi Suomen vanhimmista kulttuuritapahtumista, jota vietetään tänä vuonna 53. kertaa Turun Ruissalossa. Luvassa on ystävyyden ja musiikin juhlaa, ainutlaatuisia elämyksiä ja kolme päivää aivan erityistä Ruisrock-taikaa!
S-ryhmä
Yhteistyön tavoitteena on luonnon monimuotoisuuden turvaaminen sekä luonnonvarojen kulutuksen ja tuotannon haitallisten ympäristövaikutusten pienentäminen.
Kumppanuuden toimenpiteet tukevat WWF:n työtä etenkin kansainväliseen metsäkatoon, luonnonvarojen kestävään käyttöön sekä vastuulliseen, erityisesti kasvipohjaiseen ruokaan, liittyvien suojelutavoitteiden saavuttamisessa. Näiden tavoitteiden saavuttamista edistetään muun muassa tunnistamalla ja pienentämällä S-ryhmän negatiivisia vaikutuksia luonnon monimuotoisuuteen sekä innostamalla ja kannustamalla S-ryhmän asiakkaita ja sidosryhmiä luonnon monimuotoisuuden kannalta vastuullisempiin valintoihin ja toimintatapoihin.
Saimaan Risteilyt
Saimaan Risteilyt lahjoittaa jokaisen Norpparisteilylle osallistuvan matkustajan lipun hinnasta 12 euroa WWF:lle saimaannorpan suojelutyöhön.
SEB
SEB ja WWF Suomi ovat aloittaneet yhteistyön 1980-luvulla. Yhteistyö Suomessa pohjautuu WWF Ruotsin ja SEB:n väliseen yhteistyökumppanuuteen.
Näkyvimmillään yhteistyö on SEB WWF Nordenfond -rahastossa (aiemmin SEB Österjsöfond/WWF). SEB lahjoittaa vuosittain yhden prosentin rahaston kokonaisarvosta WWF:lle ympäristönsuojelutyöhön Suomessa ja Ruotsissa sillä edellytyksellä, että rahaston arvo on noussut vuoden aikana vähintään prosentin.
SEB:n toimisto Helsingissä on ollut mukana WWF Green Office -verkostossa vuodesta 2009.
SEB on yli 20 maassa toimiva ja 15 000 työntekijää työllistävä finanssipalvelukonserni. Suomessa SEB on toiminut vuodesta 1984 lähtien.
Skiffer
Royalty-tuote: Itämeri-liuska ja Skiffer-kahvi
Ravintola Skiffer lahjoittaa jokaisen myydyn Itämeri-liuskan hinnasta 0,50 euroa WWF:n työlle Itämeren suojelemiseksi. Itämeri-liuska sisältää WWF:n Kalaoppaan vihreän listan kaloja sekä paikallisia kasviksia.
Lisäksi jokaisesta myydystä Skiffer-kahvikilosta lahjoitetaan 2 euroa Itämeren suojelutyölle. Robert Paulig Roasteryssä Skifferille paahdetun kahvin ja siinä käytettyjen papujen alkuperä on jäljitettävissä ja kahvin tuotannon vastuullisuuskysymykset on otettu huomioon.
WWF tekee tärkeää työtä luonnon ja ihmisten hyvinvoinnin eteen. Itämeren hyvinvointi on meille erityisen tärkeää. Haluamme omalta osaltamme olla mukana tukemassa Itämeren elinvoimaisuuden parantamista.
WWF tekee tärkeää työtä luonnon ja ihmisten hyvinvoinnin eteen. Itämeren hyvinvointi on meille erityisen tärkeää. Haluamme omalta osaltamme olla mukana tukemassa Itämeren elinvoimaisuuden parantamista.
Slow
Royalty-tuote: Slow-kahvituotteet
Slow tukee WWF Suomea lahjoittamalla osan Suomessa myymiensä kahvituotteiden tuotosta WWF:n kansainväliseen suojelutyöhön. Suojelutyön tukemisen lisäksi tavoitteena on lisätä tietoisuutta kestävästi tuotetusta kahvista Suomen markkinoilla.
Slow ja WWF aloittivat vuonna 2022 yhteistyön Prosperous Forests -ohjelmassa, jossa keskitytään edistämään vastuullista ja kestävää kahvituotantoa Vietnamissa, Indonesiassa ja Laosissa. Tavoitteena on löytää kestäviä kahvinviljelymenetelmiä, jotka vähentävät tuotannon ympäristövaikutuksia, tukevat paikallisia elinkeinoja ja edistävät paikallisen luonnon ennallistamistyötä haavoittuvilla alueilla. Lisäksi tavoitteena on luoda yhteisö, jossa tätä hyväksi havaittua agrometsätalousmallia voidaan monistaa viljelijöiden kanssa maailmanlaajuisesti.
Slow on innoissaan siitä, että teemme vaikuttavaa matkaamme WWF:n kanssa, ja on kunnia antaa panos paremman tulevaisuuden puolesta. Yhdessä olemme edelläkävijöitä kestävässä kahvintuotannossa, edistämme ympäristönsuojelua ja tuemme paikallisia elinkeinoja. On ilo sovittaa tavoitteemme yhteen WWF:n kanssa, kun jatkamme sinnikkäästi sellaisen maailman rakentamista, jossa ihmiset ja planeetta kukoistavat sopusoinnussa.
Slow on innoissaan siitä, että teemme vaikuttavaa matkaamme WWF:n kanssa, ja on kunnia antaa panos paremman tulevaisuuden puolesta. Yhdessä olemme edelläkävijöitä kestävässä kahvintuotannossa, edistämme ympäristönsuojelua ja tuemme paikallisia elinkeinoja. On ilo sovittaa tavoitteemme yhteen WWF:n kanssa, kun jatkamme sinnikkäästi sellaisen maailman rakentamista, jossa ihmiset ja planeetta kukoistavat sopusoinnussa.
Sokos & Emotion
Royalty-tuote: We Care Icon -kosmetiikka
Sokos-tavaratalot ja Emotion-myymälät lahjoittavat jokaisen We Care Icon – Pure Love -luomiväripaletin hinnasta yhden euron WWF:lle suomalaisen luonnon suojeluun.
Lisäksi osa kaikkien We Care Icon -värikosmetiikkatuotteiden myyntituotosta on sarjan lanseerauksesta lähtien (2009) lahjoitettu WWF:lle suomalaisen luonnon suojeluun.
Vuosina 2015–2020 jokaisen We Care Icon I Love Tigers -luomiväripaletin myynnistä lahjoitettiin yksi euro tiikereiden suojeluun.
We Care Icon -tuotteissa suositaan uusiutuvia ja luonnossa hajoavia raaka-aineita eikä niissä käytetä esimerkiksi eläinperäisiä aineita, hajusteita, parabeeneja tai säilöntäaineita. Myös turhaa pakkaamista vältetään. Tuotesarja on kehitetty Suomessa.
Strömma Finland
WWF toimii yhteistyössä Strömma Turism & Sjöfartin kanssa puhtaamman Itämeren puolesta Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa.
Strömma jakaa matkailijoille ja yhteistyökumppaneilleen tietoa Itämeren ympäristöhaasteista ja tukee WWF:n paikallisia luonnonsuojeluhankkeita.
Suomessa Strömma tukee talkooleiriämme Vallisaaressa. Leirillä tehdään töitä Helsingin rannikon arvokkaiden luonto- ja kulttuurikohteiden kunnostamiseksi. Strömma Finland on myös sitoutunut noudattamaan ravintolalaivoillaan WWF:n Kalaoppaan linjauksia.
Kesäkaudella 2018 Strömma tarjosi asiakkailleen mahdollisuuden lahjoittaa ostostensa yhteydessä haluamansa summan WWF:lle Itämeren luonnonsuojelutyöhön.
”Strömma-ryhmällä on lähes 80 matkustaja-alusta, jotka risteilevät Itämeren saaristossa. Strömmalle on tärkeää, että voimme ylpeänä esitellä kaunista ja ainutlaatuista ympäristöämme niin paikallisille asukkaille kuin matkailijoille. Tuemme WWF:n vaikuttamistyötä ja haluaisimme mielellämme asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme osallistuvan siihen”.
– Toimitusjohtaja Peter Kåla, Strömma Suomi Oy
Strömma Turism & Sjöfart tuottaa tekemistä, elämyksiä ja viihdettä vapaa-aikaan, tapahtumiin ja kokouksiin.
Yhteistyö alkoi vuonna 2015.
Tiedote: Strömma ja WWF yhteistyöhön Itämeren suojelemiseksi
Suomen korttipiste
Royalty-tuotteet: postikortit ja Luontokalenteri
Suomen korttipiste lahjoittaa osan pandalogolla varustettujen postikorttien sekä Luontokalenterin myyntituotosta WWF:n luonnonsuojelutyölle. Yhteistyötuotteissa käytetään FSC-merkittyä paperia.
Yhteistyö alkoi vuonna 1994.
Postikortteja ja Luontokalenteria myydään monissa kaupoissa ja tavarataloissa.
Arvostamme WWF:n arvokasta työtä ympäristömme hyväksi ja olemme omalta osaltamme mukana tukemassa sitä valmistamalla ja myymällä WWF-kortteja ja kalentereita.
Arvostamme WWF:n arvokasta työtä ympäristömme hyväksi ja olemme omalta osaltamme mukana tukemassa sitä valmistamalla ja myymällä WWF-kortteja ja kalentereita.
Suomen Niittysiemen Oy
Suomen Niittysiemen tukee WWF:n työtä tarjoamalla 10 prosentin alennuksen siemenseoksista koodilla ”WWF”. Yritys lahjoittaa koodilla ostettujen siemensekoitusten hinnasta 5 % WWF:n työlle monimuotoisuuden tukemiseksi.
Niittyalueet lisäävät luonnon monimuotoisuutta huomattavasti. Erilaiset niityt ja kedot ovat parhaita elinympäristöjä kimalaisille, muille mesipistiäisille ja perhosille. Katso Ala villiksi -kampanjan vinkit niittyjen perustamiseen ja pölyttäjäystävällisten kukkien valintaan.
Olemme todella iloisia yhteistyöstämme WWF Suomen kanssa luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi ja parantamiseksi. Aloittamalla yhteistyön WWF:n kanssa voimme yhdessä jatkaa tätä tärkeää luonnonsuojelutyötä.
Olemme todella iloisia yhteistyöstämme WWF Suomen kanssa luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi ja parantamiseksi. Aloittamalla yhteistyön WWF:n kanssa voimme yhdessä jatkaa tätä tärkeää luonnonsuojelutyötä.
Suomen Niittysiemen myy kotimaisia niittykukkien siemeniä ja verkkokaupasta löytyy 125 eri kasvilajia.
Sushibar + Wine
Käsityösushia, skandinaavista muotoilua ja orgaanisia viinejä yhdistävä Sushibar + Wine lahjoittaa jokaisesta myydystä New Nordic -lajitelmasta 0,50 euroa WWF:n Itämeri-työlle. Lajitelmassa käytetyt kotimaiset kalat löytyvät WWF:n Kalaoppaan vihreältä listalta.
Sushibar + Wine käyttää tuotteissaan ainoastaan WWF:n vihreän listan mereneläviä lukuunottamatta norjalaista merilohta, joka on keltaisella listalla. Yrityksessä tehdään jatkuvasti töitä, jotta tulevaisuudessa saataisiin myös vihreän listan lohta, joka täyttää laadultaan ja tuoreudeltaan sushin vaatimukset.